در دیدار علی باقری با دو مقام اروپایی صورت گرفت

از رایزنی درباره غزه تا هشدار درباره اتهامات واهی علیه همکاری ایران و روسیه


مقام‌های ایرانی پیرامون تحولات مهم منطقه غرب آسیا با مقام‌های اروپایی به بحث و گفت‌و‌گو نشستند. به موازات دیپلماسی فشرده‌ای که رئیس دستگاه دیپلماسی در سطح منطقه به جریان انداخته است؛ علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم راهی اروپا شد و دیدگاه‌های مهم تهران درباره جنگ غزه را با مقام‌های اروپایی در میان گذاشت. باقری در صفحه شخصی خود در ایکس خبر داد که در این رابطه گفت‌و‌گوهای مفیدی با «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «سون کوپمانس»، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای خاورمیانه از سر گذرانده است. دیپلمات ایرانی در جریان این دیدارها بر فوریت توقف نسل کشی و ضرورت نجات انسان‌های بی‌گناه در غزه تأکید کرده است. «مورا» نیز در پیامی درباره این دیدار اعلام کرد که افزون بر موضوع غزه درباره همکاری نظامی ایران و روسیه و مذاکرات لغو تحریم‌ها و موضوعات دوجانبه هم با باقری گفت‌و‌گو کرده است.
مسئولان ایرانی و اروپایی درحالی بر مواضع خود پیرامون تحولات غزه تأکید کردند که چندین ماه از آغاز جنگی خونین در این باریکه می‌گذرد و کماکان نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای فرونشستن آتش این جنگ پدیدار نشده است. تلاش‌های جاری در چهارچوب فرایندهای دیپلماتیک برای توقف جنگ و اجرای آتش بس متأثر از مخالفت‌های رهبران اسرائیلی به شکست انجامیده است تا همچنان ماشین جنگی این رژیم به کشتار خود ادامه دهد و مرگ و ویرانی به جای بگذارد. پیشتر حسین امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گوی تلفنی با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر توقف فوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده تأکید کرده بود؛ امری که تا این مقطع جنگ با مانع تراشی مقامات صهیونیست به انجام نرسیده است تا صدای اعتراض مسئولان غربی هم بلند شود. چنانکه «بورل» در جدیدترین موضعگیری خود از اسرائیل خواسته تا ورودی‌های موجود را تسهیل و همه دروازه‌ها را باز کند و اجازه دهد یک کریدور بشردوستانه برای کمک به مردم محصور غزه ایجاد شود.

بررسی یک اتهام واهی
باقری در حالی با همتای اروپایی خود دیدار کرد که موضوع همکاری ایران و روسیه نیز از دیگر محورهای آن بود؛ موضوعی که در هفته‌های اخیر به دستاویز دروغ پردازی شماری از رسانه‌های غربی بویژه رویترز و هشدار متقابل ایران در قبال تبعات این دروغ‌پردازی‌ها تبدیل شده بود. جدیدترین این تلاش‌ها نیز به ادعای واهی ارسال موشک های بالستیک ایران به روسیه برای کمک به این کشور در جریان جنگ اوکراین باز می‌گشت. به نظر می‌رسید این اتهام واهی که از سوی یک مقام امنیتی اوکراین هم رد شد، در چهارچوب درماندگی غرب در جنگ فرسایشی اوکراین قابل ارزیابی باشد. این ناکامی در کنار تنش‌های برآمده از تنش‌های جاری در خاورمیانه می‌توانست دلیلی باشد تا اذهان جهانی را از زنجیره شکست‌های اروپا و ایالات متحده در دو بحران متوالی منطقه‌ای و جهانی به سمت و سوی ایران منحرف سازد. از این رو این مهم به یکی از اصلی‌ترین محورهای مورد تبادل نظر باقری با «مورا» تبدیل شد و نقطه نظرات تهران نسبت به عملیات روانی محافل رسانه‌ای غرب به پیشتازی رویترز به اطلاع مسئولان اتحادیه اروپا رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی