«ایران» از تکمیل فهرست‌های انتخاباتی در دقیقه نود گزارش می‌دهد

فردا؛ آغاز رسمی تبلیغات نامزدهای مجلس

آمار نهایی داوطلبان تأیید صلاحیت شده پس از پایان مهلت سه ماهه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان به بیش از 15 هزار و 200 داوطلب رسید که به معنای تأیید صلاحیت حدود 75 درصد داوطلبان بود.
رقابت انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در 11 اسفند با این آمار در حالی از حیث کمیت رکورددار همه ادوار انتخابات مجلس است که به‌رغم برخی فضاسازی‌ها و به شهادت فعالان سیاسی، همه طیف‌ها و گروه‌ها به تناسب خاستگاه و بدنه سیاسی و اجتماعی‌شان در میان کاندیداهای تأیید صلاحیت شده نمایندگانی دارند. با این حال به نظر می‌رسد تعدد نامزدها کار تشکل‌ها و ائتلاف‌ها را برای گزینش افراد مورد حمایت تا حدودی پیچیده‌تر کرده است، چنانکه در فاصله دو روز باقی مانده تا آغاز فرصت تبلیغات انتخاباتی رایزنی‌های فشرده برای ارائه فهرست‌ها ادامه دارد و اغلب گروه‌ها ترجیح داده‌اند از نهایت مهلت خود برای این مهم استفاده کنند و کار اعلام و انتشار فهرست‌هایشان را به روز موعود آغاز تبلیغات بسپارند. این در حالی است که مدیرکل سیاسی وزارت کشور در این باره اعلام کرده، فهرست‌های انتخاباتی باید همراه موافقت کتبی نامزدهایی که می‌خواهند در آن فهرست باشند به وزارت کشور داده شوند.
 فهرست‌ها در صف انتظار
در حالی که به نظر می‌رسد رقابت پیش‌رو در انتخابات مجلس با حضور دست‌کم‌ پنج فهرست عمده از جمله فهرست «صدای ملت» با حمایت جریان موسوم به اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان و فهرست‌های «شورای ائتلاف اصولگرایان»، «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب» و «شورای وحدت اصولگرایان» باشیم، تا عصر سه‌شنبه هنوز هیچ یک از آنها چهره‌های مورد حمایت‌شان را به طور کامل اعلام عمومی نکرده‌اند. با این حال بازار اخبار و شایعات در شبکه‌های مجازی درباره ترکیب فهرست‌های احتمالی داغ است. شایعاتی که سبب شد ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء) در اطلاعیه‌ای اعلام کند اسامی نامزدهای مورد حمایت این ائتلاف در حوزه‌های انتخابیه مختلف تاکنون نهایی نشده و به محض اتمام فرایند بررسی‌ها اسامی در رسانه‌های رسمی اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز دیروز با بیان اینکه «فهرست شورای وحدت اصولگرایان کامل شده است اما اگر توافقی سیاسی با گروه‌های دیگر صورت بگیرد، امکان تغییر لیست وجود دارد»، از رایزنی و گفت‌و‌گو با امناء برای دستیابی به ائتلاف خبر داد و گفت: در شهرستان‌ها در برخی موارد فهرست شورای وحدت و شورای ائتلاف مشترک است. امیر‌ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف هم گفت: شاکله اصلی لیست انتخاباتی این تشکل اصولگرا بسته شده و با نظر کارگروه ارزیابی با برخی از نمایندگان فعلی تهران خداحافظی می‌کنیم. چون گفتیم که عقد اخوت با کسی نبسته‌ایم و تلاش می‌کنیم نمایندگان بهتری را برای ورود به مجلس به مردم معرفی کنیم.
 
تولد یک جبهه جدید
در آستانه برگزاری دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، جبهه صبح ایران به دبیر‌کلی علی‌اکبر رائفی‌پور اعلام موجودیت کرد. تشکیل این جبهه چند روز پس از آن بود که رائفی‌پور در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد، قصد دارد برای انتخابات مجلس فهرستی معرفی کند؛ اقدامی که بر اساس اعلام مقامات وزارت کشور نیازمند اطلاع و کسب مجوز بود اما مسئولان وزارت کشور اعلام کردند که تقاضاها برای تشکیل ائتلاف و فهرست را به‌سرعت بررسی می‌کنند.سعید محمد عضو هیأت امنای جبهه صبح ایران درباره فعالیت جبهه متبوعش در انتخابات پیش رو، گفت: جبهه ما متعلق به همه است و می‌خواهیم صدای مردم باشیم و این مجموعه کاملاً فراجناحی شکل گرفته است. وی افزود: برای ما مهم است که اشخاص، نظام و قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول داشته باشند و عاشق کشور باشند و در رفع مشکلات کشور گام بردارند.
عضو هیأت مؤسس جبهه صبح ایران با بیان اینکه جبهه صبح ایران به دنبال رفع نواقص است و به دنبال سیاه نمایی نیست، تأکید کرد: ما واقعیات را بیان می کنیم و در گام اول به دنبال شناسایی درد و سپس راهکار و درمان آن هستیم. وی درباره فعالیت خود در سپاه هم گفت: من از اوایل ۱۴۰۰ از سپاه منفک شدم و اکنون استاد دانشگاه هستم.
 
تحرک دانشگاهیان برای نقش‌آفرینی در مشارکت سیاسی
اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها به عنوان بخشی از خواص و نخبگان مورد خطاب رهبر معظم انقلاب به خواست نقش‌آفرینی در تحقق انتخابات پرشور با برگزاری نشست‌ها و طرح دیدگاه‌های خود لبیک گفته‌اند تا آنجا که بر اساس آمار معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون ۱۷۰۰ نشست انتخاباتی در دانشگاه‌ها برگزار شده است.
قشر دانشگاهی روز گذشته نیز با انتشار یک بیانیه، جریان‌های سیاسی را درباره نوع نگاه مطلوب به انتخابات مخاطب قرار دادند. 222 استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در بیانیه‌شان از جریان‌های سیاسی خواستند تا عرصه انتخابات را محدود به منافع جمعی و گروهی نکنند و هدف خود را کمک به حل مسائل اصلی کشور و پاسخگویی به دغدغه‌های مردم قرار دهند. این اساتید همچنین تأکید کردند: التزام به قانون و تلاش در فراهم کردن مشارکت آحاد مردم با سلایق مختلف باید دغدغه اصلی همه جریان‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی باشد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در بیانات متعدد فرمودند، حضور مردم یکی از پایه‌های استوار مشروعیت نظام اسلامی است و هر فرد یا گروهی که با بهانه‌های مختلف سعی در تضعیف این مشارکت کند، خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه به پایه‌ها و ستون‌های نظام اسلامی ضربه می‌زند.
 
سیر صعودی درصد مشارکت در نظرسنجی‌ها
نظرسنجی‌ها از سیر صعودی تمایل مردم به مشارکت انتخاباتی حکایت دارند. محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور هم در این باره با اشاره به تلاش دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات، گفت: همه جمع‌بندی‌ها از کف میدان و خیابان در شهر و روستا و همه کنش‌های سیاسی، مذهبی، طایفه‌ای، استانی و محلی نشان می‌دهد که مشارکت سیر صعودی دارد و رقابت در انتخابات شکل گرفته است. وی درباره انتقاد برخی جریان‌ها از نبود رقابت در برخی حوزه‌های انتخابیه، تصریح کرد: باید این حوزه‌ها مصداقی بیان شود که ببینیم منظور این افراد کجاست. جمع‌بندی ما این است که رقابت در همه حوزه‌ها ایجاد شده است.
همچنین عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز دیروز در یک نشست خبری گفت: طبق آخرین آمارها، مشارکت در انتخابات در هفته گذشته ۳۵ درصد بوده، اما در هفته جاری نرخ مشارکت به ۴۳ درصد رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی