چشم‌انداز تثبیت نرخ دلار

فشار انتظارات تورمی در روزهای آخر سال افتاد

در واپسین روزهای سال 1402، بررسی شاخص انتظارات تورمی نشان می‌دهد که با افزایش امید به آینده، این شاخص نزولی شده است. در واقع شاخص انتظارات تورمی حاکی از چشم‌انداز اقتصاد کشور در آینده از نگاه فعالان اقتصادی و عموم مردم است. هرگاه افراد جامعه به این نتیجه برسند که شاخص‌های اقتصادی تنزل خواهد داشت و تورم افزایش می‌یابد، با تغییر رفتار خود از جمله خروج سرمایه از سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند ارز و طلا، سعی می‌کنند از خود در برابر تورم انتظاری دفاع کنند، اما زمانی که این انتظار مثبت باشد، به بهبود شاخص‌های اقتصادی کمک زیادی می‌کند.


در واپسین روزهای سال 1402، بررسی شاخص انتظارات تورمی نشان می‌دهد که با افزایش امید به آینده، این شاخص نزولی شده است. در واقع شاخص انتظارات تورمی حاکی از چشم‌انداز اقتصاد کشور در آینده از نگاه فعالان اقتصادی و عموم مردم است. هرگاه افراد جامعه به این نتیجه برسند که شاخص‌های اقتصادی تنزل خواهد داشت و تورم افزایش می‌یابد، با تغییر رفتار خود از جمله خروج سرمایه از سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند ارز و طلا، سعی می‌کنند از خود در برابر تورم انتظاری دفاع کنند، اما زمانی که این انتظار مثبت باشد، به بهبود شاخص‌های اقتصادی کمک زیادی می‌کند. تحلیل محتواهای اقتصادی نشان می‌دهد درنتیجه سخنان رئیس‌ کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش ۲۲ درصدی تورم نقطه به نقطه در سال‌ جاری و روند نزولی رشد نقدینگی و ثبات بازار ارز، شاخص انتظارات تورمی در روزهای پایانی سال به‌شدت نزولی شده است. جدیدترین آمارهای منتشرشده درباره شاخص انتظارات تورمی که مربوط به ۲۵ اسفندماه است، نشان می‌دهد انتظارات تورمی روند نزولی گرفته است. شاخص انتظارات تورمی بر مبنای تحلیل محتواهای منتشرشده در فضای مجازی از جمله پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرترافیک محاسبه و اعلام می‌شود.
تحلیل محتواهای منتشرشده در شبکه توئیتر درباره قیمت دلار هم بیانگر آن است که از نگاه مردم و فعالان اقتصادی انتظارات افزایشی دلار متوقف شده است. در روزهای پایانی اسفندماه تعداد توئیت‌ها درباره قیمت دلار نسبت به اوایل اسفند کاهش چشمگیری پیدا کرده است. همچنین تعداد توئیت‌ها با محتوای چشم‌انداز افزایشی دلار هم به کف خود رسیده است.  این آمارها نشان می‌دهد که از نگاه آن دسته از فعالان اقتصادی که در شبکه توئیتر هم حضور دارند، سال ۱۴۰۲ با چشم‌انداز تثبیت نرخ دلار رو به پایان است و همین انتظار برای سال جدید هم ادامه خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی