صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۲

مرگ 740 نفر در 13 هزار تصادف رانندگی

مسافران نوروزی که به مقصد نرسیدند

گروه حوادث/ رئیس پلیس راهور فراجا از مرگ ۷۴۰ مسافر نوروزی در 13 هزار تصادف جاده‌ای کشور خبر داد. این آمار میزان تصادفات از 24 اسفند تا صبح 13 فروردین یعنی محدوده اجرای طرح نوروزی پلیس را نشان می‌دهد، حال آن که بسیاری از مسافران نوروزی با وجود هشدارهای پلیس اغلب بازگشت خود را به شهرهایشان به آخرین ساعات پایان تعطیلات موکول می‌کنند و جاده‌های کشور در روز سیزده فروردین شاهد بار ترافیکی زیادی است.

سردار سید تیمور حسینی با تأکید بر رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان وسایل نقلیه گفت: متأسفانه از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی (۲۴اسفند) تا صبح ۱۳ فروردین، ۷۴۰ نفر از هموطنان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و حدود ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

۱۳ هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ
 سردار حسینی افزود: ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و فوت افراد در این ایام رخ داده که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند. سهم انواع خودروها در تصادفات مشخص است؛ به طور مثال انواع پژو ۳۰ درصد سهم تصادفات را داشتند، درحالی که سهم شماره‌گذاری آنها ۲۷ درصد است.
وی عنوان کرد: باید در یک گفت‌وگوی ویژه پس از جمع‌بندی طرح نوروزی به دقت سهم هر خودرو با در نظر گرفتن شماره‌گذاری، عامل انسانی و مؤلفه راه را در تصادفات جاده‌ای بررسی و اطلاع‌رسانی کنیم.
در این گزارش به چند تصادف که بیشترین قربانی را به همراه داشت، اشاره می‌کنیم.

9 کشته در تصادف دو خودرو
روز نهم فروردین تصادف دو خودروی پژو 405 با هیوندا سوناتا در جاده سمنان 9 کشته برجا گذاشت و فقط یک کودک 5 ساله زنده ماند.
خودرو هیوندا چهار سرنشین داشت که همه سرنشینان فوت کردند و پژو ۴۰۵ طبق بررسی‌ها ۶ سرنشین داشت که پنج نفر فوت شدند و یک پسر پنج ساله که از خودرو به بیرون پرت شده بود با شکستگی در چندین ناحیه تنها مصدوم حادثه بود که زنده ماند.
سردار حسن مؤمنی رئیس پلیس راه کشور و کارشناسان استان سمنان زوایا و علل تصادف سهمگین ۲ خودرو در محور جندق- معلمان را بررسی کردند وعلت اصلی این حادثه خستگی، خواب‌آلودگی و انحراف به چپ خودروی سوناتا اعلام شد. راننده سوناتا از قشم بدون توقف و استراحت در حال رانندگی بود و خودرو ۴۰۵ هم به علت اینکه از کیفیت لازم برخوردار نبود، شدت آسیب‌های جانی این تصادف را بالا برد.
حسین درخشان سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان سمنان هم نبستن کمربند را یکی دیگر از عوامل مرگبار در این حادثه برشمرد و گفت: نمی‌دانیم به کیفیت خودروهایی از جمله سوناتا شک کنیم یا اینکه ایمنی محور جندق - معلمان کم است.

مرگ 3 مسافر و 15 مصدوم در جیرفت
 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان از وقوع تصادف زنجیره‌ای در جاده جیرفت به سربیژن خبر داد و گفت: در این سانحه ١۵ نفر مصدوم و سه نفر کشته شدند.
رضا فلاح گفت: ساعت ١٢:۴۴ ظهر یکشنبه 12 فروردین تصادف زنجیره‌ای چهار خودرو در جاده جیرفت به سربیژن اعلام و بلافاصله یک تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شد.
وی با اشاره به اینکه در این حادثه ١۵ نفر مصدوم شدند، افزود: نیروهای هلال احمر سه جانباخته را بیرون کشیدند و چهار مصدوم را درمان سرپایی انجام دادند.

واژگونی ساینا با 3 کشته
 واژگونی یک دستگاه ساینا در محور ابوزیدآباد - کاشان سه کشته بر جا گذاشت و ۲ نفر هم مصدوم شدند.
 دکتر مهرداد فرزندی‌پور سرپرست مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: این سانحه رانندگی ساعت ۲۱:۳۴ ۲۸ اسفند رخ داد و این خودرو پنج سرنشین داشت. مصدومان این حادثه بعد از اقدامات درمانی اولیه توسط ۲ دستگاه آمبولانس اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی کاشان منتقل شدند.

تصادف مرگبار تریلی و پراید
 در تصادف یک دستگاه خودروی پراید با تریلی در محور گچین به بندرعباس، سه نفر جان باختند.
  سرهنگ مهدی نیکبخت رئیس پلیس راه هرمزگان گفت: نخستین روز فروردین 1403 یک خودروی پراید با تریلی تصادف کرد و پس از تصادف در آتش سوخت. دراین حادثه هر سه سرنشین پراید جان باختند.
 
جان باختن ۱۰ نفر در حوادث ترافیکی کردستان
سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس راه کردستان گفت: در تعطیلات نوروز ۱۰ نفر طی حوادث جاده‌ای در استان کردستان جان باختند. بنا بر اعلام وی، تعداد مرگ‌ ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای در این استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
 
2 کشته در تصادف دو پراید
 رئیس پلیس راه شیروان خراسان شمالی گفت: برخورد شدید ۲ دستگاه خودرو پراید شامگاه شنبه در محور خانلق این شهرستان ۲ کشته برجا گذاشت.
سرهنگ هادی مهربان اظهار کرد: با اعلام تصادف شدید بین دو خودروی پراید در محور فرعی خانلق بلافاصله مأموران پلیس راه و عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد به‌دلیل انحراف به چپ خودروی پراید سفید رنگ، برخورد شدیدی بین ۲ خودرو اتفاق افتاده که منجر به فوت ۲ نفر و مجروح شدن یک نفر در این حادثه شد.

واژگونی مرگبار در جاده فریمان
 واژگونی خودرو در کیلومتر 5 جاده فریمان یک کشته و دو مجروح برجا گذاشت.
 محمدحسن نیکومنش رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی فریمان در تشریح جزئیات این حادثه گفت: صبح دوشنبه سیزدهم فروردین‌ماه با اعلام خبری مبنی بر وقوع یک تصادف و واژگونی خودرو سمند در جاده فریمان - تربت‌جام بلافاصله نیروها به محل اعزام شدند.
 در بررسی‌های اولیه مشخص شد خودرو پس از برخورد با شانه خاکی منحرف و پس از عبور از لاین خاکی بین دو جاده در سمت دیگر جاده واژگون شده و متوقف می‌شود.
نیکومنش با اشاره به اینکه این حادثه حدود یک ساعت زمان برد، گفت: در این حادثه یک خانم فوت کرد و یک مرد و دو کودک صدمه دیدند که با هماهنگی انجام گرفته با اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی