مدیر اجرایی شبکه دانش‌آموزی شاد در گفت‌و‌گو با «ایران»:

شاد شبکه امنی است

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

  دوراهی استفاده کردن یا استفاده نکردن از فیلترشکن موجب سخت شدن ارتباط  کاربران با شبکه‌های اجتماعی داخلی بویژه برای والدین و دانش‌آموزانی شد که به طور مشترک با یک گوشی تلفن همراه از شبکه شاد استفاده می‌کنند؛ استفاده از فیلترشکن برای برخی مشاغل لازم است ولی مانع اجرای شبکه شاد می‌شود و دانش‌آموزان یا والدین آنها مجبورند فیلترشکن را قطع و از شاد استفاده کنند.
حسن قاسم‌زاده، مدیر اجرایی شبکه دانش‌آموزی «شاد» در این خصوص به «ایران» گفت: در بازه‌ای که گوگل فیلتر شد، دانش‌آموزان «شادبین» (محل جست‌و‌جوی شاد) را به‌عنوان جایگزین گوگل انتخاب کردند. نمی‌گویم از فیلترینگ خوشحالیم اما سعی کردیم تمام امکاناتی را که در گوگل برای دانش‌آموزان قابل دسترس است، به لحاظ امنیت و حفاظت از کودک و نوجوان در شادبین در دسترس بگذاریم، ولی دلیل اینکه شاد با فیلترشکن باز نمی‌شود، این است که ایران اکسس (دسترسی از داخل کشور) است و به این دلیل است که حفاظت از اطلاعات کاربران برایمان مهم است. در سایر پیام‌رسان‌ها نهایتاً یک شماره تلفن از کاربرها دارید، ولی در شاد علاوه بر شماره تلفن، برای احراز هویت، کد ملی و تاریخ تولد نیز ثبت می‌شود.
اطلاعات شاد جایی درز نکرده
وی در واکنش به این سؤال که اخیراً خبری از هک شبکه شاد شنیده شد، گفت: هیچ کس نتوانسته ادعای هک شبکه شاد را داشته باشد. تنها اتفاقی که افتاد و خبرش را به نام هک شاد منتشر کردند، این بود که یک کلاهبردار به یکی از کاربران پیامی مبنی بر اینکه «اگر می‌خواهید احراز هویت شوید باید این کد را ارسال کنید» فرستاد. متأسفانه کاربر نیز کد را برای هکر ارسال کرد و هکر هم وارد حساب کاربری آن شخص در شبکه شاد شد. اصطلاح فنی آن «هایجک» است که با هک تفاوت دارد؛ یعنی معلمی بوده که کانال یا گروهی داشته و اطلاعات و دسترسی کانال یا گروهش را به کسی داده و آن شخص کلاهبردار او را هایجک کرده، پس به هیچ عنوان اطلاعات از شاد به جایی درز نکرده است.
شبکه شاد جزو امن‌ترین پلتفرم‌هاست
مدیر اجرایی شبکه شاد درباره امنیت این شبکه افزود: در شبکه شاد لایه‌های امنیتی داریم که نفوذ به زیرساخت‌های آن تقریباً غیرممکن است. بالاخره دست بالای دست بسیار است؛ ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است. کارهایی مثل ایران اکسس، موجب می‌شود تا اطلاعات ما در خارج از کشور قابل دسترس نباشد و احتمال نفوذ از آن طرف مرزها را می‌بندد. به هر حال حفاظت از اطلاعات دانش‌آموزان برای آموزش و پرورش بسیار مهم است. تمام دسترسی‌های ما به داده‌های دانش‌آموزان از طریق یک سرور واسط اتفاق می‌افتد که امنیت این سرور واسط هم دست آموزش و پرورش است.
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که همه تدابیر امنیتی را اتخاذ کنیم و تاکنون نیز به مشکل برنخورده‌ایم. البته وقتی پویشی برگزار می‌شود مثلاً پویش نقاشی، برگزار کننده اطلاعات شرکت‌کننده‌ها را می‌خواهد. حتی در این شرایط، چیزی که به‌عنوان اطلاعات در اختیار می‌گذاریم، نام، نام خانوادگی، استان و شهر دانش‌آموز و نقاشی آنهاست و به هیچ عنوان اطلاعات هویتی را در اختیار کسی نمی‌گذاریم.
برای دسترسی دانش‌آموزان بیشتر، دستگاه‌های ذیربط کمک کنند
قاسم‌زاده در پاسخ به این سؤال که تنها 35 درصد از دانش‌آموزان در برخی مناطق کم برخوردار در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند، آیا برنامه‌ای برای پوشش هر چه بیشتر دانش‌آموزان در این مناطق کم برخوردار در کشور دارید، گفت: ما زیرساخت را تأمین می‌کنیم و برنامه‌نویسی‌های مربوط به اپلیکیشن را انجام می‌دهیم تا همه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا همه دانش‌آموزان بتوانند به راحتی از شاد استفاده کنند. از این نظر مشکلی نیست. همراه اول نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود، هر جا که بتواند یک سری موبایل و تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد،اما نکته‌ای که به آن اشاره کردید باید با توجه بیشتر دستگاه‌های ذیربط حل ‌شود.
ضرورت افزایش جذابیت با تولید محتوای مناسب
قاسم‌زاده در این زمینه که چرا در میان محصلان، دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم کمترین استفاده از شبکه شاد را دارند، گفت: در آمارهای احراز هویت، حتی دانش‌آموزان متوسطه دوم احراز هویت خوبی دارند، اما میزان استفاده‌ آنها از شاد، به دو دلیل کمتر از سایر دانش‌آموزان است. اول اینکه در متوسطه دوم ما رشته فنی و حرفه‌ای و کار دانش را داریم که شبکه شاد در برخی از مواقع پاسخگوی این موضوع نیست و دوم اینکه دانش‌آموزان در این سنین ابزارهای دیگر را کشف می‌کنند و با پلتفرم‌های دیگر آشنا می‌شوند؛ مثلاً درباره سرچ گوگل، از یک سنی به بعد دانش‌آموزان می‌گویند وقتی گوگل هست چرا به سراغ شادبین برویم.
مدیر اجرایی شبکه شاد گفت: اپلیکیشن شاد برای دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی پایین و وقتی که شروع به ارتباط‌ گیری با عالم تکنولوژی می‌کنند، جذابیت بیشتری دارد؛ اما هرچه سن بالاتر می‌رود، نوع برنامه‌های مورد استفاده دانش‌آموزان هم تغییر می‌کند. اگر بتوانیم برای چند سال دیگر به متوسطه دوم خدمات خوب ارائه دهیم، آنها هم جذب می‌شوند.
قاسم‌زاده تأکید کرد: یکی از آمارهای جذاب، مشارکت در پویش‌هاست که نزدیک به ۷۰ درصد شرکت‌کننده‌ها در پویش‌ها، دختران هستند. این آمار برای ما که برای دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنیم، یک دورنمای جدید و هدف‌گذاری مهم است؛ زیرا احراز هویت در اینجا معنادارتر است و می‌تواند به ما کمک کند.