صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

پایگاه‌های تروریست‌ها در کنترل نیروهای عراقی
 خبر اول اینکه، وزیر کشور عراق از تسلط نیروهای این کشور بر پایگاه‌های مرزی تروریست‌های تجزیه‌طلب خبر داد. به گزارش ایسنا، «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق روز شنبه گفت: «اجازه نمی‌دهیم که حزب کارگران اقلیم کردستان دلیلی برای هدف قرار دادن خاک عراق باشد.» او در گفت‌وگو با شبکه العربیه خبر داد: «نیروهای عراقی کنترل پایگاه‌های مرزی را که تحت سلطه نیروهای مخالف ایران (تروریست‌های تجزیه‌طلب) بودند در دست گرفتند.» وزیر کشور عراق همچنین با اشاره به اینکه سلاح اکنون در انحصار دولت است، خاطرنشان کرد که روند ثبت سلاح سبک و خرید سلاح سنگین آغاز شده است.

جزئیات تبادل پیام اخیر
ایران و امریکا
 خبر دیگر اینکه، ناکامی ایالات متحده در نبردی که با نیروهای مقاومت در دریای سرخ به راه انداخته است، باز هم محافل رسانه‌ای امریکا را به فضاسازی و وارونه‌نمایی خبرهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران واداشته است. روزنامه امریکایی فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شده است که دو هیأت ایرانی و امریکایی در مسقط پیرامون تحولات دریای سرخ به‌طور غیرمستقیم گفت‌وگو کرده‌اند. به ادعای این رسانه غربی، ایالات ‌متحده در سال جاری میلادی مذاکرات محرمانه‌ای با ایران انجام داده است تا تهران از انصارالله یمن بخواهد حملات خود به کشتیرانی در دریای سرخ را متوقف کند. اما یک منبع آگاه درگفت‌وگو با ایرنا گفت‌وگوی ایران و امریکا درباره دریای سرخ را رد کرد و گفت: استفاده از ابزار عملیات روانی و قلب واقعیت برای فریب افکار عمومی، بخشی از راهبرد امریکا برای جبران ناکامی‌ خود در صحنه دیپلماسی است درحالی که تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم صرفاً محدود به چهارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است. این منبع آگاه درباره گفت وگوی غیرمستقیم دو هیأت ایرانی و امریکایی در مسقط، افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه همواره دستورکار اولویت‌دار طرف ایرانی بوده و همان‌گونه که بارها بیان شده است، تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است.

ایرانی ها به ترامپ باج نمی دهند
 دست آخر اینکه،  یک اندیشکده امریکایی در گزارشی نوشت، درصورت روی کار آمدن دونالد ترامپ،  ایرانی‌ها به خاطر دستور ترور سردار سلیمانی، به او باج نخواهند داد. اندیشکده «استیمسون» ابتدا به خروج ترامپ از توافق هسته‌ای اشاره کرده و با مرور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوره «بایدن» نوشت: ایران نیز مانند سایر نقاط جهان در تلاش است تا خود را برای احتمال تشکیل دولت دوم ترامپ آماده کند. مشاوران ترامپ به طور کلی در قبال ایران بسیار سختگیر بوده و وعده داده‌اند که سیاست به اصطلاح فشار حداکثری را افزایش دهند با این حال، باید در نظر داشت که ایرانیان ممکن است تمایلی به پاداش دادن به مردی که دستور ترور قاسم سلیمانی، مشهورترین ژنرال‌شان را در سال ۲۰۲۰ صادر کرده است، نداشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی