صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

در سال گذشته صورت گرفت
ثبت ۹هزار شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی
بنابر اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان بهمن ماه بیش از ۳۱۳ هزار معامله خرید در سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد) ثبت شده و همچنین ۹ هزار و سه شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد توسط کاربران به ثبت رسیده است.
بر اساس این گزارش، در این مدت ۶ هزار و ۴۱۹ دستگاه اجرایی و ۱۲۰ هزار و ۲۷۴ مجموعه خصوصی به سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد) پیوسته‌اند که در این بخش شاهد افزایش حدود ۱۳.۸ درصدی ثبت‌نام دستگاه‌های اجرایی و رشد بیش از ۲.۲ درصدی ثبت‌نام بخش خصوصی نسبت به مدت مشابه سال قبل در سامانه ستاد بوده‌ایم. در این مدت همچنین تعداد ۹۲ هزار و ۵۵۱ نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) به کسب‌وکارهای اینترنتی اعطا شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد بیش از ۹۵ درصدی مواجه شده است. آمار دیگری که در این گزارش به چشم می‌خورد مربوط به تعداد شکایات ثبت شده کاربران از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد است. در این مدت ۹ هزار و سه شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد ثبت شده است. بخش بعدی این آمار مربوط به صدور گواهی امضای الکترونیکی است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

شبیه‌سازی هوشمند صدا ظرف ۱۵ ثانیه

شرکت «اوپن ای آی» به‌ تازگی یک ابزار جدید به نام «موتور صوتی«(Voice Engine) را به طور محدود نمایش داده است.
به گزارش مهر، این فناوری شبیه‌سازی صدا می‌تواند با تحلیل یک نمونه صوتی ۱۵ ثانیه‌ای از هر گوینده‌ای تقلید کند. این فناوری براساس نوآوری فعلی text to speech API شرکت بنا شده و از سال ۲۰۲۲ میلادی در دست توسعه بوده است. این شرکت قبلاً هم از نسخه‌ای از مجموعه ابزار برای تقویت صداهای از پیش تعیین شده موجود در API تبدیل متن به گفتار فعلی و ویژگی Read Aloud استفاده کرده است. مجموعه‌ای از نمونه‌ها در وبلاگ رسمی این شرکت وجود دارد و آنها به میزان بسیار زیادی به واقعیت نزدیک هستند.
اوپن ای آی اعلام کرده است که این فناوری به عنوان دستیار خوانش، ترجمه زبان و کمک به افرادی با شرایط خاص کاربرد دارد. این شرکت یک برنامه پایلوت در دانشگاه براون نیز انجام داده که با ایجاد Voice Engine به بیمار دچار اختلالات حرف زدن، کمک کرد. این شرکت از ریسک‌های جدی این فناوری به خصوص با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در امریکا نیز آگاه است. اوپن ای آی اعلام کرده بازخوردهای مربوط به شرکای بین‌المللی و امریکایی از دولت‌های مختلف بخش‌های رسانه، سرگرمی، تحصیل، مدنی و غیره را نیز در نظر می‌گیرد تا عرضه محصول با کمترین ریسک تضمین شود.

دمای خورشید مصنوعی کره‌جنوبی رکورد زد

برای نخستین‌بار دمای راکتور همجوشی فوق‌رسانای توکاماک (KSTAR) مؤسسه انرژی همجوشی کره‌جنوبی (KFE) به ۷ برابر دمای هسته خورشید رسیده است.
به گزارش مهر، این دستاورد طی آزمایشاتی بین دسامبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ میلادی به دست آمده و رکورد جدیدی برای پروژه راکتور همجوشی است. محققان KSTAR توانستند دمای راکتور را به مدت ۴۸ ثانیه، به اندازه ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد حفظ کنند. این درحالی است که دمای هسته خورشید ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد است. علاوه‌بر آن راکتور بیش از ۱۰۰ ثانیه حالت H-mode را حفظ کرد.(H-modeوضعیت پلاسمایی نرمال است).
همجوشی، فرایندی است که شیوه تولید نور و گرما از ستارگان را تقلید می‌کند. این فرایند شامل ترکیب هیدروژن و دیگر عناصر سبک است و برای آزاد کردن نیروی فوق‌العاده‌ای به کار می‌رود. کارشناسان امیدوارند از این فرایند برای تولید برق نامحدود و بدون کربن استفاده کنند. به گفته شورای ملی تحقیقات علم و فناوری کره‌جنوبی(NST) ایجاد این فناوری می‌تواند پلاسمایی با دما و چگالی بالا را در جایی که واکنش‌های همجوشی به طور مؤثر برای دوره‌های طولانی رخ می‌دهند، حفظ کند.
به گفته NST راز این دستاورد استفاده از منحرف‌کننده‌هایی(divertor) از جنس تنگستن است. این ابزارها قطعاتی حیاتی هستند که در انتهای اتاقک خلأ در دستگاه همجوشی مغناطیسی قرار دارند. منحرف‌کننده‌ها نقشی اساسی در دفع گازهای زائد و ناخالصی‌ها از راکتور را دارند وهم‌زمان بارهای حرارتی سطحی قابل‌توجهی را تحمل می‌کنند. نقطه ذوب تنگستن از تمام فلزات بالاتر است و موفقیت تیم در حفظ حالتH-mode برای مدتی طولانی‌تر دلیل اصلی چنین دستاوردی است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی