صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

استقبال مردم از نمایشگاه قرآن امسال بیش از توقع بود

حضور نمایندگانی از بیست و هشت کشور جهان در بخش بین‌الملل

سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درحالی امروز به کار خود پایان می‌دهد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تجربه برپایی این دوره گفت: «امسال برگزاری نمایشگاه قرآنی یک‌ تجربه خیلی خوب بود و با اینکه شروع به کار نمایشگاه در روز اول سال نو بود اما با استقبالی بیش از توقع ما صورت ‌گرفت.»

موضوع غزه مسأله ‌اول نمایشگاه امسال بود
آن‌طور که در گزارش‌های سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: «شاید تصور اولیه این بود که نمایشگاه امسال به واسطه برگزاری در ایام نوروز دچار ریزش مخاطب شود اما مردم در این دوره از نمایشگاه حضور بسیار قوی و پرنشاطی داشتند؛ آمارهای دقیق همکاران من نشان می‌دهد که تا یازدهم نوروز، نزدیک به دو و نیم میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کردند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «بخش بین‌الملل با حضور بیست و هشت کشور به انجام فعالیت‌هایش پرداخت؛ در این بخش نمایشگاه اقدامات فاخر و ارزنده‌ای انجام شد که از جمله آن می‌توان به نشست میان نخبگان کشورهای اسلامی اشاره کرد. موضوع غزه مسأله‌ اول نمایشگاه امسال بود، مقاومت گسترده‌ای که شاهدش بودیم براساس فرهنگ قرآنی شکل گرفته است که تلاش شد در نمایشگاه به خوبی به آن پرداخته شود.»

ضرورت گسترش سکوهای دائمی عرضه لباس
اسماعیلی با اشاره به یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: «بخش پوشش‌های اسلامی مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و موجب شد با ازدحام مخاطبین روبه‌رو شویم که نشان می‌دهد چه قدر نیاز است سکوهای دائمی عرضه لباس را گسترش دهیم؛ البته باید توجه داشت در سیاست‌های وزارت فرهنگ این موضوع در دستور کار است و ان‌شاءالله انجام خواهد گرفت.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در نمایشگاه امسال قرآن کریم بخشی نیز به کودکان و نوجوانان تخصیص یافته بود، اظهار داشت: «بحث خانواده در نمایشگاه امسال موضوع‌محوری بود؛ خانواده نقطه قوت فرهنگ دینی و ایرانی _ اسلامی ماست و به خوبی در این نمایشگاه شاهد حضور خانواده‌ها هستیم.»
وی در مورد تقدیر از خادمان قرآن کریم افزود: «انجمن خادمان قرآن کریم، سالانه افرادی را با حضور رئیس‌جمهور به عنوان خادم قرآن کریم مورد تجلیل قرار می‌دهد که امسال نیز پانزده نفر از این عزیزان با حضور رئیس‌جمهور مورد تقدیر قرار گرفتند. این افراد در شاخه‌های مختلف هنری، آموزشی و پژوهشی جزو نفرات برجسته محسوب می‌شوند.»

رونمایی از ۷ اثر اندیشمندان مسیحی در مورد اهل‌بیت(ع)
بنابر خبر دیگری، اسماعیلی در شصتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور درباره این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: «امسال برگزاری نمایشگاه قرآنی یک‌ تجربه خیلی خوب بود و با وجود اینکه شروع به کار نمایشگاه در روز اول سال نو بود استقبالی بیش از توقع ما صورت‌ گرفت.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «برخلاف دوره‌های قبل که بخش بین‌الملل بسیار نحیف بود، امسال این بخش فوق‌العاده بود و فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است. در این دوره از نمایشگاه فعالیت‌های بسیار متنوعی صورت گرفت.» اسماعیلی درباره رونمایی از ۷ اثر اندیشمندان مسیحی در مورد اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: «تا امروز ۲۰ اثر از آثار اندیشمندان مسیحی در مورد اهل بیت(ع) آماده است که تا پایان ماه رمضان‌ چاپ می‌شود و چاپ این آثار تا ۱۰۰ جلد هم ادامه خواهد داشت که آثار بسیار قابل توجهی هستند.» از جمله ویژه‌برنامه‌های این دوره نمایشگاه قرآن، برپایی مراسم رونمایی از قرآن۴۰ متری، اثری از یک هنرمند چینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ محمدمهدی اسماعیلی ضمن بازدید از قرآن ۴۰ متری یوسف شونچون، کار این هنرمند چینی را ستود. این قرآن به شکل قُطاعی (شابلون) در ۴۰ متر نوشته شده و شامل 3 جزء اول و جزء ۳۰ قرآن کریم است.

ما می‌خواهیم آیه‌های نورانی را به سمع همه جهانیان برسانیم
بنابر خبر دیگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز برپایی این نمایشگاه نیز گفت: «دولت ‌مردمی یک‌  دولت قرآنی و برخاسته از نهضت قرآنی مردم‌ کشور است و خودش را موظف به توسعه امور قرآنی می‌داند. در فاصله برگزاری نمایشگاه قرآن سال گذشته و امسال روزهای تلخی بر اصحاب قرآن گذشت و در تابستان گذشته زنجیره‌ای از اهانت‌ها توسط دشمنان قرآن به قرآن کریم صورت گرفت و کشورهای غربی میزبان این توهین‌ها بودند.» وی بیان‌کرد: «برنامه ما ترویج قرآن و روخوانی صحیح، تلاوت و حفظ مفاهیم قرآنی در زندگی‌ مردم کشور است. قرآن نور و منشأ هدایت و تکامل انسانی است و ما با تمسک به قرآن به همه آمال و آرمان‌های بزرگ‌کشور خواهیم رسید و ما به قرآن‌کریم به عنوان چراغ هدایت ‌نگاه می‌کنیم. قرآن خطابش به همه جهانیان است و ما می‌خواهیم آیه‌های نورانی را به سمع همه جهانیان برسانیم. امروز بر ما مسئولین دولت مردمی واجب است که اسباب استماع بیشتر آیات الهی را در خارج و داخل کشور فراهم کنیم.» محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با هدایت کشتی انقلاب با تمسک به قرآن کریم به راه ادامه دادند، گفت: «کدام اندیشمند، نظریه‌پرداز و تحلیل‌گری پیش‌بینی می‌کرد رئیس‌جمهور انقلابی در صحن سازمان ملل، قرآن کریم را به دست بگیرد، از هدایت‌های قرآنی سخن بگوید و غرب را با استناد به قرآن استیضاح کند. به‌همین دلیل فضا و برکت نام قرآن است که در سراسر کشور می‌درخشد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ نمایشگاه بین‌المللی قرآن در اولین روز فروردین آغاز به کار کرد، ادامه داد: «این مسأله زیبایی و نکات برجسته‌ای دارد و فرصت نیست به همه آن اشاره کنم. این نمایشگاه همزمان در روزهای ماه مبارک رمضان در ۳۰استان کشور برگزار شد. در آخرین آمار از حضور قرآن‌پژوهان مطرح شد نزدیک به ۳میلیون نفر در نمایشگاه حاضر شدند.»
 

جستجو
آرشیو تاریخی