صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

خبر پلیس

رئیس پلیس فتا کشور:
پلیس از کسب و کارهای مجازی
حمایت می کند
گروه حوادث-کامران علمدهی / رئیس پلیس فتا کشور نگاه پلیس به کسب و کارهای اینترنتی را یک نگاه حمایتی خواند و مقابله با جرایم و حملات سایبری را مهم‌ترین مأموریت این پلیس دانست.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، صبح دیروز دومین همایش کسب و کارهای مجازی با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی و جمعی از مدیران کسب و کارهای آنلاین در مرکز همایش‌های هتل ارم برگزار شد.
در این نشست سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا گفت: ماهیت این همایش توسعه فعالیت کسب و کارها و استفاده از ظرفیت سایر حوزه‌ها در زمینه امنیت است. پلیس فتا دارای مأموریت‌های زیادی است که یکی از مهم‌ترین آنها مقابله با جرایم سایبری و بعد از آن حملات سایبری است.
 از سال 1390 پرونده‌های زیادی درباره تخلفات در حوزه کسب و کارهای اینترنتی داشتیم تا اینکه چند سال پیش براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، حوزه کسب و کارهای مجازی به فراجا واگذار شد که موضوع جدیدی بود.
رئیس پلیس فتا فراجا خاطرنشان کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا بالای 70 درصد از فعالیت‌ها معطوف به فضای سایبر شد و کسب و کارها با حجم انبوهی از تقاضا مواجه شدند.‌
پلیس در این زمینه تبدیل رمز ایستا به رمز پویا را در دستور کار قرار داد و توانستیم در این زمینه نرخ جرم را بیش از 22 درصد کاهش دهیم که این دستاورد خوبی بود.
وی اضافه کرد: بحث امنیت سایبری مهم‌ترین شاخص در محیط رقابتی داخلی و خارجی است. این موضوع علاوه بر پلیس، برای مردم و صاحبان کسب و کارها هم اهمیت بالایی دارد. ضمن اینکه نگاه پلیس فتا نگاه حمایتی به کسب و کارهاست.
کاهش ترافیک، اتلاف وقت، صرفه‌جویی در منابع انسانی و اشتغال از جمله مزایای کسب و کارها است و به همین دلیل از آنها حمایت می‌کنیم.
سردار مجید تصریح کرد: طبق نقشه پراکندگی کسب و کارها 83 درصد در کلانشهر تهران است. البته استعداد و ظرفیت در سایر استان‌ها وجود دارد. اقدامات پلیس فتا شامل ایجاد نظام کلاس بندی، شناسنامه دار کردن کسب و کارهای مجازی، تبادل اطلاعات و اشتراک دانش، ارسال پیامک هشدار انبوه، ارزیابی کسب و کارها براساس بازبینی‌های اعلامی و تدوین و ابلاغ دفترچه الزامات انتظامی سایبری است.
 رئیس پلیس فتا فراجا ادامه داد: در زمینه ارسال پیامک، ۸۰۰ هزار پیامک هشداری به ۶۷ هزار صاحب کسب‌وکارها ارسال شده است. برای صدور ای‌نماد، باید سطح امنیت کسب‌وکارها و تراکنش‌های مالی مبنی بر امنیت بررسی شود، ای‌نماد سطوح بندی شود که در این باره اقداماتی انجام خواهد شد.
در زمینه سند التزامات سایبری، کارشناسان از قوانین سایر کشورها استفاده کرده و با بومی‌سازی این قوانین ایجاد و به افراد ارسال شد.همچنین از نظرات افراد در این زمینه استفاده می‌کنیم.
وی خطاب به صاحبان کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: مسأله امنیت را به مسئولان واگذار نکنید. خودتان حتماً نظارت کنید و با پلیس همکاری کنید و تجربیات را انتقال دهید و دقت کنید مسئولیت اصلی با مدیران مجموعه هاست.
رئیس پلیس فتا فراجا از رصد این پلیس بر فضای انتخابات و برخورد با تخلفات نامزدهای انتخاباتی خبر داد و گفت: طبق ماده ۷۹ پلیس فتا بر نامزدهای انتخاباتی رصد داشته و ۱۱ مورد برخورد لازم صورت گرفته و موارد به مرجع قضایی معرفی شدند.
 
برای صدور مجوز از پلیس استعلام نمی‌شود
در بخش دیگری از این همایش سردار علی نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا با اشاره به اینکه پلیس برای کسب‌وکارهای مجازی مانع ایجاد نمی‌کند گفت: از صاحبان کسب‌وکارهای مجازی تقاضا می‌کنیم قوانین موجود را رعایت کرده و از حمایت پلیس استفاده کنند.
وی افزود: بر اساس ماده ۴ بند ۱۴ از قانون نیروی انتظامی و مصوبات شورای امنیت و...پلیس در نظارت بر محتوا و قانون صنفی انجام خدمت می‌کند.
وقتی یک فروشگاه بزرگ مجازی، یک دفتر کوچک فیزیکی دارد و برخلاف مقررات عمل می‌کند؛ پلیس باید برخورد کند.
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا با اشاره به شکایات مردم از کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: در برخی پلتفرم‌ها شکایت کاربران از حیث موضوعات مختلف اعم از اخلاقی، کلاهبرداری یا کالای قاچاق زیاد است.
وی با اشاره به روند پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی نیز گفت: پلیس بر نظارت عمومی اقدام می‌کند، در مورد تمام فروشگاه‌ها برای ایجاد امنیت شغلی خودشان و امنیت شهروندی باید استعلاماتی صورت گیرد.
وقتی یک کسب‌وکار قصد شروع فعالیت دارد پلیس در این مسأله دخیل نیست و هنگام صدور مجوز پلیس مطلع نیست اما اگر مشکلی رخ دهد پلیس مسئولیت دارد. وقتی شرکتی صدور مجوز می‌شود پلیس خبر ندارد و از پلیس استعلام نمی‌شود و حالا هم ‌در این موضوع خاص هرکسی می‌گوید من نبوده‌ام.
 تمامی فروشگاه‌ها و تمام کسانی که وارد کسب و کار می‌شوند برای ایجاد امنیت شغلی و امنیت شهروندان باید از پلیس استعلام بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی