صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

بازگشت وزنه‌برداران به خانه بعد از وقفه‌ای طولانی

چراغ آزادی سرانجام روشن شد

رضا عباسپور
خبر‌نگار


تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان چند روزی است که سرانجام با بازسازی و مهیا شدن کمپ تمرینی تیم‌های ملی به خانه بازگشته و در مجموعه ورزشی آزادی تهران تمرینات خود را برای حضور در جام جهانی 2024 پوکت درتایلند دنبال می‌کند. کمپ تمرینی تیم‌های ملی وزنه‌برداری سال گذشته به جهت بازسازی و انجام تعمیرات اساسی تخریب شد و قرار بود خیلی زود برای بهره‌برداری در خدمت وزنه‌برداران قرار گیرد، اما این مجموعه با تأخیر طولانی سرانجام حالا گویا مهیا شده و در اختیار پولادمردان و زنان کشورمان قرار گرفته است.
 
تمرکز کادر فنی روی تمرین المپیکی‌ها
میرمصطفی جوادی دردسته وزنی 89 کیلوگرم، رضا دهدار در دسته وزنی 102 کیلوگرم و علی داودی و آیت شریفی در دسته وزنی 102 + کیلوگرم 4 وزنه‌بردار شانس سهمیه المپیکی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان هستند که همراه با تعدادی از وزنه‌برداران جوان بعد از چند هفته اردو در تهران و آکادمی ملی المپیک، به خانه خود یعنی کمپ تمرینی تیم‌های ملی وزنه‌برداری در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگشتند تا پس از بازسازی و نونوار شدن این سالن کهنه و قدیمی، استارت تمرینات المپیکی خود را در خانه و مجموعه ورزشی آزادی تهران بزنند. اگرچه کنار این وزنه‌برداران باتجربه، «نواب نصیرشلال» سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان از تعدادی ستاره‌های خوش آتیه که از تیم‌های پایه (نوجوانان و جوانان) گلچین کرده است استفاده می‌کند و آنها نیز این روزها جزئی از اردوی المپیکی وزنه‌برداری به شمار می‌روند. ولی تمرکز اصلی کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری روی تمرینات 4 وزنه‌بردار شانس المپیکی ایران است تا آنها را برای حضوری متفاوت و سرنوشت‌ساز در پوکت تایلند مهیا کند. مسابقات جام جهانی 2024 پوکت تایلند از 13 فروردین 1403 رسماً در این کشور استارت می‌خورد؛ آخرین جدال مهمی که برای وزنه‌برداری ایران و سایر مدعیان حضور در المپیک 2024 فرانسه به جهت تثبیت سهمیه ورودی مهم و بسیار ارزشمند است. ستاره‌های وزنه‌برداری دنیا قطعاً با توپ پر در جام جهانی تایلند حاضر می‌شوند تا به رقبای خود ثابت کنند که آنها مدعی کسب مدال‌های 3 گانه المپیک (طلایی، نقره‌ای و برنزی) هستند. مطمئناً سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری و کادر او با اشراف به این موضوع سعی خواهند کرد در فرصت باقیمانده تا اعزام تیم 4 نفره وزنه‌برداری به این رویداد معتبر، هر آنچه نیاز است را به ملی‌پوشان تزریق کرده و آنها را در خانه بازسازی شده وزنه‌برداری از آزادی برای درخشش در پوکت ساخته و پرداخته نمایند. پوکت مطمئناً آخرین فرصت برای نصیرشلال‌ و وزنه‌برداران‌ مدعی حضور در المپیک 2024 پاریس است تا اگر می‌خواهند برای رقبای المپیکی خود زنگ خطر را روشن کرده و عیار مدالی‌‌شان را در فرانسه مشخص کنند، در این میدان معتبر وزنه‌هایی را ثبت کنند که سوای تثبیت سهمیه المپیک، رنگ مدال خود را نیز در فرانسه تعیین کنند. در غیر این صورت، اگر وزنه‌برداران کشورمان نتوانند در تایلند توانمندی رکوردی خود را به رخ رقبا بکشند، احتمالاً نباید روی مدال‌آوری‌‌شان در پاریس حساب باز کرد.
 
جوانان آلترناتیو ایده‌الی برای مدعیان
بدون شک یکی از تصمیمات درست و قابل تقدیری که نصیرشلال به عنوان سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری به همراه کادرش در این مدت در دستور کار قرار دادند، گلچین کردن بهترین‌های وزنه‌برداری کشورمان در رده پایه (نوجوانان و جوانان) و تزریق آنها به بدنه اصلی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان است. تصمیم درستی که مطمئناً بعد از بازی‌های المپیک 2024 پاریس نفع و سودش را خواهیم دید. وزنه‌برداری دنیا بلافاصله بعد از اتمام بازی‌های المپیک 2024 پاریس، استارت می‌زند و طبق تقویم جهانی ما با فاصله یکی دو ماهه با المپیک، رقابت‌های جهانی و قاره‌ای رده‌های سنی مختلف خصوصاً بزرگسالان را پیش رو داریم که در تقویم اجرایی فدراسیون جهانی گنجانده شده است. بنابراین بهترین تصمیمی که می‌شد در این خصوص برای سرحال و روپا نگه داشتن تیم ملی بزرگسالان اتخاذ کرد، همین انتخاب و گزینش نفرات شاخص و چهره‌های نامبروان رده‌های سنی نوجوانان و جوانان و تزریق آرام آرام آنها به بدنه و استخوان‌بندی اصلی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان بود. گزینشی که ما می‌توانیم ثمره‌اش را بعد از بازی‌های المپیک 2024 و حضور در رویدادهای معتبر بین‌المللی 2024 به بعد ببینیم. مطمئناً وزنه‌برداران جوانی که نصیرشلال برای حضور در تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان انتخاب کرده است، می‌توانند در اوزان مختلف خصوصاً اوزان المپیکی آلترناتیوهای ایده‌الی برای پولادمردان مدعی و بزرگسال کشورمان باشند برای بعد از المپیک. چهره‌های جوان و خوش آتیه‌ای همچون نصیری، زارعی، عباسپور، یوسفی، ممیوند و... که همگی می‌توانند نامداران و افتخارآفرینان آینده وزنه‌برداری ایران به شمار بروند. بدون شک نونوار شدن خانه وزنه‌برداری در مجموعه ورزشی آزادی (اگرچه با وقفه و تأخیر طولانی مدتی آماده به کار شد) می‌تواند باعث روحیه بیشتر وزنه‌برداران در مسیر پیش رو شده و به آنها انگیزه دهد تا با تلاش دوچندان و استفاده از تجهیزات و امکانات روز دنیا برای کسب بهترین نتایج روی تخته رفته و برای کشورمان در میادین معتبر آتی افتخار کسب کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی