صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر با میانگین تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت صادراتی

توسعه میدان‌های غرب کارون ۲۰ سال پیش مشروط به حضور خارجی‌ها بود، اما امروز هیچ مستشار خارجی در غرب کارون نیست. در دولت سیزدهم غرب کارون متحول شده و هیچ میدان و طرحی را نداریم که قرارداد آن در این دولت امضا نشده باشد.

بهره‌برداری از میادین نفتی تمام‌ایرانی با حضور رئیس‌جمهور درغرب کارون؛ میادین نفتی سپهر و جفیر با قراردادی به‌میزان سرمایه‌گذاری ۲.۸ میلیارد دلار با مدت زمان ۲۰ سال و با میانگین تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت صادراتی به بهره‌برداری رسید.
میدان سپهر سال ۱۳۹۱ کشف شد و نفت درجای آن ۴.۵ میلیارد بشکه و نفت قابل استحصال آن ۴۵۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود.
میادین نفتی سپهر و جفیر در منطقه غرب کارون به فاصله ۶۰ کیلومتری متری از جنوب غربی شهر اهواز واقع شده که در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی و افزایش تولید نفت، برنامه جامع توسعه و تولید از میادین نفتی سپهر و جفیر در شرکت ملی نفت ایران طرح‌ریزی شد که مسئولیت آن به شرکت مهندسی توسعه نفت از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.
این دو میدان نفتی در استان خوزستان را می‌توان جوان‌ترین میدان‌های نفتی ایران دانست که با شروع به‌کار دولت سیزدهم استفاده حداکثری از ساخت داخل در توسعه آن، در اولویت قرار گرفت.
میزان تولید بیشینه در این طرح ۱۱۰ هزار بشکه در روز است که این طرح با آغاز به کار دولت سیزدهم و پیگیری شرکت ملی نفت ایران و شتاب‌بخشی در اجرای پروژه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها با اتکا بر مدیریت، دانش و سرمایه ایرانی در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.
تعداد چاه‌ها تا پایان قرارداد (۲۰ سال) ۱۳۰ حلقه چاه و میزان تولید بیشینه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز تعیین شده است.
درحال حاضر ظرفیت تولید در این میدان‌ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز بوده و فاز یک از نظر زمان‌بندی برای توسعه این دو میدان نفتی به پایان رسیده و از اسفندماه نیز فاز دوم آغاز شده است.
تولید نفت ایران در غرب کارون با توسعه میدان‌های مشترکی مانند آزادگان، یادآوران و یاران از سال‌های پیش آغاز شده که در این بین، میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران در اولویت توسعه قرار گرفتند.
توسعه‌ای که کماکان ادامه
 دارد و حتی برای میدان آزادگان که بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران است، طرح توسعه یکپارچه با حضور کنسرسیومی از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی تشکیل شده است.
عبدالله عذاری، مدیرعامل شرکت نفت وگاز اروندان گفته است که میدان آزادگان در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۴۳ درصد افزایش تولید داشته و یکی از دستاوردهای بزرگ این شرکت در این دولت است. وی افزود: اکنون ۸۶ درصد میادین مشترک در این میدان واقع شده و بزرگترین میدان نفتی ایران آزادگان در غرب کارون و در این شرکت تعریف شده است. از قرار معلوم، تولید نفت در میادین غرب کارون در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.
توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون در دو سالی که از دولت سیزدهم می‌گذرد، ۶۰ حلقه چاه جدید به چاه‌های میدان آزادگان اضافه شده که افزایش ۶۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت را به‌دنبال داشته است. اگرچه تولید از میدان‌های مشترک غرب کارون اهمیت ویژه‌ای دارد، اما در کنار آنها، دو میدان مستقل سپهر و جفیر قرار دارد که تا چند سال گذشته هیچ فعالیت توسعه‌ای روی آنها انجام نشده بود.
با تدوین قراردادهای جدید نفتی در سال‌های قبل، توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در قالب این الگوی قراردادی به یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد. اگرچه چند سال از تولید نفت در میدان‌های آزادگان و یادآوران می‌گذشت، اما ناشناخته‌ بودن میدان‌های سپهر و جفیر کار توسعه را پیچیده‌تر می‌کرد.
با این حال شرکت گسترش انرژی پاسارگاد قراردادی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار برای توسعه این میدان‌ها در سه فاز امضا کرد. قراردادی که به‌واسطه الگوهای جدید قراردادهای نفتی ایران اگر در هر مرحله‌ای اهداف تولیدی محقق نشود، سرمایه‌گذار با وجود هزینه بالا اما بهره‌ای نخواهد برد.
این قرارداد ۲۰ ساله که با هدف تولید نفت از یکی از عمیق‌ترین و پرفشارترین لایه‌های نفتی ایران امضا شد، سرانجام نخستین قرارداد از قراردادهای جدید نفتی بود که به تولید نفت منجر شده تا با اجرای کامل آن، ۵۴۰ میلیون بشکه نفت قابل برداشت در اختیار ایران باشد. وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت دولت سیزدهم برای توسعه غرب کارون منتظر شرکت‌های خارجی نمانده است، گفت: امروز شاهد آن هستیم که میدان‌های مشترک در این منطقه به دست شرکت‌های توانمند ایرانی توسعه می‌یابد.
جواد اوجی، افزود: با امضای قراردادهای توسعه‌ای و راه‌اندازی پروژه‌های تازه در منطقه غرب کارون، دست شرکت ملی نفت ایران برای ایجاد اشتغال در این مناطق بویژه در استفاده از نیروهای بومی بازتر خواهد شد و افزود که توسعه و سرمایه‌گذاری همه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون در خوزستان در اختیار پیمانکاران ایرانی است و ما توسعه را شرطی نکردیم و منتظر خارجی‌ها نماندیم.
اوجی ادامه داد: هم‌اکنون مقدار برداشت روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون حدود ۴۵۰ هزار بشکه و سهم تولید در میدان‌های مشترک سه برابر میدان‌های مستقل است.  وی افزود: ملت ایران منتظر خبرهای خوبی درباره امضای قراردادهای نفت و گاز برای توسعه میدان‌های مشترک و تکمیل توسعه میدان‌های هیدروکربوری باشند، توسعه میدان‌های غرب کارون ۲۰ سال پیش مشروط به حضور خارجی‌ها بود، اما امروز هیچ مستشار خارجی در غرب کارون نیست. وزیر نفت تأکید کرد: در دوران فعالیت دولت سیزدهم غرب کارون متحول شده و هیچ میدان و طرحی را نداریم که قرارداد آن در این دولت امضا نشده باشد، به‌طوری که قراردادهای میدان‌های یاران، یادآوران، سهراب و طرح یکپارچه آزادگان را در این دولت نهایی کردیم.
اوجی گفت: همه میدان‌های ما در غرب کارون که در زمره مهم‌ترین میدان‌های مشترک نفتی کشور قرار دارند، در حال تولید هستند و با قراردادهای تازه، برداشت روزانه یک میلیون بشکه‌ای از غرب کارون هدفگذاری شده است.

 

برش

افتتاح میادین بلاتکلیف 15 ساله سپهر و جفیر در دولت سیزدهم
وزیر نفت گفت: افزون بر این گام نخست توسعه میدان آزادگان جنوبی بزودی به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد، 20 سال پیش قرار بود ژاپنی‌ها این میدان را توسعه دهند، اما کاری نکردند، بعد هم دوباره چینی‌ها آمدند و کاری از پیش نبردند.
جواد اوجی ادامه داد: در دولت گذشته هم اتفاق جدی برای توسعه میدان‌ آزادگان رخ نداد، اما ان‌شاءالله این طرح توسعه‌ای طی چند ماه آینده تکمیل می‌شود و با ظرفیت برداشت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد، این طرح مهم‌ترین و بزرگترین طرح توسعه میدان نفتی طی دو دهه اخیر است.
اوجی با تأکید بر اینکه در منطقه غرب کارون ۹ میدان نفتی وجود دارد که ۶‌میدان از این تعداد مشترک هستند، گفت: هم‌اکنون نسبت برداشت نفت از میدان‌های مشترک به میدان‌های مستقل سه به یک است؛ میدان‌های سپهر و جفیر نیز که بهره‌برداری رسمی شدند، حدود ۱۵ سال پیش طی قراردادی در قالب بیع‌متقابل به یک شرکت خارجی واگذار شدند اما کاری از پیش نبرد.

جستجو
آرشیو تاریخی