صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۲

769 مسافر قربانی خواب رانندگان، سرعت و سبقت غیر مجاز شدند

گروه حوادث/  آخرین آمار قربانیان تصادفات جاده‌ها در سفرهای نوروزی به 769 کشته و بیش از 20 هزار مصدوم رسید. این در حالی است که خواب‌آلودگی راننده و سرعت غیرمجاز، بیشترین سهم را از علل این سوانح جاده‌ای به خود اختصاص داده است و هنوز بیش از 600 هزار نفر نیز از سفر برنگشته‌اند.
سردار سید‌تیمور حسینی، رئیس‌پلیس راهور گفت: از اجرای طرح نوروزی از ۲۴ اسفند تا بامداد سه‌شنبه، ۱۴ فروردین، ۷۶۹ نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۲۰ هزار و ۲۱۴ نفر مصدوم شدند. در ۱۹ روز گذشته، ۶۳۳ فقره تصادف فوتی، ۱۶ هزار و ۹۶ فقره تصادف جرحی و ۸۰ هزار و ۴۶۰ فقره تصادف خسارتی در جاده‌های کشور اتفاق افتاده است و استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان‌رضوی و خوزستان بیشترین آمار تصادفات فوتی را داشتند.
سردار حسینی با بیان اینکه در جریان سفر‌های نوروزی از ۲۴ اسفند تا روز سیزده فروردین، حدود ۵۰۲ میلیون تردد بین استانی در جاده‌ها ثبت شده است، افزود: این رقم روزانه به طور متوسط به حدود ۲۶.۵ میلیون تردد رسیده و این آمار تردد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲ درصد کاهش داشته است. البته آمار پلیس راهور نشان می‌دهد در ۱۹ روز اخیر، ۳۶۸ هزار خودرویی که از استان تهران خارج شدند، هنوز به این استان بازنگشتند.
 سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور نیز گفت: بیش از ۴۴ درصد از تصادفات نوروزی به علت بی‌توجهی رانندگان به جلو که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی بوده، اتفاق افتاده است. در ۹۷ هزار تصادفی که از ۲۴ اسفند تا 13 فروردین اتفاق افتاد، به طور میانگین در هر شبانه‌روز، حدود ۴۰ نفر فوت کردند و یک‌هزار و ۱۱۵ نفر هم مجروح و مصدوم شدند.
 این مقام انتظامی افزود: آمار تحلیل حوادث نشان می‌دهد؛ از چهار عامل بی‌توجهی به جلو، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی که علت ۷۸ درصد از تصادفات در ایام نوروز امسال است بی‌توجهی به جلو که ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان است 44 درصد، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه که ناشی از سرعت غیرمجاز ۲۰ درصد، سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دو طرفه ۸ درصد و ۶ درصد از تصادفات هم به علت تغییر مسیر ناگهانی و رعایت نکردن مقررات حین گردش‌ها و حق تقدم‌های سایر وسایل نقلیه بوده است.
معاون عملیات پلیس راهور گفت: ترددشمار‌های جاده‌ای که در جاده‌های اصلی هستند، حدود ۵۱۲ میلیون تردد را تا الان ثبت کردند که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
 ­این مقام انتظامی گفت: انباشت و تردد وسایل نقلیه را در استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، نوار ساحلی جنوب کشور در خوزستان، بوشهر و هرمزگان داریم و پیش‌بینی کردیم در روز‌های پایان هفته ترافیک سنگین یا نیمه‌سنگینی را در مسیر‌های ورودی به کلانشهر‌ها داشته باشیم.
معاون عملیات پلیس راهور با بیان اینکه یک‌سوم تصادفات که ۲۸ درصد را شامل می‌شود، بین ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب اتفاق می‌افتد، افزود: ساعات نزدیک به افطار در ایام ماه مبارک رمضان، میانگین سرعت بالاتر می‌رود، عجله و شتاب بیشتر و توجه رانندگان کمتر می‌شود و رانندگان سعی می‌کنند سریع‌تر خودشان را به مقصد برسانند.
جستجو
آرشیو تاریخی