مردم برای حضور در انتخابات 11 اسفند آماده می‌شوند

مشارکت برای ایران

ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان به عنوان نهادهای مجری و ناظر انتخابات در موضعگیری‌های مقامات خود بر حفظ بی‌طرفی و تضمین سلامت به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های انتخابات تأکید کردند.

انتخابات در آستانه اجرای مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله خود قرار گرفت. در حالی‌که فرصت تبلیغات نامزدهای دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری 8 صبح امروز (پنجشنبه) پایان می‌یابد، اقشار مختلف مردم خود را برای بررسی فهرست‌ها و پیشینه و عملکرد نامزدها در هنگامه تعیین سرنوشت از مسیر انتخاب نمایندگان‌شان آماده می‌کنند.
نهاد انتخابات غیرفرمایشی و مؤثر بر تغییر کارگزاران نظام سیاسی از آن گونه که سبب شده در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی در ادوار مختلف دولت و مجلس جریان‌های مختلف و گاه متضاد سیاسی زمام امور اجرایی و اکثریت نهاد قانونگذاری کشور را به دست گیرند میراث ارزشمندی است که مردم ایران قصد ندارند آن را در پای ایده‌ پوچ ورشکستگان سیاسی برای تحریم انتخابات و تبلیغات رسانه‌های معاند برای ناامید شدن از اثرگذاری بر باد دهند. این چنین است که فضای حاکم بر روزهای منتهی به موعد انتخابات بر خلاف تبلیغ معاندان از گرم شدن تنور انتخابات و افزایش نسبی مشارکت حکایت دارد. چنان‌که در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) مجموع درصد کسانی که قطعاً و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند 46.5 درصد است که در مجموع نسبت به پیمایش آبان ماه این مرکز افزایش 10.2 درصدی را نشان می‌دهد. این پیش‌بینی مشارکت که دور از انتظار نیست در دو روز منتهی به موعد برگزاری انتخابات با افزایشی تصاعدی همراه شود در حالی است که بسیاری از کارشناسان با تبیین اثرات میزان مشارکت برای شرایط داخلی ایران و معادلات بین‌المللی و ارتباط مستقیم آن با امنیت و منافع ملی بر ضرورت دو چندان ایفای نقش هر چه پررنگ‌تر مردم در این مقطع از تاریخ کشور تأکید می‌کنند.
 
تغییر به نفع مردم از صندوق رأی رقم می‌خورد
چهره‌های سیاسی از جریان‌های مختلف و فعالان رسانه‌ای و اجتماعی در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به تبیین دیدگاه خود درباره چرایی ضرورت مشارکت مردم در انتخابات و دعوت از آنها به این حضور پرداختند.
از جمله صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری با تأکید بر اینکه انتخابات دموکراتیک و آزاد در ایران محصول جمهوری اسلامی ایران است و اثر وضعی آن، اصلاح حکمرانی و رفع مشکلات در اداره کشور است، گفت: امام راحل مردم را باور داشت و اگر کسی معتقد به خط امام باشد، باید در نقش بیشتر دادن مردم به موضوع حاکمیت و حکمرانی و همچنین دخالت مردم در سرنوشت خود، از امام تبعیت کند.  هرچند بعضاً می‌بینیم برخی جریانات در عین اینکه مدعی تبعیت از خط امام هستند ولی با انواع رفتار و گفتار مانع حضور مردم در مشارکت بیشتر در مقاطع حساسی مثل انتخابات می‌شوند؛ این عدم تبعیت از خط امام تلقی می‌شود. وی در عین حال در بیان رویکرد جریان متبوعش نسبت به انتخابات پیش رو گفت: در مجلس آینده باید به موضوع فساد ستیزی بیشتر توجه شود. وی در عین حال تأکید کرد که تشکل متبوعش تضعیف هر کدام از قوا را گناه نابخشودنی و تضعیف دولت را تضعیف نظام می‌داند. اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه در بیانیه‌ای پیرامون این خواست، نوشت: «بعضی‌ها مردم را از انتخابات دلسرد می‌کنند در حالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع آن باید در انتخابات شرکت کرد.»
حسن روحانی رئیس جمهور پیشین هم اگر چه کلیدواژه بحث‌برانگیز و ابهام‌آمیز«رأی اعتراضی» را به‌کار برد با اشاره به مشکلات برجای مانده در کشور، اظهار داشت: «حل این مشکلات از طریق تغییر در مجلس و تغییر در دولت خواهد بود و بنابراین راه آن این ‌است که در این شرایط مردم به هر کسی که معتقدند او از شرایط فعلی راضی نیست و به شرایط فعلی حاکم معترض است و دنبال تغییر و تحول در جامعه امروز است، رأی دهند.» مدیران مسئول رسانه‌هایی از جریان‌های فکری مختلف نیز در بیانیه‌ای مشترک از مردم فهیم و مخاطبان دوراندیش خود برای مشارکت در انتخابات دعوت کردند. در بخشی از بیانیه ۴۶۴ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور با تأکید بر اینکه «اعمال هر گونه تغییر به نفع مردم ایران از درون و از رهگذر صندوق رأی می‌گذرد» و «اصلاح عیوب اداره کشور و رفع مشکلات، لزوماً از طریق ملت ایران و در پیوند با صندوق‌های رأی معنا می‌یابد»، آمده است: «تلاش رسانه‌های بیگانه در تخریب مبانی جمهوریت و اسلامیت و تحریف مطالبات واقعی ملت ایران را که ملتی مستقل و دارای قدرت تشخیص است، به صواب و صلاح جامعه ایرانی نمی‌دانیم.» اساتید دانشگاه‌ها هم پویشی را برای دعوت به مشارکت در انتخابات 11 اسفند به راه انداختند.

تأکید روحانیون شیعه و اهل سنت بر رأی دادن به مثابه حق و تکلیف ایمانی
۴۱۵ استاد حوزه علمیه قم با بیان این موضع که سختی‌ها و فراز و فرودها نتوانسته و نخواهد توانست اراده این ملت را سست نماید از آحاد ملت بصیر ایران اسلامی با هر سلیقه و گرایشی دعوت کردند بار دیگر با حضور خود در انتخابات هم عبادت اجتماعی خود را انجام دهند. هزار نفر از امامان جمعه و جماعت، علما و مبلغان اهل سنت ایران نیز در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی را مظهر قدرت و اراده ملت دانستند و تصریح کردند: رأی دادن را حق و تکلیف مسلم هر ایرانی برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود دانسته و اجازه نخواهیم داد بدخواهان با فتنه‌گری و چنددسته کردن مردم، دشمنان بدسابقه را به تاراج اندوخته‌های ارزشمند ملت که حاصل خون هزاران هزار شهید است امیدوار کنند.

تأکید نهادهای مجری و ناظر بر بی‌طرفی و تضمین سلامت انتخابات
ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان به عنوان نهادهای مجری و ناظر انتخابات در موضعگیری‌های مقامات خود بر حفظ بی‌طرفی و تضمین سلامت به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های انتخابات تأکید کردند. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشستی خبری با تأکید بر اینکه شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی توجه خاصی ندارد، گفت: بار اصلی نظارت بر انتخابات بر دوش مردم است و در این دوره ۲۳۰ هزار ناظر مردمی حضور دارند که هیچ‌کدام رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند اما با آموزش‌هایی که دیدند در امر نظارت در فرایند انتخابات به شورای نگهبان کمک می‌کنند، همچنین حدود ۶۲ هزار نفر به عنوان نمایندگان کاندیداها در امر نظارت به ما کمک می‌کنند و ۸۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی حضور دارند. طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آزاد گفت: بر اساس معیارهای حقوقی، انتخابات آزاد، انتخاباتی رقابتی با تنوع رویکردهاست. به نظر می‌رسد که تمام مؤلفه‌های انتخابات آزاد در انتخابات جمهوری اسلامی ایران حاکم است و حتی بر خلاف برخی کشورها در کشور ما رأی دادن اجباری نیست و مجازاتی برای رأی ندادن در نظر گرفته نشده است. وی درباره زمان تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان نیز گفت: پس از انتخابات، قانون مهلتی برای دریافت گزارش‌های تخلفات پیش‌بینی کرده که مدت آن ۷ روز است. مهلت بررسی‌های هیأت‌های نظارت نیز ۷ روز است و سپس شورای نگهبان در اسرع وقت به اعلام نظر نهایی درباره صحت انتخابات خواهد پرداخت.

برخورد قاطع دولت با تخلفات انتخاباتی
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با تأکید بر اینکه دولت در انتخابات هیچ لیست و جریانی ندارد، گفت: تلاش‌های گسترده و فشرده دولت در ماه‌های گذشته برای برگزاری انتخابات امن همراه با رقابت، سلامت و مشارکت بوده است. سید محمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در وبیناری هرگونه اقدامی را که شائبه جانبداری از نامزدهای انتخاباتی توسط مجریان انتخابات ایجاد کند خلاف قانون و خط قرمز ستاد انتخابات دانست. بر اساس اعلام سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد امنیت انتخابات، مجریان در صورت حمایت از کاندیداها حتی در روز انتخابات، عزل می‌شوند؛ چنان‌که در این مدت چندین مدیر استانی به علت جانبداری انتخاباتی برکنار شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی