صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

هوشمندسازی پست در دولت سیزدهم شتاب گرفت

صبح روز گذشته از ۳ سامانه تجزیه هوشمند مرسولات پستی بهره‌برداری شد

گروه فناوری/ صبح روز گذشته در مراسمی ۳ سامانه تجزیه هوشمند انواع مرسولات پستی و سیستم‌های مکانیزه پردازش و سورتینگ روباتیک مرسولات پستی در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمود لیایی، مدیرعامل شرکت ملی پست افتتاح شد.

 شرکت ملی پست، پیشران تجارت الکترونیکی
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: شرکت ملی پست امروز پیشران تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال است. عیسی زارع‌پور افزود: در حال حاضر شرکت ملی پست به یکی از پیشران‌های اقتصاد دیجیتال تبدیل شده است. بررسی کسب و کارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد آنها کالا محور هستند بنابراین پست نقش کلیدی دارد. با اعتمادی که مردم به پست دارند، لازم است دقت و سرعت خود را افزایش دهند بنابراین ما باید کاری کنیم اعتماد مردم به این شرکت افزون شود و مرسولاتشان در سریع‌ترین زمان ممکن به دستشان برسد.
وی تصریح کرد: برای تسهیل فرایندهای پستی و اینکه مرسولات به سرعت به دست مردم برسند، هوشمندسازی پست را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم از فناوری‌های روز در مراحل چهارگانه (قبول، تجزیه، رهسپاری و تحویل) پست استفاده کنیم. این کار آغاز شده و در دولت سیزدهم شتاب گرفته است که امروز شاهد افتتاح سه خط هوشمند جدید تجزیه مرسولات پستی بودیم.
زارع‌پور تأکید کرد: در گذشته این فرایند به شکل دستی انجام می‌شد؛ اما این فناوری‌های جدید برای نخستین‌بار است که در کشور انجام می‌شود. با همت نخبگان و دانشمندان ایرانی توانسته‌ایم این محصولات با فناوری‌های بالا را تولید کنیم تا دقت و سرعت در ارسال مرسولات بیشتر شود. در آینده در استان‌های مختلف کشور از این شیوه‌های نوین استفاده خواهیم کرد.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسب و کارهای اینترنتی این است که جنسی را که می‌فروشند در زمان مشخص به دست مشتری برسانند. هوشمندسازی در شرکت ملی پست از این جهت اهمیت دارد که مراحل پست را کاملاً زمان‌بندی کرده و آن را قابل پایش و مشاهده‌پذیر می‌کند. در آینده نزدیک شرکت ملی پست با استفاده از مسیر هوشمندسازی می‌تواند این تضمین را بدهد که محصولی که توسط یک فرد خریداری شده در چه زمانی به دست تحویل‌گیرنده خواهد رسید.
وزیر ارتباطات گفت: در کشور اندونزی بحث تجارت الکترونیک بسیار رونق دارد و آنها رساندن مرسوله با سرعت بالا و تضمین خرید محصول را دلیل این مسأله می‌دانند. ازسوی دیگر حوزه اقتصاد دیجیتال به زیرساخت‌هایی از این دست نیاز دارد.
زارع‌پور افزود: چند ماه قبل
 ۱۰۰ خودرو سنگین جدید را با هزینه وزارت ارتباطات به شرکت ملی پست وارد کردیم که منجر به نوسازی بخشی از آن شد. با اینکه شرکت ملی پست افزایش تعرفه داشته است، اما به اعتقاد ما هنوز هم این تعرفه پایین است. به طور مثال یک پاکت از گیلان به سیستان و بلوچستان می‌رود و هزینه آن ۳۰ هزار تومان است که این هزینه‌های شرکت پست را پوشش نمی‌دهد.
گفتنی است به طور میانگین روزانه و در ۳ نوبت صبح، عصر و شب بالغ بر ۴۲۰ هزار انواع مرسولات به صورت دستی و مکانیزه در مرکز تجزیه و مبادلات لشگر پردازش می‌شود که با افتتاح این سیستم‌ها، حداقل ظرفیت تجزیه هوشمند ۲۲ هزار مرسوله در ساعت امکان‌پذیر می‌شود و در آینده نزدیک به ظرفیت ۴۰ هزار تجزیه مکانیزه در ساعت خواهد رسید.
سیستم‌های هوشمند سورتینگ برای تجزیه انواع مرسولات شامل پاکت، بسته‌های کوچک و جوف طراحی شده‌اند و به دلیل فناوری‌های به کار رفته در آنها با یک بار اسکن، فرایند ثبت ورود مرسوله انجام و امکان تجزیه مرسولات تا بیش از ۱۵۰ مقصد درج شده روی بارکد را ایجاد می‌کند.
از مزایای این سیستم‌ها می‌توان به اشغال مساحت کمتر، افزایش سرعت سیر مرسولات، کاهش بی نظمی های پستی و افزایش کیفیت خدمات اشاره کرد. اسکن ورود و خروج تمامی مرسولات و ایجاد امکان رصد لحظه‌ای سیر مرسولات، کاهش هزینه (منابع انسانی، تجهیزات اداری و ملزومات مصرفی) و عدم‌نیاز به کاربر به دلیل وجود اتوماسیون بخشی دیگر از مزایای این سیستم‌ها به شمار می‌رود. از دیگر قابلیت‌های این سیستم‌ها کاهش مدت سیر مرسولات، کنترل و نظارت سیستمی و کاهش وابستگی به نیروی انسانی است. لازم به ذکر است که طراحی و تولید این سیستم‌ها توسط سه شرکت دانش‌بنیان و با تکیه بر توان داخلی و براساس جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا صورت گرفته است.
 
پوشش ۷۰ درصدی فیبرنوری
 در سال آینده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت پروژه فیبر نوری هم گفت: هدفگذاری ما برای پروژه فیبر نوری این بود که امسال حدود ۳۵ درصد پوشش برای کل کشور ایجاد شود. تعداد پوشش ایجاد شده اکنون به عدد ۷ میلیون خانوار رسیده‌ که این عدد تا پایان سال نیز افزایش خواهد داشت و تا چند روز آینده در مراسمی ایجاد پوشش برای ۷ میلیون خانوار را اعلام خواهیم کرد.
زارع‌پور افزود: امیدواریم تا سال آینده این عدد حداقل دو برابر شود. اپراتورها مشخص شده‌اند، شهرها تفکیک شده‌اند، بیش از ۵۰۰ شهر از ۱۴۰۰ شهر مجوزهای لازم و توافق‌ها را از شهرداری دریافت کرده‌اند که این مسأله کار را سرعت می‌دهد.
وی تأکید کرد: در قانون برنامه و بودجه، بندی وجود دارد که به واسطه آن شهرداری‌ها و نهادهای مربوطه باید برای پروژه فیبرنوری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری داشته باشند. امیدواریم سال آینده سال درخشانی برای پروژه فیبرنوری باشد و ما بتوانیم حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد کشور را تحت پوشش قرار دهیم.
زارع‌پور گفت: با فراهم شدن این خدمت می‌توان سرعت اینترنت را تا حد بالایی افزایش داد. اکنون مشترکینی که از این سرویس استفاده می‌کنند سرعت‌های تا هزار مگابایت‌برثانیه را نیز تجربه کرده‌اند.
 
رشد ۲۵ درصدی ترافیک پستی
مدیرعامل شرکت ملی پست هم در مراسم رونمایی از ۳ سامانه هوشمند پستی با تأکید بر اینکه هوشمندسازی پست در دولت سیزدهم سرعت گرفته است، گفت: امسال با افزایش ۲۵درصدی ترافیک پستی مواجه شده‌ایم. حجم مرسولات نسبت به سال گذشته ۱۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است و اکنون شاهد رشد ۳ برابری مرسولات هستیم.
محمود لیایی افزود: نهضت هوشمندسازی شرکت ملی پست را از ۲ سال قبل به شکل جدی آغاز کرده‌ایم. در گذشته نیز این فرایند آغاز شده بود؛ اما ضرباهنگ این اتفاق در دولت سیزدهم افزایش یافته است. اگر در این فرایند مشکلاتی وجود نداشت و همکاری دیگر دستگاه‌ها و مراجع را داشتیم امروز به جای ۳ سامانه می‌توانستیم ۳۰ سامانه را افتتاح کنیم. انتظار داریم در این راه دیگر دستگاه‌ها به ما کمک کنند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: برای دستیابی به جایگاه پست در تراز انقلاب اسلامی و وظیفه قانونی‌ای که داریم نیازمند همراهی تمام دستگاه‌ها هستیم. موارد متعددی است که به ما کمک می‌کند در این مسیر پرشتاب‌تر حرکت کنیم.
 لیایی تصریح کرد: برای هوشمندسازی پست نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که اکنون در حال آماده‌سازی آن هستیم. مباحثی مانند کمبود بودجه به ما اجازه نمی‌دهد که بتوانیم این اتفاق را به سرعت طی کنیم؛ اما تصمیم داریم در این مسیر پیش برویم.
وی افزود: با افتتاح این سامانه‌ها به اهداف بزرگی دست پیدا خواهیم کرد. این در حالی است که زیرساخت و ناوگان ما افزایش پیدا نکرده است. مقایسه با سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ما اکنون شاهد رشد ۳ برابری مرسولات و رشد ۲ برابری تناژ آن هستیم.
معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: در نظر داریم ابتدا و انتهای چرخه مرسوله پستی که فرستنده و گیرنده است یک فرایند هوشمند را طی کند تا مرسوله به دست طرف مقابل برسد. وی ادامه داد: امسال موفق شدیم ۱۸ خط جدید طراحی و تعریف کنیم که این موضوع باعث شد ۵ هزار و ۱۰۰ متر بهسازی محیط را داشته باشیم. همچنین ۶۷ دستگاه کامیون جدید خریداری کردیم تا از حجم انبوه ۲۵ درصدی ترافیک بربیاییم.
لیایی گفت: یکی از پروژه‌های افتتاحی مربوط به سورتینگ هوشمند مرسولات جوف است. این اتفاق سرعت تجزیه را به ۸ تا ۱۶ هزار مرسوله در ساعت می‌رساند و تعداد نقاط خروجی هم از ۸۰ به ۱۵۲ عدد خواهد رسید. همچنین عملیات پردازش روزانه ۳۰ هزار مرسوله کمتر خواهد شد و برای ۹۲ درصد از نقاط مقصد یک روز کاهش در زمان سیر را خواهیم داشت. به گفته وی، با کمک این سیستم، خطای سیستمی هم به کمتر از ۰.۱ درصد خواهد رسید.
لیایی تصریح کرد: روبات‌های سورتر مرسولات پستی پروژه دیگری بود که افتتاح ‌شد به این ترتیب سرعت تجزیه مرسولات به هشت هزار مرسوله در ساعت می‌رسد. وی افزود: تعداد نقاط تجزیه به ۸۰ خروجی می‌رسد و ثبت ورود و خروج مرسولات، تولید خودکار بارکد ۲ بعدی سرکیسه، راهکار جامع برای حمل و نقل مرسولات تجارت الکترونیک از جمله مزایای استفاده از روبات‌های هوشمند است.

 

بــــرش

اینترنت امن برای یک میلیون کودک ایرانی

وزیر ارتباطات در حاشیه رونمایی از سیستم‌های سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات پستی در جمع خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت اینترنت کودکان اظهار کرد: حدود یک سال است که اینترنت کودک و نوجوان راه‌اندازی شده و والدین می‌توانند با خیال راحت تنظیماتی را با اختیار در شیوه استفاده از فضای مجازی توسط کودکان انجام دهند و طبق آخرین آمار بیش از یک میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند. البته این آمار برای سه ماه قبل است و آمار جدید توسط دوستان اعلام می‌شود. زارع‌پور افزود: در کنار این‌ موضوع حدود یک سالی است که اینترنت کودک و نوجوان با سرشماره #456* راه‌اندازی شده است.
وی یادآور شد: هفته گذشته رویدادی هم به مناسبت اینترنت ایمن‌تر در قالب یک جشنواره داشتیم. هدفمان در وزارت ارتباطات این است که در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی، فناوری‌هایی ارائه دهیم که به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا کودکان در فضای امنی از فضای مجازی استفاده کنند. زارع‌پور گفت: به همین دلیل این جشنواره برگزار شد و نامزدهای دریافت نشان دوستدار خانواده معرفی شدند. در ۲۷ اردیبهشت ماه داوری‌های ما کامل می‌شود و محصولاتی که مردم می‌توانند استفاده کنند و امکانات لازم برای مراقبت از کودکان در این فضا معرفی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی