جلسه فوق‌العاده درباره وضعیت استقلال و پرسپولیس

پرونده سرخابی‌ها روی میز دولت

فرشته معتمدی
خبرنگار


تعیین مالکیت استقلال و پرسپولیس، در چند وقت اخیر به یکی از مهم‌ترین موضوعات ورزش و فوتبال ایران تبدیل شده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا با حساسیت روی موضوع مالکیت این دو باشگاه، خواستار شفاف‌سازی فدراسیون فوتبال در این خصوص شده است. به همین دلیل در یک ماه گذشته جلسه‌های فشرده‌ای در وزارت ورزش و جوانان با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس، علی خطیر مدیرعامل استقلال و سایر مسئولان برگزار شده اما تاکنون منجر به فروش بلوک سهام ۵۱ درصدی سرخابی‌ها در سازمان بورس برای مشخص شدن خریدار نهایی آنها نشده تا کار به جلسه فوق‌العاده در وزارت ورزش و جوانان بکشد. هاشمی صبح دیروز با دعوت از مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و همچنین شنیدن صحبت‌های تاج و مصطفی زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بار دیگر در جریان جدیدترین اتفاق‌های مرتبط با این دو باشگاه قرار گرفت. در این جلسه، خطیر و مدیر روابط بین‌الملل باشگاه پرسپولیس به نمایندگی از مدیرعامل این باشگاه، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در خصوص تکمیل مدارک لازم ارائه کردند. همچنین مدیر صدور مجوز حرفه‌ای توضیحات کاملی درباره فرایندهای قانونی طی شده از سوی دو باشگاه و همچنین اقدامات باقی‌مانده و لازم برای اخذ این مدارک ارائه داد. در این جلسه، بر تکمیل و بارگذاری سریع بخش‌های باقی‌مانده مدارک با توجه به اولتیماتوم زمانی کنفدراسیون فوتبال آسیا تأکید شد. مقرر شد این اقدامات پیش از به پایان رسیدن زمان قانونی از سوی دو باشگاه انجام شود. هاشمی که اصرار زیادی به تعیین مالکان جدید این دو باشگاه دارد تا مانع از حذف آنها از حضور در نخستین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال آسیا شود، صحبت‌های مدیران سازمان خصوصی‌سازی را نیز شنید که به این ترتیب خود را برای جلسه فوق‌العاده با تنی چند از مسئولان عالی‌رتبه دولت آماده کند تا در نشست امروز صبح هیأت وزیران نهایی شود و مصوبات لازم را در مسیر خصوصی‌سازی هرچه سریع‌تر در اختیار وزارت ورزش قرار دهد.
 
توضیحات رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای
زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای درباره جلسه‌ای که با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: «خوشبختانه با اهتمام دو باشگاه و پیگیری وزارت ورزش و جوانان مدارک معیارهای پرسنلی، ورزشی و زیرساختی این باشگاه‌ها بارگذاری شده است. دو باشگاه تاکنون بیش از ۸۰۰ صفحه سند و مدرک برای این معیارها بارگذاری کرده‌اند و اکثر این مدارک مورد تأیید کارشناسان دپارتمان مجوز باشگاهی نیز قرار گرفته است. با همکاری وزارت ورزش برخی از مشکلات مزمن این باشگاه‌ها پس از سالیان متمادی حل شده است؛ برای مثال طرح خروج اضطراری و گواهی ایمنی استادیوم آزادی پس از سال‌ها تهیه شده و به تأیید مراجع قانونی رسیده است. مشکلات مالیات و بیمه باشگاه‌ها تا حد زیادی حل شده است. مدارک حقوقی اعضای هیأت مدیره باشگاه اصلاح شده و این اتفاقات خوبی است که رشد و توسعه فوتبال را در پی خواهد داشت.»
او درباره پایان مهلت تسویه‌حساب بدهی‌های معوق باشگاه‌ها عنوان کرد: «در هفته گذشته عمده مطالبات معوق بازیکنان و مربیان از سوی باشگاه‌ها پرداخت شده است. خوشبختانه در مهلت مقرر ۱۳ باشگاه لیگ برتری توانستند بدهی‌های خود را تعیین تکلیف کنند. اکثر باشگاه‌ها بدهی‌های خود را پرداخت کرده‌اند، برخی از باشگاه‌ها نیز نسبت به انعقاد تفاهمنامه با بازیکنان و باشگاه‌های دیگر برای تعویق پرداخت اقدام کرده‌اند و خطری از این منظر این باشگاه‌ها را تهدید نخواهد کرد. در این جلسه مقرر شد مدارک حقوقی و مالی این دو باشگاه نیز تا پیش از پایان مهلت مقرر بارگذاری شود تا بررسی‌های لازم از سوی دپارتمان مجوز به عمل آید.»
زارعی درباره مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه توضیح داد: «تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده اما هنوز به صورت قطعی این مشکل حل نشده است. متأسفانه این موضوع برای اخذ مجوز، چالش‌های زیادی برای این باشگاه‌ها به وجود خواهد آورد و سبب ابتر ماندن تمام تلاش‌های دیگر خواهد شد. امیدوارم دستگاه‌ها و مدیران محترم حساسیت موضوع را درک کرده و در فرصت بسیار محدود باقی مانده بتوانند این مشکل را نیز مانند بقیه مشکلات رفع کنند.»
توضیح وزیر امور اقتصادی و دارایی 
درباره روند واگذاری
سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در بخشی از اظهاراتش در نشست خبری دیروز با اشاره به روند واگذاری باشگاه پرسپولیس به یکی از بانک‌ها گفت: «با توجه به اینکه مصوبه قبلی در اسفند ماه سال گذشته مربوط به واگذاری باشگاه پرسپولیس مورد تأیید هیأت واگذاری قرار نگرفت، قرار شد آگهی مزایده جدیدی منتشر شود تا از طریق شرکت‌های تابعه بانک‌‌های غیردولتی این اتفاق بیفتد. به همین دلیل منتظریم مراحل تشریفات قانونی طی شود. پس از خاتمه این روند، مشخص می‌شود چه شرکت و بانک‌هایی برای مزایده ثبت‌نام کرده‌‌اند و پس از اینکه اهلیت‌شان مشخص شد، به اطلاع مردم می‌رسد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و سی
 - شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳