کارگردان نمایش نوجوان «دلغک»:

جای مخاطب نوجوان در سالن‌های خصوصی نیست

سعید ابک، نویسنده‌، طراح و کارگردان نمایش «دلغک» می‌گوید با علم به اینکه کار در گیشه شکست خواهد خورد برای به نمایش گذاشتن کاری برای نوجوانان تلاش کردم زیرا این مخاطب اکنون در سالن‌های خصوصی است؛ در حالی‌که اکثر آثار این سالن‌ها اصلاً مناسب سن او نیستند.
نمایش «دلغک» به نویسندگی و کارگردانی سعید ابک، تنها نمایش ویژه گروه سنی نوجوان است که از نوزدهم دی تا پانزدهم اسفند در سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود. ابک با اشاره به داستان این نمایش گفت: «این نمایش روایت زندگی دلقکی است که سال‌ها در یک سیرک کار کرده و اکنون احساس می‌کند سال‌ها در زندگی‌اش گمشده‌ای داشته است؛ او اکنون برای جست‌وجوی کودکی‌اش تلاش می‌کند.»
او با بیان اینکه این نمایش برای گروه سنی نوجوان است، افزود: «ما سعی کردیم از مسیر همیشگی که تئاتر کودکان و نوجوانان در آن گام برمی‌دارد، فاصله بگیریم. بر این اساس قالب‌های گذشته را شکستیم و راهی جدید برای خود در نظر گرفتیم و از تمامی عناصر تئاتر در جای خود بهره بردیم.»
این هنرمند با اشاره به اینکه باید برای نوجوانان کار کرد، تأکید کرد: «می‌دانستم که کار در گیشه شکست خواهد خورد، بااین‌حال تمام سختی‌ها را به جان خریدم. اکنون مخاطب به لحاظ حس و حال عالی است اما به لحاظ کمیت اصلاً وضعیت مناسبی ندارد. دغدغه من کار کردن برای نوجوانان است. طی سال‌های اخیر هیچ‌کس برای نوجوانان کار نکرده است، اصلاً در جریان چنین محتوایی نیستند. مخاطب هدف ما نوجوانان 12 سال به بالا هستند؛ اما این مخاطب اکنون در سالن‌های خصوصی حضور دارد، درحالی‌که اکثر آثار این سالن‌ها اصلاً مناسب سن او نیستند.»
ابک با اشاره به اینکه تئاتر نوجوان یک حلقه گمشده و رها شده است که هیچ‌کس به فکر آن نیست، درباره بازخورد تماشاگران گفت: «ما بازخوردهای بسیار جالبی از بچه‌ها داشتیم. ما ردیف سنی را برای کارها در نظر گرفتیم اما انتخاب با خود مخاطب بوده است.
من معتقدم هرکسی به اندازه سن، تجربه زندگی و اطلاعاتی که دارد از هر اثر هنری برداشت می‌کند.»/ایران‌تئاتر
جستجو
آرشیو تاریخی