صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

پیش‌بینی فروش ۷۰ همتی محصولات دانش‌بنیان
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با پیش‌بینی اینکه فروش شرکت‌های دانش‌بنیانی که از تسهیلات رشد تولید این صندوق استفاده کنند، به حدود ۷۰ همت می‌رسد، گفت: سه بانک تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان پرداخت کرده‌اند و برآورد داریم که این رقم امسال منجر به ۵۰ همت رشد فروش شود. به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که در باغ نگارستان برگزار شد، یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ کشور را توسعه فناوری و استفاده از ظرفیت نخبگان برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: با ابزارهایی که در اختیار داریم و نهادهای قانونی که وجود دارند، مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری، کار را در دو قالب شروع کردیم و تسهیلاتی را در اختیار این صندوق‌ها قرار دادیم که می‌توانند به شکل وام جعاله به واحدهای فناور و خلاق مستقر در پارک‌های علم و فناوری (شرکت‌های غیردانش‌بنیان) پرداخت کنند. در این زمینه در بخش جعاله ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۲۷ صندوق پژوهش و فناوری قرار داده‌ایم.
خیاطیان گفت: در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌تر در استان‌ها که به رقم‌های پایین‌تری نیاز داشتند، در قالب تخصیص خط اعتباری تسهیلات اعطا کرده‌ایم. در این بخش در قالب تخصیص خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها وارد عمل شدیم. صندوق‌های پژوهش و فناوری در قالب یک فرمول، اعتباری از سمت صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده و می‌توانند در طرح‌های شرکت دانش‌بنیان در قالب تسهیلات معمول صندوق نوآوری شامل نمونه‌سازی، صنعتی‌سازی و... مشارکت کنند. در این بخش حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان قرارداد خط اعتباری با صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها منعقد شد. بزودی نیز مدل جدید تخصیص خط اعتباری با صندوق‌های پژوهش و فناوری معرفی می‌شود. این رویکرد را در قالب تمرکززدایی انجام دادیم تا بتوانیم صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی را تقویت کنیم.
وی موضوع تأمین مالی جمعی را شکل جدیدی از تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد که با جدیت در صندوق نوآوری و شکوفایی پیگیری می‌شود و گفت: این روش یکی از مصادیق مردمی کردن اقتصاد دانش‌بنیان است. در این روش یک نهاد، اصل سرمایه سرمایه‌گذاری را تضمین یا به اصطلاح بیمه می‌کند؛ زمانی که رکن ضامن مشخص شد، طرح برای تأمین مالی جمعی روی سکوی تأمین مالی جمعی مورد تأیید فرابورس قرار می‌گیرد و در یک بازه زمانی، افراد حقیقی و حقوقی در این طرح دانش‌بنیان مشارکت می‌کنند. این موضوع ظرفیت بسیار خوبی است و در صندوق نوآوری از این ظرفیت برای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده و در نقش رکن ضامن عمل می‌کنیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، ضریب نفوذ این صندوق در سراسر کشور را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: براساس تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هر استان اگر هر شرکت حداقل از یکی از خدمات صندوق نوآوری استفاده کرده باشد، میانگین ضریب نفوذ صندوق نوآوری و شکوفایی حدود ۷۰ درصد است؛ بالاترین ضریب نفوذ صندوق نوآوری ۹۴ درصد و پایین‌ترین ضریب نفوذ ۵۷ درصد است.

داروی سرطان‌های سینه و معده بومی‌سازی شد
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید داروی «تراستوزومب» مورد استفاده در درمان سرطان سینه و معده با یک هفتم قیمت نمونه خارجی شد.
به گزارش ایرنا، یکی از محصولاتی که به همت شرکت دانش‌بنیان آریوژن فارمد بومی‌سازی و کشور را عملاً از داروهای مشابه خارجی آن بی‌نیاز کرده است، «آریوتراست» با نام ژنریک «تراستوزومب» است. یک مونوکلونال آنتی بادی نوترکیب که علیه رسپتور اپیدرمال انسانی فاکتور رشد ۲ عمل می‌کند. این رسپتور به طور طبیعی بر سطح سلول‌های نرمال وجود دارد و باعث تنظیم میزان رشد و پرولیفراسیون سلولی می‌شود. سلول‌های سرطانی سینه و معده در بعضی موارد دارای مقادیر زیادی از HER۲ روی سطوح‌شان هستند که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. آریوتراست با اتصال به HER۲ از فعالیت آن جلوگیری‌کرده و منجر به مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

چیدن پنبه‌ها را به روبات‌ها بسپارید
محققان، یک دروگر روباتیک پنبه ابداع کرده‌اند که پنبه را با خسارت کمتر به این محصول و زمین محل کشت آن، برداشت می‌کند. به گزارش ایرنا، این روبات را حسین قره‌خانی، استادیار کشاورزی و مهندسی بیولوژیک دانشگاه ایالتی «می‌سی‌سی‌پی» با همکاری الکس توماسون، رئیس بخش کشاورزی در مؤسسه خودمختاری کشاورزی AAI ابداع کردند. روبات‌های دروگر از دوربین‌ها و حسگرها برای تشخیص زمان مناسب چیدن و برداشت محصول استفاده می‌کنند و می‌توانند محصول را بدون خسارت به گیاه برداشت کنند. با استفاده از این روبات، کشاورزان پنبه‌کار دیگر نیازی به استفاده از مواد از بین برنده برگ و سبزینه درختان (defoliants) پیش از برداشت محصول ندارند. همچنین روبات‌های کوچک موجب فشرده‌سازی خاک حین حرکت روی آن نمی‌شوند و این موضوع به حفظ سلامت خاک کمک می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی