اصولگرا و اصلاح طلب از اهمیت صندوق رأی گفتند

فضای انتخاباتی در اولین روز نمایشگاه رسانه

غرفه ایسنا در بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات روز گذشته میزبان مناظره انتخاباتی میان عباس سلیمی‌نمین، محقق تاریخ نزدیک به اصولگرایان و محمود علیزاده‌طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بود. علیزاده‌طباطبایی در این مناظره در بیان دیدگاه خود نسبت به نظارت استصوابی شورای نگهبان بر صلاحیت داوطلبان برای نامزدی با بیان اینکه گزارش فردی یک کارمند نهاد نظارتی نباید مرجع تصمیم‌گیری برای شورای نگهبان باشد، گفت: مسئولی که انحراف دارد باید اعلام شود تا مردم به آن فرد رأی ندهند. سلیمی‌نمین هم در این مناظره انتخابات را مایه رشد جامعه دانست و با بیان اینکه انتخابات پیش رو موجب می‌شود که مردم یک گام در مسیر شناخت نخبگان قرار گیرند به موضع طباطبایی این‌گونه پاسخ داد که «اگر آقای علیزاده می‌گویند حق مردم با نظارت استصوابی زیر سؤال می‌رود باید پاسخ دهند اگر چنین است چطور مجلس ششم برای جریان به‌اصطلاح اصلاح‌طلب شد؟ ما نباید از ابزار مردم علیه قانونی که به نفع خود مردم است استفاده کنیم. من هم قبول دارم که انتخاب مردم مخدوش نشود اما این راهش تضعیف شورای نگهبان نیست بلکه تقویت شورای نگهبان است‌. چرا نباید شورای نگهبان بر گزارش‌های مراجع چهارگانه صحت‌سنجی داشته باشد؟ برخی از مفاسد قابلیت عمومی‌سازی ندارد.

 حکیمی‌پور:
جریان اصلاحات رئیس ندارد
دبیرکل حزب اراده ملت همچنین با بیان اینکه ما طرفدار تفکر اصلاح‌طلبانه هستیم و قائم به شخص نیستیم، گفت: دوره شخص‌محوری تمام شده و جریان اصلاحات رئیس ندارد.
احمد حکیمی‌پور که در غرفه خبرگزاری ایرنا حضور یافته بود در تبیین موضع حزب متبوعش نسبت به دو رویکرد اصلاح‌طلبان برای «تحریم» یا «مشارکت» در انتخابات ۱۱ اسفند، گفت: ما از ابتدا با تحریمی‌ها نسبتی نداشتیم؛ چون صندوق رأی را محصول مجاهدت مردم ایران و از دستاوردهای نهضت مشروطه می‌دانیم که پس از انقلاب اسلامی هم به رسمیت شناخته شد.
وی با اشاره به فرایند نظارت و بررسی صلاحیت‌ کاندیداها تصریح کرد: وجود برخی انتقادها دلیل نمی‌شود صندوق رأی و نهاد انتخابات را کنار بگذاریم چون معتقدم باید از صندوق رأی محافظت کرد. دبیرکل حزب اراده ملت با بیان این نظر که مشکل انتخابات این است که بازیگران تبدیل به تماشاگر شده‌اند و حالا توقع دارند این تماشاگران برای آنها هورا بکشند، گفت:ما خودمان کاندیدا نداریم اما در حوزه‌های کوچک‌تر امکان رقابت وجود دارد و موضع ما این است که در این حوزه‌ها از کاندیداهایی که موضع اصلاح‌طلبانه دارند و برای کشور مفید هستند، حمایت کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص جدایی حزب اراده ملت از جبهه اصلاحات توضیح داد: ما سه سال پیش جزو جبهه اصلاحات بودیم اما به دلیل اختلاف با احزابی مانند مشارکت و سازمان مجاهدین، از این جبهه خارج شدیم. حکیمی‌پور دلیل این اختلاف را اتخاذ تصمیم‌ها در خارج از جبهه عنوان کرد و ادامه داد: تصمیمات جبهه اصلاحات در محافلی خارج از جبهه اتخاذ می‌شد؛ حال آنکه جریان اصلاحات باید نهادمحور باشد و ما حضور اشخاص حقیقی را قبول نداشتیم و معتقدیم افراد باید با شناسنامه فعالیت سیاسی کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی