صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۸

خبر

معاون بانک مرکزی خبر داد
هدفگذاری کاهش تورم به ۲۰‌درصد
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به کاهش ۲۶.۵‌واحد درصدی تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در سال ۱۴۰۲، گفت: هدفگذاری بانک مرکزی برای تورم نقطه به نقطه مصرف کننده برای پایان سال‌جاری، رسیدن به کانال ۲۰ درصدی است.
محمد شیریجیان اعلام کرد: بانک مرکزی یک برنامه تثبیت اقتصادی را با هماهنگی و کمک دولت محترم اتخاذ کرد. سال گذشته اولین سال اجرای آن بود و برای امسال هم این سیاست ادامه خواهد یافت. در کنار این سیاست، بانک مرکزی وظایف و اختیاراتی را که برنامه هفتم توسعه و البته قانون بانک مرکزی که سال ۱۴۰۳ نخستین سال اجرای آن است، دنبال خواهد کرد.
شیریجیان گفت: بانک مرکزی در سال گذشته هدفگذاری رشد نقدینگی ۲۵ درصدی را اعلام کرد که خدا را شکر این هدف به میزان قابل توجهی محقق شد و ان‌شاءالله بزودی رئیس کل بانک مرکزی گزارش آن را به مردم ارائه خواهد داد. این کنترل نقدینگی می‌تواند مقدمه جدی برای کنترل تورم باشد. وی ادامه داد: در حوزه تورم هم، روند نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده که روند تغییرات تورم را نشان می‌دهد خوشبختانه از ابتدای سال گذشته روند نزولی داشت و طبق ارقام بانک مرکزی این شاخص معادل ۲۶.۵ واحد درصد کاهش داشت. وی افزود: همچنین شاخص بهای تولیدکننده که هزینه تمام شده تولید را نشان می‌دهد و با تأخیر زمانی، تأثیر خود را بر شاخص بهای مصرف کننده می‌گذارد، روند نزولی شدیدی داشت. طبق آمارهای بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۴۰.۷درصد به ۲۴.۲ درصد در پایان ۱۴۰۲ کاهش یافت که کاهش ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.
شیریجیان اظهار داشت: به طور خلاصه بانک مرکزی همچنان سیاست کنترل تورم و کنترل نقدینگی را در سال‌جاری ادامه خواهد داد. هدفگذاری رشد ۲۳‌درصدی نقدینگی را برای سال‌جاری در نظر گرفتیم که البته متناسب با اقتضائات و شرایطی که داریم می‌تواند تا حد ۲ واحد درصد هم نوسان داشته باشد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: همچنین هدفگذاری بانک مرکزی برای تورم نقطه به نقطه مصرف کننده برای پایان سال‌جاری، رسیدن به کانال ۲۰ درصدی است. در کنار این موارد تأمین مالی بنگاه‌ها را هم با استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای و دیگر روش‌ها به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.طبق اعلام این مقام بانک مرکزی، در ۱۱ ماه سال گذشته، پرداخت تسهیلات بانکی رشد ۲۸.۳‌درصدی داشت.
 
جستجو
آرشیو تاریخی