صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

تبدیل زباله خانگی به کمپوست در 6 ساعت

میترا جلیلی/ یکی از موضوع‌هایی که این روزها در جهان مورد توجه فعالان محیط زیست قرار دارد، دفع اصولی زباله‌هاست. زباله‌هایی که با تفکیک درست، می‌توان هم به محیط زیست کمک کرد و هم از آن درآمدزایی داشت. علاوه بر جدا کردن زباله‌های خشک و تر، مدتی است که نگاه‌ها به سمت تولید کمپوست از زباله‌های خانگی رفته و به همین منظور هم دستگاه‌های خانگی متعددی ارائه شده است تا مردم بتوانند از مبدأ، زباله‌های آشپزخانه خود را به کمپوست تبدیل و از آن برای سرحال شدن گل‌ها و گیاهان و درختان خود استفاده کنند.اما مشکل اینجاست که همه مردم فضای مناسبی برای تهیه این کمپوست ندارند و ازسوی دیگر به دلیل بوی ناشی از تبدیل زباله به کمپوست، بسیاری از مردم از این موضوع استقبال نمی‌کنند. اما حالا فعالان این عرصه از تکنولوژی کمک گرفته‌اند و با ارائه دستگاه کمپوست Puresky، به رفع این مشکل کمک کرده‌اند.
 این دستگاه که البته هنوز به تولید انبوه نرسیده و برای جذب سرمایه مورد نیاز، در سایت کیک استارتر با بهایی پایین‌تر از قیمت واقعی آن پیش فروش می‌شود قرار است به جمع دیگر دستگاه‌های خانگی تولید کمپوست‌ آشپزخانه مانند Zera، Kalea و Reencle Prime بپیوندد که در سال‌های اخیر به بازار عرضه شده‌اند.
کاربران کار خود را با خالی کردن ضایعات غذایی خود در محفظه اصلی 4 لیتری دستگاه شروع می‌کنند، سپس در آن را می‌بندند و دکمه‌ای را برای فعال کردن آن فشار می‌دهند. انجام این کار باعث می‌شود Puresky فرایندی را آغاز کند که در آن زباله‌ها را گرم، خشک و آسیاب می‌کند. آسیاب ضایعات غذایی توسط شش تیغه فولادی انجام می‌شود که یکی از نقاط قوت این دستگاه همین تیغه‌ها هستند. طبق گزارش‌ها، این تیغه‌های تیز نسبت به دستگاه‌های رقیب، ضایعات را به ذرات بسیار ریزتری تبدیل می‌کند و درنتیجه این مواد تنها در مدت 6 ساعت به کمپوست تبدیل می‌شوند.
کاربران حتی می‌توانند حالت سریع و کم‌مصرف  از نظر انرژی را انتخاب کنند تا به این ترتیب مدت زمان مورد نیاز برای تولید کمپوست به 3 ساعت برسد. این دستگاه به طور قابل توجهی سریع‌تر از سریع‌ترین دستگاه کنونی یعنی Zera عمل می کند که گفته می‌شد این کار را در 24 ساعت انجام می‌دهد.
یکی از مشکلات تولید کمپوست، تولید و انتشار بوی بد است که دستگاه تولید کمپوست Puresky این مشکل را حل کرده است. این دستگاه دارای دو فیلتر کربن قابل تعویض است تا بو را به حداقل ممکن برساند. کاربر می‌تواند از زمان تعویض فیلترها مطلع شود چراکه یک نمایشگر به کاربران اطلاع می‌دهد و این زمان بسته به میزان استفاده، تقریباً هر سه تا شش ماه یکبار است.
 کمپوست تولید شده در دستگاه به طور اتومات وارد یک سطل می‌شود، که می‌توان از آن در باغ‌ها، گیاهان گلدانی یا هر چیز دیگری استفاده کرد. کاربران می‌توانند تیغه‌های آسیاب را برای تمیز کردن از دستگاه جدا کرده و آماده دور بعدی تولید کمپوست شوند. به علاوه دارای دو فیلتر کربنی است که ادعا می‌شود از بدبو کردن آشپزخانه جلوگیری می‌کند. به گفته طراحان این دستگاه، مصرف برق Puresky حدود 150 تا 200 کیلووات ساعت در سال برای یک خانواده چهار نفره است و با صدایی کمتر از 60 دسی‌بل کار می‌کند. بنابراین آرامش ساکنان خانه را به دلیل پرسروصدا بودن به هم نمی‌زند. قرار است این دستگاه در زمان تولید انبوه با قیمت 499دلار به دست مصرف‌کننده برسد ولی اکنون که به صورت پیش‌فروش عرضه شده، بهای آن 285 دلار است.
جستجو
آرشیو تاریخی