صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۶

در دومین جلسه هیأت دولت در سال 1403 تأکید شد

فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی

دومین جلسه هیأت دولت در سال 1403 روز هشتم فروردین با ارائه گزارش وزرا به رئیس‌جمهور از آخرین وضعیت دستگاه‌های اجرایی تحت مسئولیت‌شان برگزار شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این جلسه با تجلیل از برنامه‌ریزی و برگزاری اجتماع معنوی مردم روزه‌دار در ورزشگاه آزادی، بر ضرورت فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در گرامیداشت علم و عالم، حضور بزرگان علمی در مراکز علمی و پژوهشی را پشتوانه‌ای برای دانشگاه‌هاست دانست و بر توجه بیش از پیش به بهره‌مندی از ظرفیت علمی این چهره‌های علمی در دانشگاه‌ها تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی سپس از همه دستگاه‌های اجرایی خواست در سال جدید با بهره‌گیری هر چه بیشتر و بهتر از رسانه‌ها برای تشریح برنامه‌ها، تبیین عملکردها، بیان دیدگاه‌ها و مقابله با هجمه‌های رسانه‌ای دشمن برنامه‌ریزی کنند.
 
گزارش وزرا به رئیس‌جمهور از حوزه‌های تحت مسئولیت
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گزارشی از نوسازی ناوگان کشنده‌های کشور خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دولت و واردات ۶ هزار خودرو کشنده در سال گذشته، تعداد خودروهای وارده شده از این دست به کشور طی دو سال و نیم گذشته به ۲۵ هزار دستگاه رسید و نوسازی ناوگان کشنده‌های کشور در سطح مطلوبی قرار گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در نوسازی ناوگان حمل و نقل در سال گذشته پرداخت و افزود: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، ۵۷ هزار و ۶۰۷ خودرو در ناوگان حمل و نقل جایگزین شده، این در حالی است که تنها در سال گذشته ۶۸ هزار خودرو یعنی ۱۸ درصد بیش از ۴ سال قبل از آن در ناوگان حمل و نقل جایگزین شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه گزارشی از ارتقای شاخص توسعه ارتباطات در کشور ارائه کرد و گفت‌: مهم‌ترین شاخص ارزیابی توسعه ارتباطات در کشورها، شاخص اتحادیه بین‌المللی مخابرات (IDI) است که بر اساس ارزیابی‌های این اتحادیه در دو بخش پوشش فراگیر و کیفیت ارتباطات و میزان استفاده مردم از زیرساخت‌های ارتباطی، کشور رشد ۴۷ درصدی و ارتقای 
۶ رتبه‌ای داشته است.
وزیر نفت نیز در گزارش خود از پیشرفت 
۳۶ درصدی پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت مردمی خبر داد و گفت: با جمع‌آوری ۷ میلیون مترمکعب از گازهای مشعل علاوه بر تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شده است.
پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
جواد اوجی وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران از افتتاح پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور خبر داد و گفت: تا دو ماه آینده یک کارخانه در غرب کشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود تا شاهد جمع‌آوری گازهای مشعل از میادین نفتی غرب کشور باشیم. این گازها در این پالایشگاه تصفیه می‌شود و خوراک پتروشیمی‌ها از این پالایشگاه تأمین خواهد شد. وی در خصوص برداشت از میادین نفتی و گازی مشترک با اعلام اینکه در دولت سیزدهم حدود ۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از میادین گازی مشترک برداشت می‌کنیم و در میادین نفتی حدود ۷۵ هزار بشکه نفت بیشتر استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: همه میادین نفتی و گازی مشترک تعیین تکلیف شده‌اند و قراردادهای آنها منعقد شده است. هیچ میدان مشترک نفتی و گازی دریا و خشکی بلاتکلیفی نداریم. در رشد تولید نفت و گاز به رقم‌های خوبی دست یافتیم و اولویت ما برداشت از میادین مشترک است.

خبر خوب وزیر اقتصاد برای صادرکنندگان
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم با یک خبر خوب برای صادرکنندگان به جمع خبرنگاران آمد و اعلام کرد که با تصویب هیأت دولت، عوارض صادرات خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند ۱۴۰۲ عیناً تکرار می‌شود و صادرکنندگان می‌توانند فرایند صادرات را آغاز کنند. خاندوزی ضمن اعلام مخالفت وزارت اقتصاد با بار مالیاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۳ ایجاد شده، افزود: با توجه به اینکه سیاست حمایت از تولید ایجاب می‌کند که تسهیل کنیم و تخفیف‌های بیشتری در حوزه مالیاتی داشته باشیم، امیدواریم مجلس شورای اسلامی 
۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای را که ایجاد شده است از طرق دیگری مثل انتشار اوراق تأمین کند و به دولت اجازه انتشار دهد تا نیازی به این افزایش مالیات برای سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.

تشکیل کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار
وزیر کار هم با بیان اینکه یکی از مخاطبان اصلی پیام مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۱۴۰۳، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: بخشی از تولید کشور را شرکت‌های وابسته به صندوق‌های تأمین اجتماعی عهده‌دار هستند.‌ 
سید صولت مرتضوی گفت: ما کارگروهی را در وزارتخانه با مدیریت و محوریت معاونت اقتصادی مشخص کرده‌ایم که بتوانیم شعار جهش تولید مورد نظر حضرت آقا را عملیاتی کنیم.
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات نیز درباره افزایش سرعت اینترنت با بیان اینکه در شهرهایی که فیبر نوری راه‌اندازی می‌شود، مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند، سرعت اینترنت‌شان تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه یعنی صدبرابر سرعت موجود افزایش پیدا می‌کند، گفت: ان‌شاءالله طبق قانون برنامه هفتم توسعه تا پایان برنامه باید همه ساختمان‌های کشور از طریق فیبر نوری متصل شوند و ان‌شاء‌الله آن روز، روزی است که همه افزایش صد برابری سرعت را احساس خواهند کرد.
همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با اعلام اینکه به پیشنهاد فراجا و برخی دستگاه‌های مرتبط، به‌روزرسانی جرایم راهنمایی و رانندگی مورد بررسی هیأت وزیران قرار گرفت، گفت: آیین‌نامه این جرایم متناسب با نرخ تورم به‌‎روزرسانی شد که بزودی ابلاغ خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی