گفت‌ وگو با بازیگر نمایش «کتابخورها»

بچه‌ها باید در محیط امن تئاتر احساسات مختلف را تجربه کنند

زهرا شایان فر
خبرنگار

نمایش کتابخورها به کارگردانی اسماعیل رحیمی سروش این روزها(از ۲۵ بهمن تا ۲۵ اسفند) در تالار هنر روی صحنه است که ماجرای سه موریانه کتابخور را نمایش می‌دهد که برای نجات خود و دوست سوسکشان با یک عنکبوت مقابله می‌کنند.
سارا بابایی بازیگر نقش عنکبوت در گفت‌و‌گویی که به بهانه این اجرا انجام شد درباره نقش‌ خود در این نمایش و همکاری‌اش با گروه فانتازیا بیان داشت: «من در این گروه جدای از بازیگری‌ای که انجام می‌دهم، دستیاری کارگردان را هم بر عهده دارم و همین طور مجری طرح این کار هستم. یعنی بخش‌های اجرایی کار از کستینگ تا اجرا بر عهده من است. تقسیم‌بندی ای که با آقای سروش داشتیم این بود که بخش‌های فنی، هنری بر عهده ایشان باشد و بخش‌های اجرایی کار را من عهده دار باشم.»
او درباره نقش عنکبوت اظهار کرد: «شخصیت منفی نمایش را بازی می‌کنم که وارد زندگی معمولی موریانه‌ها می‌شود و نظم و قاعده زندگی آنها را به هم می‌زند و اختلال ایجاد می‌کند و بعد از آن اتفاقاتی با سیطره و تسخیری که توسط عنکبوت و داستان‌ها و دردسر‌هایی که ایجاد می‌کند می‌افتد.»
بابایی درباره تجربه و تخصصی که در زمینه کار با کودکان دارد، افزود: «پیش از این تجربیاتی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و همین طور در زمان دانشجویی در کار کودک داشته‌ام. ضمن اینکه من کتابدار بخش کودک کتابخانه پارک شهر هستم. آنجا هم با نمایش خلاق، تئاتر کودک و قصه‌گویی خلاق برای کودکان سر و کار دارم. تئاتر کودک برای من خیلی جدی است. تأثیری که آموزش غیر مستقیم از طریق نمایش روی کودک می‌گذارد در این مقطع سنی خیلی اهمیت دارد. تأثیر بسیار ماندگاری است. ذهن کودک ذهن پاک و زمین حاصلخیزی است که می‌توانی مفاهیم را در آن بکاری و در آینده شاهد بالندگی آن مفهوم در بزرگسالی آن فرد باشی. به عقیده من تئاتر کودک و نوجوان خیلی جدی است.»
این بازیگر تئاتر ارتباط بچه‌ها با نقش عنکبوت را بسیار جالب عنوان کرده و گفت: «عنکبوت به دلیل ویژگی‌هایی که دارد برای بچه‌ها خیلی عجیب است. کنجکاوی برانگیز است. شکل ورودش، ظاهرش و رفتارهایش و مقداری حس بیم که در آن وجود دارد.بچه‌ها نسبت به عنکبوت این حس را دارند ولی رفته رفته و لایه لایه برای بچه‌ها باز می‌شود و بچه‌ها از آن حالت اسرارآمیز بودن عنکبوت به این می‌رسند که چه می‌خواهد و چه کاری انجام می‌دهد و در نهایت هم که نیروی شر داستان توسط عقل و خرد به زانو در می‌آید و توسط همکاری و اتحاد موریانه‌ها شکست داده می‌شود انگار گره کار در ذهن بچه‌ها باز می‌شود. او در ادامه تصریح کرد: وقتی که عنکبوت وارد صحنه می‌شود یک سکوت عجیب سالن را فرا می‌گیرد. بچه‌ها با کنجکاوی نگاه می‌کنند که این موجود غریبه چه کسی است که به این شکل اسرارآمیز وارد شده است ولی با پیشرفت داستان مسأله برایشان حل می‌شود. بابایی درباره عکس‌العمل‌های بچه‌ها بعد از اجرای نمایش نیز توضیح داد: وقتی در پایان کار با بچه‌ها عکس می‌گیریم خیلی‌هایشان منتظر هستند که بیایند و با عنکبوت عکس بگیرند. من را بغل می‌کنند و ابراز لطف می‌کنند و دوست دارند عکس بگیرند. یک دسته‌ای هم هستند که عکس‌العمل متفاوتی دارند. اول با کنجکاوی نگاه می‌کنند و من سعی می‌کنم با آنها ارتباط بگیرم و کم کم پا پیش می‌گذارند. عده‌ای هم هستند که خیلی با احتیاط به عنکبوت نگاه می‌کنند سعی می‌کنم این دسته از بچه‌ها را جذب کنم تا مرز بین تخیل و واقعیت شکسته بشود و عنکبوتی که می‌تواند بدجنس و شرور باشد در دید بچه‌ها لمسش کنند و بر حسی که داخل نمایش نسبت به عنکبوت وجود دارد غلبه کنند. این دسته آخر برای من خیلی جالب هستند چون به حس منفی‌شان درباره این موجود غلبه می‌کنند و می‌آیند لباس و شاخک‌هایی را که به لباسم آویزان است  لمس می‌کنند. گاهی جلو چشمشان گریم را پاک می‌کنم تا متوجه بشوند که این بازی و تخیل است و ما آدم‌هایی هستیم که داریم این نقش‌ها را بازی می‌کنیم.
او با بیان اینکه به عنوان بازیگر نقش منفی را دوست دارد، می‌گوید: نقش منفی فرصت می‌دهد که قابلیت‌های بیشتری را در بازیگری نشان دهم. گستره بیشتری را برای من از نظر بازیگری فراهم می‌کند واز این لحاظ برای من جذاب است.

جستجو
آرشیو تاریخی