صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

رئیس‌جمهور:

پاسخ به تمامی سؤالات بشر امروز در قرآن نهفته است

گروه فرهنگی/ سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن امروز (14 فروردین ماه) به پایان می‌رسد. این نمایشگاه با شعار «می خوانمت» اول فروردین ماه 1403 با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد و تا 14 فروردین ماه ادامه داشت. سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این دوره از فعالیت خود شامل بخش‌هایی همچون کتاب و نرم‌افزار، صنایع دستی، هنرهای دینی، مشاوره، حوزه و دانشگاه، آموزش و پرورش، کودک، نوجوان، نوآوری و دانش‌بنیان، هوش مصنوعی، ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه، دعا، فلسطین و طوفان‌الاقصی، محافل خانوادگی، مسابقات و رویدادها و نشست‌های محتوایی و حفظ آسان قرآن بود که با استقبال خوبی همراه شد. میزبانی نمایشگاه قرآن از 28 کشور اسلامی و غیراسلامی بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال میزبان نمایندگانی از 28 کشور اسلامی و غیراسلامی بود که در غرفه‌ها، آثار خود را به نمایش گذاشتند. امارات، الجزایر، عربستان سعودی، تونس، کویت، تایلند، بنگلادش، عراق، فلسطین، مالزی، اندونزی، سریلانکا، هند، بحرین و پاکستان از جمله کشورهای اسلامی حاضر در این دوره بودند. همچنین نمایندگانی از کشورهای غیرمسلمان از جمله فرانسه، چین، کرواسی و روسیه نیز در نمایشگاه حضور داشتند. در بخش داخلی نیز ۴۵ مؤسسه قرآنی و ۲۴ نهاد دولتی و حاکمیتی مشارکت داشتند. درنمایشگاه امسال همچنین از ترجمه قرآن به زبان تایلندی رونمایی شد. ترجمه قرآن به زبان تایلندی (زبان تایی) به این دلیل مهم است که ۷۰ میلیون نفر در جهان به زبان تایی سخن می‌گویند. ترجمه قرآن به زبان تایی طی ۵ سال و به همت ۵ نفر از دانش آموختگان جامعة المصطفی و متخصصان رشته‌های علوم قرآنی تدوین شده است، ترجمه قرآن کریم به زبان تایی، مورد استقبال مسلمانان کشور تایلند قرار گرفته است. درسی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم با راه‌اندازی تالارهوش مصنوعی برای کسانی که علاقه‌مند به این حوزه بودند باوجود بازدید آثار فضای آموزشی هم فراهم آمد. در بخش تالار هوش مصنوعی مجموعه‌ای از تصاویر قرآنی توسط هوش مصنوعی به بازدیدکنندگان نمایش داده شد. تصاویری از داستان اصحاب کهف، حضرت ذکریا، حدیث کسا، حضرت ابراهیم و... از تصاویر نمایش داده شده برای بازدیدکنندگان بود. به علاوه انیمیشن‌هایی که داستان‌های قرآنی را به صورت پویانمایی درمی‌آورد بخش دیگری از تالار هوش مصنوعی بود. کارگاه دیگر داستان‌نویسی بود که مورد استقبال قرار گرفت. یکی دیگر از جالب‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن که در نیم‌طبقه شبستان مصلی برگزار شد، اختصاص به بخش فرهنگ و هنراسلامی داشت. ازدیگر مواردی که برای بازدیدکنندگان این بخش در سی ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم قابل توجه بود، غرفه‌ اثری هنری تحت عنوان «قرآن الصادق» بود. این اثر قرآنی منحصربه فرد اولین و تنهاترین قرآن برگی در دنیا و جهان اسلام است که با قلم و مرکب به خط نستعلیق روی ۱۸۰۰ عدد برگ درخت چناراست که شامل ۵۸ عدد تابلو پشت و رو در ابعاد ۱۲۰ در ۷۵ سانتی متر است؛ کتابت این اثر قرآنی ۴ سال به طول انجامید، از سال ۹۴ آغاز و در سال ۹۸ به پایان رسید. نوشتن آیات قرآن روی برگ درخت حکایت از روح لطیف هنرمند ایرانی دارد که تلاش می‌کند فرهنگ و هنر اصیل اسلامی ایرانی را به جهانیان معرفی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در بیست و نهمین آیین تکریم خادمان قرآن کریم با بیان اینکه پاسخ به تمامی سؤالات بشر امروز در قرآن نهفته است، گفت: تشویق و ترغیب مقام معظم رهبری نسبت به قرآنیان کشور برای تمامی ما مسئولیت‌آور است و باید گام‌های مهمی در این زمینه برداریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور طی سخنانی در بیست و نهمین آیین تکریم خادمان قرآن کریم که ۱۱ فروردین‌ماه در مصلای تهران، محل برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، اظهار کرد: توفیقی است که در این جلسه قرآنی در جمع خادمان، حافظان و قاریان قرآن کریم هستیم. این روزها در ایام ماه رمضان یعنی ماه نزول قرآن و در روزهای متعلق به قرآن ناطق حضرت امیرالمؤمنین(ع) قرار داریم. او افزود: از تمامی برگزارکنندگان این نمایشگاه که همت کردند تا این رویداد قرآنی در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شود، قدردانی می‌کنم. همچنین، از تمامی مؤسسات قرآنی، فعالان قرآن در حوزه و دانشگاه بویژه کسانی که در حوزه کودک و نوجوان کارهای نو و ارزنده‌ای را در نمایشگاه قرآن ارائه کردند، قدردانی می‌کنم. رئیس‌جمهور ادامه داد: امسال جلوه‌های زیبایی از فناوری‌ها و کارهای خلاقانه در نمایشگاه وجود دارد که جلوه خوبی از فعالیت‌های جدید در ترویج معارف قرآنی به نمایش گذاشته شده است. امروز اگرچه از چند نفر از خادمان عرصه قرآن کریم تجلیل شد، اما باید از تمامی افرادی که در حوزه خدمت به قرآن فعالیت می‌کنند، تجلیل و قدردانی شود چراکه ایشان تمامی عمر خود را برای قرائت، فهم و عمل به آیات الهی در محضر قرآن سپری کرده‌اند. 
وی افزود: جمهوری اسلامی به برکت رهبری نورانی امام راحل(ره) و حضور مردم در صحنه ایجاد شد. 
جمهوریت و اسلامیت دو رکن اساسی نظام است و مردم در انقلاب اسلامی خواستند تا قرآن به متن زندگی ایشان راه پیدا کرده و حکومتی براساس آموزه‌های قرآن تشکیل شود. در حقیقت مردم در انقلاب اسلامی توجه به قرآن، اسلام و آیات سعادت‌بخش قرآن کریم را خواستار بودند.
سعادت بشر 
در پرتو عمل به آیات قرآن
رئیسی بیان کرد: سعادت بشر را در پرتو عمل به آیات قرآن کریم می‌دانیم و معتقدیم که قرآن تنها پناه مردم در تمامی عالم است. آن چیزی که می‌تواند سعادت بشر را در دو عالم دنیوی و اخروی فراهم کند، توجه به قرآن است. آنچه در آموزه‌های اسلامی به ما تأکید شده، توجه به جلوه تام اسمای حسنای الهی است و قرآن نیز آینه تمام‌نمای اسمای حسنای حضرت حق است. چهره انسان کامل نیز آینه تمام‌نمای اسمای حسنای الهی است.او بیان کرد: آنچه در زندگی انسان سالک، مدار است، کتاب و انسان کامل است. البته حقیقت این دو، یکی است و جامع بین آنها نیز مسأله هدایت انسان است. حضرت امیر(ع) به عنوان انسان کامل و کتاب قرآن به عنوان کتاب کامل برای هدایت انسان آمده‌اند. آشنایی بیشتر با قرآن و اهل بیت(ع) چگونه زندگی کردن را به انسان می‌آموزد. در حقیقت تمامی شئون زندگی همچون سیاسی، اقتصادی، روابط اجتماعی و... در پرتو قرآن تنظیم می‌شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: قرآن برای تمامی سؤالات زندگی انسان معاصر پاسخ دارد. امروز باید با حرکت اجتهادی و اجتهاد تمدن‌ساز در پرتو قرآن کریم و ابتنای به آیات الهی پاسخ تمامی سؤالات بشر را بیابیم. 
بسیاری از بزرگان فقها بیان می‌کردند که ‌ای کاش! در کنار مباحث دیگر، نسبت به آیات قرآن کریم نیز فعالیت بیشتری داشتند تا حرکت در این مسیر برای جهانیان گره‌گشا باشد.
او بیان کرد: مقام معظم رهبری همواره نسبت به تلاوت، حفظ، فهم و عمل به قرآن کریم تأکید دارند که نتیجه این تأکیدات تربیت حافظان، قاریان و نوجوانان و جوانان قرآنی است که قرآن در دل و جان ایشان قرار گرفته است. برگزاری برنامه‌های تأثیرگذاری مانند محفل و نیز برگزاری اجتماع امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی، از جمله برنامه‌های تأثیرگذار قرآنی در کشور بوده است که باید تداوم داشته باشد.
 
ماه رمضان؛ ظرفیتی برای انسان‌سازی
رئیس‌جمهور ادامه داد: در ضیافت الهی ماه رمضان گویا خداوند متعال به عنوان میزبان این ضیافت درصدد آن است که انسان به عنوان میهمان این ضیافت به مقام ربانی برسد. این ضیافت عظیم الهی یعنی ماه رمضان ظرفیتی برای انسان‌سازی است. توجه به قرآن وحدت مسلمین را حفظ می‌کند و امروز رمز وحدت در میان مسلمانان و ایستادگی در برابر دشمنان توجه به قرآن است. جریان عظیمی که امروز به نام مقاومت تشکیل شده، یکی از قله‌های کارکردی قرآن کریم است و آنچه امروز مردم مظلوم غزه را روی پای خود نگاه داشته است، تمسک به آیات الهی قرآن کریم است.
او افزود: قرآن تضمین‌کننده حقوق انسانی است و مدعیان دروغین حقوق بشر بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند. امروز مستکبران به دنبال قرآن‌‎ستیزی هستند اما راه به جایی نخواهند برد. توجه به قرآن کریم روز به روز در مغرب زمین بیشتر می‌شود و توجه به قرآن و اهل بیت(ع) در دنیا رو به افزایش است. این مسأله برای جامعه قرآنی و مسئولان کشور مسئولیت بیشتری ایجاد می‌کند و ایشان باید همگان از ظرفیت عظیم قرآن کریم برای پاسخگویی به نیاز بشر امروزی استفاده کنند.
او با اشاره به اینکه امروز باید شبانه‌روز برای قرآن کار شود، بیان کرد: باید با هماهنگی بین نهادهای قرآنی، دوری از موازی‌کاری و هم‌پوشانی فراوان، نسبت به اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی اقدام کنیم. تشویق و ترغیب مقام معظم رهبری نسبت به قرآنیان کشور برای تمامی ما مسئولیت‌آور است و باید گام‌های مهمی در این زمینه برداریم. امروز باید کاری کنیم تا شرایط جامعه و حال مردم به احسن‌الحال تبدیل شود. البته تبدیل شرایط جامعه به این حال حتماً در پرتو قرآن و اهل بیت(ع) رخ خواهد داد.
رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: در دولت خود را موظف می‌دانیم که به قرآن کریم در تمامی سطوح کشور بپردازیم و بنده به تمامی دولتمردان و همکاران خود در سراسر کشور توجه و عمل به قرآن را توصیه می‌کنم. همگان باید بدانیم که یافتن بسیاری از سؤالات بشر امروزی در قرآن کریم نهفته شده است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی