هیأتی از حماس با انصارالله یمن دیدار کرد

وحدت میادین در جنوب

هم‌افزایی گروه‌های مقاومت نشان از رویکرد هدفمند در این جبهه دارد

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 با وجود تلاش‌های فزاینده امریکا برای مهارکردن قدرت و فشار گروه‌های مقاومت از روی خود و رژیم صهیونیستی، اما به طور معکوسی در جدال این روزها، وحدت میادین روی ریل تحکیم قوا گام می‌زند.
دیدار هفته گذشته گروه‌های مقاومت فلسطینی با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در حالی صورت گرفت که گزارش‌های جدید از دیدار گروه‌های مقاومت فلسطینی با انصارالله یمن در همان مقطع زمانی خبر می‌دهد. روز جمعه خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع فلسطینی، که خواستند هویت‌شان افشا نشود، نوشت: «نشست مهمی هفته گذشته با حضور رهبران ارشد از جنبش حماس، جهاد اسلامی و جبهه آزادی‌بخش فلسطین با جنبش انصارالله یمن برگزار شد.»
این منابع بدون اشاره به محل برگزاری این نشست گفتند، این گروه‌ها درباره «مکانیسم‌هایی برای هماهنگ کردن اقدامات مقاومتی خود» برای «مرحله بعدی» جنگ در غزه بحث کردند. همچنین آنها گفت‌و‌گوهایی را درباره حمله زمینی احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه انجام دادند.یک منبع دیگر که او نیز خواسته نامش فاش نشود، افزود: جنبش انصارالله در این دیدار تأکید کرد، به منظور حمایت از مقاومت فلسطین، به عملیاتش در دریای سرخ علیه کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی می‌شوند، ادامه خواهد داد. از آنجا که حملات گروه مقاومت یمن، پیشتاز جبهه مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی ضربات مهمی هم به امنیت و هم به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده است، این نشست مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت؛ به ویژه که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله روز پنجشنبه با ذکر اهداف جدید، دایره تهدید خود علیه رژیم را گسترش داد. وی گفت: حملات گروه‌های یمنی، کشتی‌هایی را که مسیر دور زدن آفریقا را جایگزین دریای سرخ کرده و از دماغه امید آفریقای جنوبی عبور می‌کنند، مورد هدف قرار خواهد داد. از طرف دیگر ارتقای توانمندی موشکی یمن با دارا بودن موشک‌های پدافندگریز هایپرسونیک، تهدید مؤثر را همراه با دیگر گروه‌های مقاومت چون لبنان تا خانه رژیم صهیونیستی رسانده است.
 
هم‌افزایی میادین
یکی از مخاطراتی که تشدید این رویه برای ایالات متحده به طور منفرد به وجود می‌آورد، تغییر بنیادین موازنه قوا به نفع مقاومت در غرب آسیا و از آن جهت تحلیل رفتن نفوذ سیستماتیک این کشور در این منطقه است؛ مؤلفه‌ای که اکنون بطور جدی توسط کاخ سفید پیگیری می‌شود و در روند مذاکرات آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی نیز وجود دارد.
هم‌افزایی گروه‌های مقاومت نشان از رویکرد هدفمندی در این جبهه دارد که حتی حملات امریکا با یارگیری‌های جهانی هم نتوانسته مانعی برای آن باشد و توان نظامی آن را مخدوش سازد. بنابراین تشدید حملات گروه‌های مقاومت در سایه گسترش هماهنگی، می‌تواند تبعات چندبعدی را با وارد کردن امریکا به دور جدیدی از شکست بازدارندگی حاصل آورد.
 
نبض تپنده حماس
یکی از مهم‌ترین مسائل امروز در فلسطین اشغالی، عدم تحقق «حذف حماس» با وجود کشتار و بمباران فزاینده 5 ماهه رژیم صهیونیستی و پشتوانه تسلیحاتی ایالات متحده است. برای سیاستمداران امریکایی و صهیونیستی عدم دستیابی به این هدف و لحاظ کردن این گروه مقاومت در ساختار جامعه فلسطینی‌ها گزاف است. علاوه بر آن، ناممکن بودن انفصال این گروه از شاکله سیاسی فردای غزه نیز از بحث‌برانگیزترین موضوعات در بین گروه‌های سیاسی فلسطینی و همچنین صهیونیستی است، زیرا حیات سیاسی گروه‌های فلسطینی نمی‌تواند بدون اجماع با یکدیگر و نادیده گرفتن حماس صورت گیرد.تردیدی نیست که تحرکات دیپلماتیک حماس در لبنان و یمن، مهر تأییدی بر الزام حضورش
در ساختار سیاسی و تصمیم‌گیری فلسطینیان است. لذا از این جنبه نیز شکست دیگری را برای رژیم صهیونیستی و امریکا که این روزها می‌کوشند در سایه فشار در مذاکرات آتش‌بس، حماس را لااقل از ساحت سیاسی حذف کنند، به وجود آورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی