دوازدهمین پرتاب فضایی دو سال اخیر با همکاری ایران و روسیه انجام شد

پرتاب موفق «پارس 1» به مدار 500 کیلومتری

دوازدهمین پرتاب فضایی ایران در دولت سیزدهم با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «پارس۱» توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه انجام شد. پارس1 از سری ماهواره‌های تحقیقاتی-سنجشی پژوهشگاه فضایی ایران است که روز پنجشنبه در مدار ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ قرار گرفت و دریافت داده‌های تله‌متری آن در پایگاه پرتاب از تزریق موفق آن خبر داد.
این ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده و دارای سه دوربین تصویربرداری است که اطلاعات منابع زمینی را در سه محدوده طیفی مرئی، فروسرخ موج کوتاه و فروسرخ گرمایی دریافت می‌کند.
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به کاربردهای ماهواره پارس ۱ از جمله در شناسایی آفات گیاهی و جنگل‌داری گفت: ماهواره سنجش از دور ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است که دارای ۳ محموله تصویر‌برداری است که یکی از آنها با دقت ۱۵ متر برای اپتیک طیفی و دیگری ۱۵۰ متر برای تصویربرداری حرارتی و دقت ۱ ۳۰۰ متر برای تصویربرداری مادون قرمز موج کوتاه است. این ماهواره از ساعت ۲ بعدازظهر روز پنجشنبه 10 اسفند توسط ایستگاه‌های زمینی قابل رؤیت شده و با دو ایستگاه ماهدشت و قشم مرتبط خواهد بود.

بازتاب گسترده همکاری فضایی ایران و روسیه
همکاری ایران و روسیه در پرتاب ماهواره ایرانی توسط ماهواره‌بر روسی از پایگاهی در روسیه علاوه بر بازتاب گسترده در رسانه‌های بین‌المللی با واکنش‌هایی نیز همراه شد. چنانکه «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در موضعی قابل پیش‌بینی با مطرح کردن ادعاهایی علیه همکاری‌های دفاعی روسیه و ایران پرتاب ماهواره ایرانی «پارس ۱» از طریق پرتابگر روسی «سایوز» را نشانگر تعمیق شراکت نظامی میان ایران و روسیه تلقی کرد و مدعی شد: همان طور که پیشتر چندبار به طور علنی هشدار داده‌ایم، این شراکت برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی خطرناک است.
ادعای میلر درباره تأثیر شراکت نظامی ایران و روسیه بر کشورهای دیگر، از جمله اوکراین که پیشتر نیز از سوی دیگر مقامات دولت امریکا مطرح شده، در حالی است که مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند جنگ را راهکار حل‌وفصل مناقشات در هیچ کجای جهان نمی‌دانند و از این رو، در جنگ اوکراین نیز برخلاف غرب که آشکارا با کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین به مداخله در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین حمایت نمی‌کند و راهکار سیاسی را مسیر مسالمت‌آمیز حل‌وفصل این مناقشه می‌داند. ایران همچنین تأکید کرده است همکاری‌های نظامی‌اش با روسیه در چهارچوب روابط دفاعی دو کشور است و ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین با تکرار ادعای رد شده فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه مدعی شد که پاسخ جامعه بین‌المللی سریع و شدید خواهد بود. میلر در حالی گزارش رویترز و ادعای فروش در ۴۰۰ موشک بالستیک ایران به روسیه را مبنای اظهارنظر قرار داد که این ادعا حتی از سوی فرستاده «کایرلو بودانوف» رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین به عنوان جبهه مقابل روسیه نیز خلاف واقع اعلام شده است.
با این حال خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و خبرگزاری فرانسه نیز همچنان ترجیح دادند که در گزارش‌های خود از پرتاب ماهواره پارس 1 گزاره‌هایی همچون «همکاری نزدیک فزاینده بین تهران و مسکو» و «ارتباط این پرتاب با برنامه توسعه موشک‌های بالستیک» را برجسته کنند. رویترز همچنین پرتاب ماهواره ایرانی توسط روسیه را نشان‌دهنده گسترش همکاری‌های روزافزون میان تهران و مسکو در زمینه‌های علمی در شرایطی توصیف کرد که هر دو کشور تحت تحریم‌های امریکا قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی