صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

میراث آریا

  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده‌باش کامل مراکز بهداشتی و درمانی در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: توصیه‌های لازم به رؤسای دانشگاه‌ها درخصوص ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی ارائه شده است.

 

تسنیم

  کشورهای اروپایی تنها در یک‌سال (۲۰۲۲) ۳۲۵ سد را تخریب کرده‌اند که دلایلی متعدد از جمله اثر تغییرات اقلیمی، کاهش تنوع زیستی، ناکارآمدی سدها و... مواردی بوده که منجر به این اقدام شده است.

 

صدا و سیما

   اثر تاریخی ثبت ملی «برج آب بوارده» شهرستان آبادان مرمت و ساماندهی شد. سیدشمس‌الدین نوربخش‌غفاری، رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان با اشاره به اقدامات مرمتی انجام شده این بنای تاریخی، گفت: پاکسازی محوطه اطراف برج، اصلاح جدول‌ها، معابر، مسیر‌های آبراهه، مرمت و استحکام‌بخشی قسمت‌هایی از پایه ستون‌های برج آب بوارده به صورت کامل انجام شده است.

 

ایلنا

  حکمت‌الله ملاصالحی، پیشکسوت باستان‌شناسی ایران، گفت: مهم‌ترین چیزی که باستان‌شناسی ایران به آن نیاز دارد، توجه بیشتر به فلسفه، حکمت، خرد و منطق کاری است که باستان‌شناسان انجام می‌دهند.

 

تسنیم

   سعید طالبی‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی، گفت:‌ این استان امسال بیشترین ظرفیت‌های خود را در حوزه‌ گردشگری مذهبی در ماه رمضان به کار می‌گیرد.

 

ایرنا

  چند روزی بیشتر به آغاز سال جدید و سفرهای نوروزی باقی نمانده است و از هم‌اکنون دستگاه‌های خدمات به مسافران در مازندران برای میزبانی هر چه شایسته‌تر به حالت آماده باش درآمده‌اند. مازندران علاوه بر جنگل‌های انبوه هیرکانی که در دل خود دارد و مسافران را مدهوش خود می‌کند، ‌سواحل نیلگون دریای خزر مأمنی برای حضور خیل عظیمی از مسافران است به‌طوری که سواحل بیش از ۴۰۰ کیلومتری این دریا در طول سال بویژه نوروز پذیرای حجم بالایی از مسافران نوروزی است.

 

میراث آریا

  محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از تصویب ۸ پروژه ساخت تأسیسات گردشگری در این استان خبر داد و گفت: این تعداد پروژه در شهرستان‌های شیراز، سپیدان، اوز، بیضا و کوار و فیروزآباد واقع‌ شده است.

 

ایرنا

   تنها گردش مالی صادرات اسانس و عصاره گیاهان دارویی در کشور طی سال گذشته هشت میلیون دلار اعلام شده است. مازندران نیز به دلیل اقلیم و شرایط آب و هوایی مناسب منشأ رویش گیاهان دارویی متنوعی است که به‌صورت خودرو رشد می‌کنند، خواص درمانی زیادی دارند و از آنجایی که به صورت انحصاری در اقلیم خاصی می‌رویند در دنیا مورد توجه هستند. اگرچه در سال‌های اخیر کشت گیاهان دارویی در غرب مازندران به‌واسطه نیروی کارِ گِران و قیمت گزاف زمین عرصه را به ویلاسازی باخته اما به تأکید کارشناسان پیوند تولید گیاهان دارویی با گردشگری به رونق تجارت و افزایش درآمد و اشتغالزایی در منطقه می‌انجامد که باید برای تحقق این مهم تدابیری اندیشید.

 

میراث آریا

   باستان‌شناسان به‌تازگی مقبره‌ای کشف کردند که به شکل قابل‌توجهی مملو از طلاست. ابزار و وسایل ساخته شده از طلا در این مقبره به حدی زیاد است که از ارزش تاریخی و فرهنگی بی‌شماری برخوردار است. مقبره کشف شده در سایت باستان‌شناسی ال‌کانیو، در کشور پاناما امریکای شمالی در محل گورستان بزرگی است که مربوط به فرهنگ کوکله پیشاکلمبی یا گران کوکله در حدود سال ۷۰۰ پیش از میلاد می‌شود که در سال ۱۰۰۰ پس از میلاد متروکه شد.

جستجو
آرشیو تاریخی