نت‌های آرامبخش موسیقی قدم‌های اولیه زندگی در دوران کودکی و نوجوانی

علی حکیمی
مدرس موسیقی
(پیانو)

نت‌های آرامبخش موسیقی قدم‌های اولیه زندگی در دوران کودکی و نوجوانی
کودکان و نوجوانان به دنبال کشف دنیایی تازه پیرامون خود هستند و دنیایی که در آن صدای دلنواز موسیقی با کرامتی از آن دورها این یافته‌های کودکان خلاق را دوچندان می‌کند. به نظر این نواها و موسیقی می‌تواند تحریک‌کننده عقل و هوش بچه‌های امروزی برای کنکاش دنیای علمی و خلاقیت‌های آنها باشد.
همین کودکانی که به دنبال پیشرفت و علم و آگاهی هستند، می‌توانند با درک موسیقی و شنیدن و یا یادگیری آن این تخیلات را جلا بخشیده و کشف کنند.
گوش کردن یا فراگیری موسیقی و نواها و صدا، همراه همیشگی این کودکان می‌تواند باشد، چه از طریق رادیو و چه از طریق تلویزیون و...و آنان(کودکان و نوجوانان) با ابزارهای تولید موسیقی و آلات موسیقی، درحالی که آنها را همه جا به همراه دارند، در معرض موسیقی قرار می‌گیرند. بدین ترتیب تا زمانی که موسیقی با این میزان در دسترس کودکان قرار می‌گیرد، بهترین کار این است که آنان تحت آموزش قرار بگیرند.نظم، انضباط و احساس پرشور درک هنر می‌تواند از آموزش نت‌های موسیقی و سازهای موسیقی در دوران شکوفایی کودکان به دست بیاید و سرچشمه آغاز زندگی هنری عزیزان‌مان باشد.
نواختن یک ساز کافی است که کودک در زمینه آموزش روزمرگی و آموزش قدم‌های اولیه لازمه زندگی را بادرک بهتر و حس زیباتر تجربه کند. از بهترین نتایج تحقیقات دانشمندان و کارشناسان در عرصه خلاقیت‌های کودکان و فعالیت‌های آنان، همین بس که رشد و تقویت دو سویه مغز، رشد و تقویت تکلم و اجتماعی شدن کودک را حاصل می‌شود.شاد زیستن و لذت بخشیدن به فعالیت‌های دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند با شنیدن یا فراگیری موسیقی حاصل شود و مهارت‌هایی را در جهت خوب قدم برداشتن درروزهای ابتدایی زندگی آنان به وجود آورد. هیجانات دوران کودکی و مدیریت انرژی این سنین می‌تواند با موسیقی کنترل شده  سنجیده شود و اینکه کودک انزوا‌طلب و گوشه‌گیر، افسرده و به دور از اجتماع نباشد. موسیقی حس همکاری گروهی کودک با هم‌سن و سال‌های خود را و همراه شدن با خانواده در امور روزمره را برای آنان به همراه خواهد داشت.
روانشناسان بر این باورند که توجه به دوران کودکی امری ضروری است؛ این دوران، نقشی حساس در آینده کودک دارد. آنها تأکید دارند که در برنامه تربیتی و پرورشی فرزندان‌شان موسیقی را لحاظ کنند و با آموزش در این زمینه و نواختن سازهای این دوران، حتماً در پرورش خلاقیت و شکوفاتر شدن آنها تأثیر‌گذار باشند. اگر به این موضوع توجه نشود، باعث وابسته شدن کودکان به اطرافیان و بزرگسالان می‌شود.به طور خلاصه شده از این مقوله، این نتایج می‌تواند حاصل شود:
- موسیقی سرعت یادگیری را در کودکان بیشتر می‌کند.
- یادگیری موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌هایشان در تشخیص خوب و بد در فعالیت‌های روزمره را افزایش دهد.
- فراگرفتن ساز‌های دوران کودکی مثل ارف و... ارتباط مستقیم با بهره هوشی کودکان و بالا رفتن سطح درک و آگاهی آنان دارد.
- بچه‌هایی که موسیقی را آموزش می‌بینند، در حل مسائل ریاضی و علوم قوی‌تر عمل می‌کنند و از پس این امور بهتر برمی‌آیند.
 آموزش موسیقی روی مهارت‌های زندگی کودکان اثرات خوبی دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی