صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۶

«ایران» از فعالیت‌های نوروزی رئیس جمهور و هیأت دولت گزارش می دهد

خدمت، بدون تعطیلی

 
نوروز رمضانی رئیس جمهور و دولت، همچون سایر روزهای سال با جلسات و نشست‌های کاری پیگیری شد. جلساتی که هم اهداف کلان بلندمدت و هم اهداف کوتاه مدت را دنبال می‌کرد. در دنبال کردن اهداف بلندمدت، می‌توان به گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی اشاره کرد که مشخصاً با رویکرد تحقق شعار سال و هم افزایی ارکان مختلف دولت در این زمینه برگزار شد. در زمینه اهداف کوتاه مدت نیز، جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد که طی آن، آخرین الزامات تحقق سفر مطلوب برای ایرانیان در نوروز، بررسی شد.

گزارش رئیسی به مردم از سالی که گذشت
نخستین رویداد مرتبط با رئیس جمهور در سال‌جاری، پیام نوروزی آیت‌الله رئیسی بود. رئیس جمهور در این پیام، ضمن بیان گزارشی به مردم از عملکرد دولت در سالی که گذشت، چشم‌اندازی از برنامه‌های سال‌جاری نیز ارائه کرد. وی در این پیام، با اشاره به اینکه با نامگذاری سال 1402 از سوی 
رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال «رشد تولید و مهار تورم» همه تلاش دولت برای تحقق این شعار متمرکز شد، اظهارکرد: براساس برآورد مرکز آمار، رشد اقتصادی در سال 1402 حداقل 6 درصد خواهد بود. به این ترتیب، سه سال متوالی است که کشور، رشدهای بالای 4 درصد را تجربه می‌کند، در حالی که میانگین رشد اقتصادی در دهه 90، کمتر از یک درصد بوده است.
آیت‌الله رئیسی در زمینه مهار تورم نیز اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه، از حدود 55 درصد در ابتدای امسال به 35 درصد در ماه پایانی کاهش یافت و تورم کل، چیزی حدود 40 درصد خواهد بود. یعنی، در یک سال، تورم نقطه به نقطه 20 واحد درصد کمتر شده است.
کاهش نرخ بیکاری به 7 درصد، احیای 7هزار واحد تولیدی، آبرسانی به 5 هزار روستا، درحال ساخت بودن دو میلیون و 400 هزار مسکن در کشور و انجام 45 سفر استانی در دولت سیزدهم، از دیگر دستاوردهای دولت بود که رئیس جمهور به آن اشاره کرد.

گزارش توفیقات دولت
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به بیمه سلامت رایگان برای 12 میلیون نفر از قشرهای کم‌درآمد و بهره‌برداری از بیمارستان‌های نیمه‌تمام، خطاب به مردم تأکید کرد: همه آنچه در این دو سال و نیم در کنار هم، برای پیشرفت کشور انجام دادیم و هر چه در ادامه این راه انجام خواهد شد، با همراهی و پشتیبانی شماست. همه موفقیت‌ها، ناشی از نصرت پروردگار و قدرت و یاری مردم عزیزمان است. وی اضافه کرد: اگر امروز، حرف ما در منطقه و جهان، شنیده می‌شود، ناشی از قدرت شماست. امید و قدرت شماست که به دولت، امید و قدرت می‌دهد.
رئیس جمهور با اشاره به توفیقات دولت در سیاست خارجی، از جمله عضویت در بریکس، سال گذشته را سال شکوفایی حضور ایران در سازمان‌ها و گروه‌های مهم بین‌المللی توصیف کرد و گفت: سال 1402، سال‌گذار از اختلافات و تنش‌های اجتماعی هم بود‌. دشمنان این ملت، خواب‌های آشفته‌ای برای وحدت و انسجام ملی ما دیده بودند. خیال می‌کردند به خاطر فتنه تحمیلی سال 1401، توانسته‌اند به وحدت و یکپارچگی ملی ما، صدمه بزنند‌، اما مردم ایران نشان دادند که مرد روزهای حادثه‌اند. 
حضور معنادار مردم در عرصه‌های مختلف، آنها را مأیوس کرد. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: یکی از عرصه‌های حضور مردم، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود. برنامه‌ریزی دشمن برای تحریم انتخابات، با حضور مردم در صحنه، شکست خورد. حالا دیگر نوبت منتخبان مردم است که با حفظ وحدت و انسجام، به تعهداتشان عمل کنند و ما نیز امیدواریم بتوانیم با همدلی، همکاری و همراهی بیش از گذشته مجلس جدید، در ایجاد تحول در نظام اداری کشور و گره‌گشایی از زندگی مردم، شاهد توفیقات بیشتر باشیم.

تبریک‌های داخلی و خارجی
روز اول فروردین هم رئیس جمهور در گفت‌و‌گوی تلفنی با رهبر معظم انقلاب، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آغاز سال نو، تأکید کرد: دولت تمام توان خود را برای تحقق منویات معظم‌له بویژه تحقق شعار سال به کار خواهد گرفت. مقام معظم رهبری نیز در این گفت‌و‌گو برای موفقیت رئیس جمهور و دولت دعا کردند. رئیس جمهور همچنین در گفت‌و‌گوهای جداگانه با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی، شبیری زنجانی و سبحانی، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آغاز سال نو، تداوم توجهات معنوی و دعای مراجع عظام تقلید برای موفقیت دولت در حل مشکلات کشور را خواستار شد.
آیت‌الله رئیسی همچنین در این روز در پیامی آغاز سال نو خورشیدی را به سران و مردم کشورهای حوزه تمدنی نوروز تبریک گفت. 5 فروردین نیز سران کشورهای روسیه، هند، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و بلاروس در پیام‌های جداگانه‌ای فرارسیدن نوروز و سال نو خورشیدی را به رئیس جمهور و مردم ایران تبریک گفتند.

خدمات سفر؛ نخستین جلسه کاری رئیس جمهور
در چهارمین روز از تعطیلات نوروزی، جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز به ریاست آیت‌الله رئیسی و با حضور وزرای کشور، میراث فرهنگی، راه، بهداشت، فرمانده راهور فراجا و نمایندگان سازمان‌های جمعیت هلال احمر، سازمان هواشناسی، سازمان هواپیمایی کشور، سازمان اورژانس، سازمان تعزیرات حکومتی و رئیس ستاد سفر برگزار شد.
در این جلسه که تعدادی از استانداران و رؤسای ستاد سفر استان‌ها نیز به شکل ویدیو کنفرانسی حضور داشتند، اعضا آخرین گزارش‌های عملکرد و خدمات ارائه شده دستگاه‌ها به مسافران نوروزی را ارائه کردند و رئیس جمهور نیز ضمن طرح سؤالاتی از کم و کیف خدمات ارائه شده، نکات کاربردی برای ارتقای کیفیت خدمات سفر ارائه کرد.

نخستین نشست تیم اقتصادی
پنجم فروردین ماه نیز نخستین نشست تیم اقتصادی دولت در سال جدید، به ریاست آیت‌الله رئیسی و با حضور اعضای اقتصادی کابینه برگزار شد. در این جلسه دبیر ستاد اقتصادی دولت گزارشی از شاخص‌های رشد اقتصادی، اشتغال، تورم در سال گذشته و میزان تحقق شعار سال 1402 ارائه و ابعاد و راه‌های تحقق شعار سال 1403 در زمینه جهش تولید با فراهم کردن زمینه‌های مشارکت مردم را تبیین کرد. رئیس جمهور نیز با اشاره به شعار سال 1403 و تبیین ضرورت‌‌ها و الزامات برنامه‌ریزی برای تحقق جهش تولید، همه بخش‌های تولیدی از جمله نفت، کشاورزی، نیرو، صنعت و معدن را مخاطب اصلی شعار سال خواند و کنترل عواملی را که در شاخص‌های اقتصادی اختلال ایجاد می‌کنند، ضروری دانست.

دیدارهای نوروزی با مسئولان کشوری و لشکری
در این روز، دیدار نوروزی جمع زیادی از مدیران و کارگزاران کشوری و لشکری هم با رئیس جمهور در دفتر آیت‌الله رئیسی برگزار شد. وزرا و معاونین آنها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان عالی قضایی، فرماندهان نیروهای مسلح، رؤسای سازمان‌ها، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، مسئولان نهادهای انقلابی و جمعی از مدیران و کارکنان نهاد ریاست جمهوری با حضور در این مراسم ضمن دیدار با رئیس جمهور فرارسیدن سال نو را تبریک گفتند.

تحقق شعار سال، دستورکار اولین جلسه دولت
نخستین جلسه هیأت دولت نیز در سال جدید، با محوریت تحقق شعار سال و به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد. رئیس‌جمهور، مخاطب اصلی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحقق جهش تولید را دولت دانست و تأکید کرد: همه مسئولان مرتبط موظفند برنامه اجرایی دقیق و کارشناسی شده‌ای را برای تحقق شعار سال با لحاظ وظایف و مأموریت‌های زیرمجموعه‌های خود، تدوین و ارائه کنند. رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از حمایت‌های مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به دولت مردمی، به گلایه ایشان از مشکلات معیشتی مردم اشاره و تصریح کرد: همانطور که رهبری معظم هم فرمودند این مشکلات همچون غباری مانع از دیده شدن خدمات و تلاش‌های دولت می‌شود. بنابراین تلاش مضاعف همه مدیران دولت برای بهبود وضعیت معیشت جامعه امری ضروری است. نظارت بر روند قیمت‌گذاری و جلوگیری از هر گونه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، ضروری دانستن حفظ و تقویت وحدت و انسجام در بخش‌های مختلف جامعه از جمله در دولت و مجلس و قوه قضائیه از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور بود.

هم‌افزایی ارکان دولت در تحقق شعار سال
دوشنبه ششم فروردین‌ماه هم گردهمایی «مدیران و کارگزاران دولت مردمی در راستای جهش تولید با مشارکت مردم» برگزار شد، نشستی که در آن آیت‌الله رئیسی، ایجاد و ارتقای امید در میان مردم را ابر پروژه دولت مردمی عنوان کرد و 20 دستور ویژه به مدیران و کارگزاران دولت مردمی برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم صادر کرد.
زمان‌شناسی، نیازشناسی و همچنین سنجش دقیق ظرفیت‌ها و امکانات، ادامه اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، تسریع در انجام امور با کار و حرکت جهادی، تسهیل امور، مردمی‌سازی و تکریم مردم و کار جهادی با اولویت حل مسأله از نکات مورد تأکید و مورد انتظار رئیس‌جمهور از مدیران اجرایی بود.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در مسیر تحقق شعار سال، دولت باید موانع پیش پای تولید و فعالان اقتصادی را بردارد،که در این صورت قطعاً بخش خصوصی فعال‌تر خواهد شد و همچنین از مدیران و کارگزاران دولت مردمی خواست تا بازنگاهی در مأموریت سازمانی خود داشته باشند و ببینند چه راهکار و ظرفیتی در سازمان اداری‌شان برای مردمی‌سازی دولت و همچنین نقش‌آفرینی مردم در حوزه تولید که مورد تأکید رهبری است، وجود دارد. وی ضمن تأکید بر لزوم ارتقای سلامت اداری، خطاب به مدیران و کارگزاران دولت گفت: کوچک‌ترین رابطه ناسالم را در دستگاه‌ها برنتابید و با هرگونه رابطه ناسالم بجنگید و اجازه ندهید فساد در دستگاه‌های اجرایی رخنه کند.
آیت‌الله رئیسی همچنین از مدیران دولت خواست از برگزاری همایش‌های پرخرج که فقط اسم و رسم دارند و نتایج و اثری برای مردم ندارند، جلوگیری کنند.
توجه به مبارزه با قاچاق کالا در کنار رونق تولید و تأمین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی از الزامات مورد تأکید رئیس‌جمهور برای تحقق شعار سال بود. وی تأکید کرد: ما باید حامی تولیدکنندگان باشیم و نباید کالایی بالاتر از قیمت نهایی، به دست مصرف‌کننده برسد و هر روز شاهد افزایش قیمت و چندقیمتی در بازار نباشیم.

دو دیدار منطقه‌ای رئیس‌جمهور
هشتم فروردین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و نهم فروردین زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در نهاد ریاست جمهوری با آیت‌الله رئیسی دیدار و گفت‌و‌گو کردند. آیت‌الله رئیسی در این دیدارها، با تأکید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جریان مقاومت و مردم مظلوم و مقتدر غزه، از انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در عمل به وظیفه خود در قبال ملت فلسطین گلایه کرد. همچنین در ایام نوروز، نشست خیرین با رئیس‌جمهور، بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و سخنرانی در بیست و نهمین آیین تکریم خادمان قرآن، سخنرانی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در اجتماع زائران حرم مطهر امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی بود.
اما برنامه دیگری که می‌توان آن را نیز گامی در جهت تحقق شعار سال دانست، جلسه‌ای سه ساعته با حضور رئیس‌جمهور بود که طی آن، آخرین وضعیت توافقات و قراردادهای بین‌المللی دولت بررسی شد. در این نشست، دلایل معطلی بیش از 10 ساله برخی توافقات کلان با برخی از کشورها در حوزه‌های نفتی و حمل و نقل بررسی شد و طی آن، رئیس‌جمهور دستور لازم برای حل مشکلات پیش‌رو جهت تسریع در تحقق نتیجه نهایی و اجرایی شدن کامل برخی پروژه‌ها را صادر کرد.
از این‌رو می‌توان گفت، نوروز امسال از سوی دولت و رئیس‌جمهور، گام‌های بلندی با شتاب و عزمی راسخ در جهت حل مشکلات کشور و مردم برداشته شد.

جستجو
آرشیو تاریخی