«ایران» از طرحهای مدیریت بازار شب عید و ماه رمضان گزارش میدهد
مشارکت ۷۸ هزار واحد صنفی در فروش ویژه پایان سال
تأمین مایحتاج سفره عید، یکی از دغدغههای اصلی خانوارهای ایرانی در اسفند ماه است، براین اساس امسال دولت وظیفه برگزاری نمایشگاههای بهاره را بهطور کامل به اتاق اصناف ایران محول کرد تا سازماندهی مناسبی در این بخش شکل بگیرد.
نمایشگاهی به وسعت ایران
محمود بنانژاد دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: «باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز سال ۱۴۰۳، شرایط ویژهای بر بازار حاکم است و امسال تلاش کردهایم طرحهای اجرایی را با وسعت بیشتری اجرا کنیم.»
وی افزود: «در جریان برگزاری نمایشگاهها کالاهای مناسب ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بهصورت کامل توزیع میشود. این کالاها با تخفیفی که توسط کارشناسان اتاقهای اصناف در سراسر کشور تعیین میشود، در اختیار عموم قرار میگیرد. همچنین درصد تخفیف کالاهای مختلف عرضه شده در نمایشگاه متفاوت و متناسب با نوع کالا و حاشیه سود آن خواهد بود.»
دبیرکل اتاق اصناف ایران بیان داشت: «یکی از اقدامهای مهمی که به مناسبت فرار رسیدن نوروز ۱۴۰۳ در دست اجرا است، برگزاری نمایشگاهی با عنوان «به وسعت ایران» است که در این طرح فروشگاهها با فروش فوقالعاده و اعتباری که از طرف بانکهای عامل ارائه می شود، مشارکت میکنند.»
مشارکت قابل توجه
به گفته بنانژاد امسال ۳۸ هزار فروشگاه در سراسر کشور برای طرح نمایشگاهی به وسعت ایران ثبتنام و حدود ۴۰ هزار واحد صنفی هم در طرح عید تا عید شرکت کردهاند. البته طرح عید تا عید از ولادت حضرت علی (ع) آغاز و تا عید فطر ادامه دارد.
دبیرکل اتاق اصناف ایران تعداد غرفههای نمایشگاههای بهاره در سراسر کشور را ۳۸۰ هزار غرفه اعلام کرد و افزود: «در این غرفهها کالاهای مربوط به ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان شامل پوشاک، آجیل، خشکبار، شیرینی، شکلات، لوازم خانگی، کالای خواب، مواد پروتئینی و خوار و بار توزیع میشود.»
وی تأکید کرد: «براساس تعداد واحدهای صنفی در استانهای مختلف و وسعت هر شهر، تعداد نمایشگاههای یک شهر مشخص شده است و تلاش کردهایم که حداقل یک نمایشگاه در هر شهر فعال باشد. در تهران نیز برگزاری ۴ تا ۵ نمایشگاه در مصلی و اماکن دیگر در نظر گرفته شده است.»
بنانژاد یادآور شد: «۳میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صنفی از اجرای طرحهای اتاق اصناف ایران ارتزاق میکنند که با در نظر گرفتن اعضای خانوار آنها، جامعهای حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهد. در همین راستا تلاش میکنیم که با برگزاری نمایشگاهها و طرحهای مختلف بازار رسمی آسیب نبیند.»
بازاری خوب با قیمت مناسب
مهدی امیدوار عضو و سخنگوی هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران هم از ارائه ۱۰۰ هزار کارت اعتباری در طرح عید نوروز تا عید سعید فطر خبر داد و گفت: «۳۸ هزار واحد صنفی در طرح فروش فوقالعاده مشارکت دارند. البته امسال کمی متفاوت از سالهای قبل، طرحهای سه گانهای را برای مدیریت بازار عید نوروز و ماه مبارک رمضان در سراسر کشور مد نظر قرار دادیم.»
امیدوار افزود: «در طرح اول با عنوان فروش فوقالعاده براساس ظرفیتهای قانونی و با مجوزی که اتحادیهها و اتاقهای اصناف به واحدهای صنفی ارائه میدهند، فروشهای فوقالعاده اجرایی میشود که تاکنون حدود ۳۸ هزار واحد صنفی (ذیل ۴۰۰ اتاق اصناف ایران) برای دریافت مجوز فروش فوقالعاده ثبتنام کردهاند. این میزان از استقبال، نوید بخش بازاری خوب با قیمت مناسب و باکیفیت برای واحدهای صنفی است و مردم میتوانند کالای باکیفیت را با قیمت مناسب در واحدهای صنفی تهیه کنند.»
تأمین ۱۰۰ هزار کارت اعتباری
سخنگوی هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران بیان داشت: طرح دوم تحت عنوان عید تا عید با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و یکی از بانکها اجرا میشود. در این طرح لوازمی همچون کیف و کفش، پوشاک، کالای اساسی، لوازم خانگی و غیره عرضه میشود.
براین اساس واحدهای صنفی به بانک مورد نظر مراجعه کرده و اپلیکیشن مربوطه یا دستگاه پز اندرویدی را دریافت میکنند. مردم نیز ضمن اعتبارسنجی از سوی بانک، کارت اعتباری به مبلغ ۲۰ میلیون تومان را تهیه کرده و میتوانند تا روز عید فطر از این واحدهای صنفی خرید کنند و ۵ اردیبهشت توسط بانک با واحدهای صنفی تسویه میشود.
وی ادامه داد: تا اواسط هفته گذشته ۱۰۰ هزار کارت اعتباری ۲۰ میلیون تومانی از بانک مورد نظر دریافت شده است.
فعالیت یک هزار و ۵۰۰ بازرس
امیدوار بیان کرد: «در طرح سوم نیز، نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا با همکاری سازمانهای صمت و با مدیریت اتاقهای اصناف شهرستانها برگزار میشود. یکی از کارهای خوبی که امسال انجام شده، این است که مجوز برگزاری نمایشگاه و نظارت آن فقط به اتاقهای اصناف داده شد و همین موضوع موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت کالا در نمایشگاههای عرضه مستقیم خواهد بود. حدود ۳۸۰ نمایشگاه بهاره از اول اسفند برنامهریزی شد و هر کدام حدود یک هفته برپا بود.»
به گفته وی، میزان تخفیف قیمت کالا در این نمایشگاهها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بود و با نظارت اتحادیهها تخفیفهای بیشتری هم اعمال شد. این نمایشگاهها حول محور کالای اساسی، کیف و کفش، پوشاک، میوه و تره بار، گوشت و مواد پروتئینی برپا شدند.
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: «اتاق اصناف ایران تأکید بسیار زیادی بر تشدید نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی در ایام خاص دارد. به این جهت یک هزار و ۵۰۰ بازرس در ۴۰۰ اتاق اصناف بهصورت دو شیفت مشغول به کار هستند. علاوه بر این، اتحادیهها نیز مجاز هستند از بازرسان خود برای نظارت بر بازار استفاده کنند. علاوه بر این، گشتهای مشترک با سازمانهای صمت، تعزیرات و دستگاههای مربوطه برگزار خواهد شد.»
بسیج همگانی برای قیمت مصوب
سخنگوی هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار داشت: «یکی از رویکردهای اتاق اصناف ایران رسیدگی سریع به شکایات است و از این رو کمیسیونهای بازرسی را مجاب کرده است که براساس ظرفیتهای قانونی بر اعضای اتحادیه نظارت کنند. مردم هم در صورت نیاز با تلفنهای بازرسی اتاق اصناف یا سامانه ۱۲۴ ارتباط برقرار کرده و شکایت خود را ثبت کنند. همچنین در مالها و پاساژهای بزرگ و میادین شهری نیز نقاطی مشخص شده است که مردم برای شکایت میتوانند مراجعه کنند.»
امیدوار از افزایش امکانات بازرسان صنفی خبر داد و گفت: «کاورهای متحدالشکلی برای بازرسان اصناف تهیه شده است. همچنین با ظرفیت خوبی که هیأت عالی نظارت و وزیر صمت ایجاد کردهاند، ماشینهایی با قیمت مصوب به اتاقهای اصناف ارائه شد که از نظر لجستیکی به کمک بازرسان آمده است و بزودی از ظرفیت قانون نظام صنفی، موتورسیکلت و لپتاپ هم در اختیار بازرسان قرار خواهد گرفت.» عضو و سخنگوی هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: «اتاق اصناف ایران این قول را می دهد که مردم با طرحهای مذکور با خیال راحتتری اجناس باکیفیت را با قیمت مناسب تهیه می کنند، همچنین از سوی دیگر به تولیدکنندگان میگوید اگر رضایتمندی مردم را از کیفیت کالای خود بهدست آورند با این طرحها فروش بسیار خوبی در شب عید نوروز و ماه مبارک رمضان خواهند داشت.»
عرضه کالاها ۳۰ درصد ارزانتر
انواع کالاها با تخفیف ویژه در نمایشگاههای عید تا عید (عید نوروز تا عید سعید فطر) برای مردم در سراسر کشور عرضه میشود.
در همین رابطه، علیرضا شاهمیرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ و شکر با قیمت مصوب دولتی در این نمایشگاهها عرضه میشود و سایر کالاها با قیمت عمدهفروشی و ۱۵ تا ۳۰ درصد ارزانتر در نمایشگاه عرضه میشود. شاهمیرزایی افزود: این نمایشگاهها توسط اتاق اصناف ایران و با نظارت وزارت صمت برگزار شده است. همچنین در این نمایشگاهها عرضه کالاهایی در حوزه مواد غذایی، آجیل و خشکبار و پوشاک هم انجام میگیرد .
۲۶ نمایشگاه عید تا عید
محمود سیجانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم با بیان اینکه ۲۶ نمایشگاه عید تا عید در این استان برپا شده است، گفت: ۶ نمایشگاه برای شهر تهران و مابقی در شهرستانهای این استان فعال شده است. وی افزود: غرفههای عرضه کالاهای تنظیم بازار در این نمایشگاهها فعال است علاوه بر مایحتاج اولیه ماه مبارک رمضان مثل خرما، گوشت، روغن، کالاهایی مثل آجیل و خشکبار، کیف و کفش، لوازم خانگی، پوشاک و غیره عرضه میشود. سیجانی تأکید کرد: این نمایشگاهها توسط اتاق اصناف برگزار و قیمتگذاری توسط کارشناسان اتحادیههای مرتبط صورت خواهد گرفت و علاوه بر حضور بازرسان اتاق اصناف، بازرسین اداره کل صمت نیز بر قیمتها نظارت خواهند داشت. به گفته وی، ۵۰۴۰ غرفه در نمایشگاههای بهاره استان تهران فعال است.
تشکیل کارگروه مشترک
رئیس اتاق اصناف استان تهران نیز با اعلام استقبال اصناف و اتحادیهها از پیشنهاد معاون اول رئیسجمهور برای ایجاد کارگروه مشترک دولت و اتاق اصناف، گفت: اصناف با توجه به نقشی که دارند، کمک میکنند تا بازار شب عید و ماه رمضان بازار آرامی باشد.
حمیدرضا رستگار درخصوص جلسه اتحادیهها و اصناف با معاون اول رئیسجمهور و نقش این تشکلها در تنظیم بازار، گفت: اصناف، بازاریان و کسبه در خصوص تنظیم و توازن بازار و عرضه و تولید و ارائه خدمات دارای سابقه خیلی واقعی و قدیمی هستند. وی افزود: اصناف و بازاریان در موضوعات مختلفی اعم از زمان کرونا و قبل و بعد از آن نقش اساسی در تنظیم بازار داشتند که به بازاری آرام منجر شد و در حال حاضر و با توجه به شرایط کشور نیز نقش کسبه، اصناف و اتحادیه میتواند یک نقش مؤثر باشد. رستگار با اشاره به اینکه آقای مخبر توصیههایی به اصناف و اتحادیه داشتند، بیان کرد: مهمترین توصیههای معاون اول رئیسجمهور در شرایط فعلی به ما بهعنوان اتاق اصناف، اتحادیهها و کسبه درخصوص آرام نگهداشتن بازار بود و اینکه نگذاریم بازار از روال عادی خارج شود؛ یا اینکه گرانی بدون حساب و کتاب رخ ندهد و در خصوص تأمین کالا مشکل و کمبودی ایجاد نشود.
برش
برپایی ۳۶۰ نمایشگاه بهاره
کسبه میخواهند که در شب عید فروش بهتری داشته باشند در مقابل مردم نیز به دنبال کیفیت و قیمت مناسب در خرید کالاها هستند، از این رو در وزارت صمت تلاش کردهایم شرایطی را فراهم کنیم که این اتفاق رقم بخورد.
عباس علیآبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران از برپایی ۳۶۰ نمایشگاه بهاره در سراسر کشور خبر داد و گفت: ۳۰ هزار غرفه در در این نمایشگاهها فعال است. وی افزود: خرید اعتباری با همکاری اصناف برای مردم فراهم شده تا بتوانند از این فرصت برای خرید استفاده کنند بدون اینکه هزینه بیشتری پرداخت کنند. تعدادی از فروشندگان برای پیوستن به طرح کارت اعتباری اقدام کردهاند، اکنون مبلغ کارت اعتباری ۲۰ میلیون تومان است که به دنبال افزایش اعتبار هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کیفیت و قیمت مناسب مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نظارت بر این نمایشگاههای بهاره در سراسر کشور حاکم است ضمن اینکه مردم میتوانند از سامانه ۱۲۴ استفاده و اطلاعرسانی کنند، اگر تخلف یا مورد غیرقابلی دیدند را گزارش کنند.