صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

برای سومین بار در 137 روز اخیر واشنگتن قطعنامه پیشنهادی برای آتش بس در غزه را وتو کرد

دست جنایت امریکا

امریکا برای سومین بار در طول جنگ غزه، قطعنامه‌ای را که علیه تجاوزگری اسرائیل در غزه است، وتو کرد تا دیگر بار یاریگر صهیونیست‌ها در جنایات‌شان علیه مردم فلسطین باشد.
به گزارش ایرنا، ایالات متحده در حالی قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش‌بس فوری در غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشورهای گروه عربی در سازمان ملل ارائه شده بود، وتو کرد که 13 عضو از 15 عضو این شورا به آن رأی مثبت داده بودند. انگلیس نیز که در طول جنگ غزه، همواره از سیاست‌های امریکا پیروی کرده است و از جمله اولین کشورهایی بود که به ائتلاف واشنگتن علیه اقدامات انصارالله یمن علیه اسرائیل در دریای سرخ پیوست، به این قطعنامه رأی ممتنع داد.
این در حالی است که طبق قوانین شورای امنیت، قطعنامه‌ای در این نهاد تصویب می‌شود که موافقت ۹ عضو غیر‌دائم این شورا را داشته و همه اعضای دائم نیز با آن موافق باشند و به عبارتی هیچ کدام از اعضای دائم شامل امریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه آن را وتو نکرده باشند.
جدیدترین وتوی امریکا در شورای امنیت در شرایطی انجام شده است که نگرانی‌های جهانی بابت وضعیت غزه و بویژه حمله زمینی احتمالی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در نقطه جوش قرار دارد. در همین ارتباط عمار بنجاما، سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل پیش از رأی‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی کشورش گفت که خواستار آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و پایبندی به دستورات دادگاه لاهه در جلوگیری از نسل‌کشی احتمالی در غزه است. وی گفت: «ما ادعا می‌کنیم که سکوت گزینه مناسبی نیست. اعضای شورای امنیت مسئولیت دارند به اقداماتی که حامی صلح و امنیت بین‌المللی است رأی دهند. رأی مثبت به این پیش‌نویس قطعنامه، حمایت از حق زندگی فلسطینیان است. برعکس، مخالفت با آن به معنای تأیید خشونت وحشیانه و مجازات دسته‌جمعی تحمیل‌شده به فلسطینیان است.»
پیش از این نشست نیز گروه نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل متحد گفته بود: «شورای امنیت سازمان ملل باید [در این زمینه] فوراً اقدام کند زیرا نمی‌تواند گوش‌های خود را در برابر مطالبات جامعه جهانی و افکار عمومی جهان که خواستار آتش‌بس در غزه هستند، ببندد.»
همزمان، منابع خبری و دیپلماتیک روز گذشته اعلام کردند، ایالات متحده امریکا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده که خواستار آتش‌بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است. با این حال تا زمان تهیه این گزارش، خبری در این خصوص منتشر نشده بود.
جستجو
آرشیو تاریخی