انتقاد شدید اصلاح‌طلبان از تحریمی‌های اصلاحات

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

«محمدجواد روح»، سردبیر روزنامه هم‌میهن و امضاکننده بیانیه ۱۱۰ امضایی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که تحت عنوان «روزنه‌گشایی» و جهت مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه منتشر شده بود عصر دیروز در میزگرد انتخاباتی که توسط سایت خبری انصاف نیوز در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایرانی برگزار شد، گفت: بیانیه ۱۱۰ امضایی تلاش می‌کند تا نگاه متمایزی را به جامعه ایران مبتنی بر تاریخ داشته باشد. نیروهای فکری اگر بخواهند در جامعه مؤثر باشند نمی‌توانند به تحولات سیاسی بی‌تفاوت باشند و صرفاً خودشان را روشنفکر بدانند، رویکرد من یک رویکرد ناگزیر است.
به گزارش ایرنا، وی با انتقاد شدید از جریان تحریم‌کننده انتخابات در بدنه اصلاح‌طلبان گفت: ما ۱۰۰ آدم هستیم که معتقدیم باید گفت‌و‌گو کرد، داخل جبهه اصلاحات ساختاری تهیه کردند که نشود به اقلیت امید داشت. جبهه‌ای در اصلاحات شکل گرفته که در هر انتخابات از ۶ ماه قبل می‌گویند که نامزد نشوید، انتخابات هم شرکت نکنید.
 
رد صلاحیت اصلی توسط اصلاح‌طلبان انجام شد
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نامزد نشدند و رد صلاحیت اصلی توسط خود اصلاح‌طلبان انجام شده است، اظهار کرد: این افراد اصلاح‌‍طلبانی را هم که می‌خواستند نامزد شوند دلسرد کردند. الان آقای مرعشی می‌گوید در کرمان ۱۰ کاندیدای شناخته شده داریم، آقای مطهری هم می‌گوید اگر مشارکت وجود داشته باشد حداقل ۲۰ نفر ما تأیید می‌شوند. در قزوین و رشت هم نامزدهای زیادی وجود دارند. سردبیر روزنامه هم‌میهن تأکید کرد: اما دوستان چشم خودشان را روی همه اینها می‌بندند و می‌گویند شرکت نمی‌کنند. دوستان دیدند که مشارکت کم است و رأیی وجود ندارد و فقط ترس از شکست مانع ارائه لیست از طرف جبهه اصلاحات شده است.
روح تصریح کرد: انتخابات فرع است، اصل برای ما گفتمان است، من استمرار‌طلب هستم. ما چک سفید به مخالفان خود دادیم که نامزد شوند و انتخابات را تحریم کردیم.
 
علی مطهری: فهرستمان پنجشنبه رونمایی می‌شود
علی مطهری نیز در نشست خبری در غرفه ایرنا، روند تدوین لیست «صدای ملت» را برای خبرنگاران تشریح کرد. وی با اعلام این خبر که فهرست صدای ملت پنجشنبه - سوم اسفند - رونمایی می‌شود، گفت: در لیست ۳۰ نفره تهران ۶ نفر زن و بقیه مرد هستند، البته احتمال تغییر وجود دارد.
مطهری گفت پس از آنکه احساس کرده برخی احزاب و گروه‌های به گفته او «معتدل» قصدی برای ارائه لیست ندارند، تصمیم گرفته لیستی را از این طیف افراد هم از جریان اصولگرا و هم اصلاح‌طلب گرد آورده و ارائه کند.
سرلیست فهرست صدای ملت تأکید کرد: لیستی که تحت عنوان «صدای ملت» تدوین شده نسبتی با لاریجانی و روحانی ندارد و احزاب اصلاح‌طلبی که نامشان این روزها در کنار «صدای ملت» مطرح شده، تنها از این لیست حمایت کرده‌اند و هیچ ائتلافی میان او و این تشکل‌ها شکل نگرفته، بنابراین «صدای ملت» را نمی‌توان یک لیست ائتلافی به حساب آورد.
به‌رغم آنکه مطهری اظهار داشت افراد و تشکل‌هایی از اصول‌گرایان هم از لیست وی حمایت می‌کنند، اما با وجود اصرار خبرنگار ایرنا وی حاضر نشد از اصول‌گرایانی که مدعی بود از «صدای ملت» حمایت می‌کنند نامی ببرد.

جستجو
آرشیو تاریخی