در نخستین روز نمایشگاه رسانه‌ها رقم خورد

حضور چهره‌ها؛ از حوزه فرهنگ تا مقاومت در غرفه «ایران»

روز گذشته در نخستین روز نمایشگاه رسانه‌ها، غرفه مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران میزبان چهره‌های مختلفی بود. علاوه بر مردم علاقه‌مند به رسانه و مخاطبان «ایران»، برخی چهره‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز در غرفه «ایران» در این نمایشگاه حضور یافتند. این حضور فرصتی را برای گفت‌و‌گو و بیان دیدگاه‌های آنان فراهم کرد؛ چرا که اساساً «رسانه» به معنای سکوی انتقال پیام، دیدگاه‌ها و دغدغه‌ها، میان مردم و مسئولان، محملی دو سویه است. در این میان، غرفه روزنامه ایران یک میهمان ویژه از محور مقاومت داشت: اسامه حمدان از رهبران حماس که بازدید او از غرفه «ایران» فرصتی برای گفت‌و‌گویی کوتاه با وی، هم درباره مقاومت مردم غزه و هم نقش رسانه‌ها در این مقاومت را فراهم کرد.


پاک آیین: نقش رسانه‌ها در کیفی شدن انتخابات
نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات هم از جمله میهمانان روز گذشته غرفه «ایران» در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران بود. پدرام پاک آیین در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» به بازگشایی این نمایشگاه در روزهای منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با تکیه بر نیاز سنجی علمی و بی‌طرفانه خواسته‌های اولویت دار مردم را برجسته و کمک کنند فرایند انتخابات کیفی‌تر برگزار شود.وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند سطح کیفی انتخابات را تا سطح اعمال اراده آگاهانه مردم ارتقا دهند و از تقلیل آن به زنجیره شوک‌های تبلیغاتی و هیجانات عاطفی جلوگیری کنند، اضافه کرد: یکی از کارهایی که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند توسعه واقع‌نگری حاصل از تحلیل محیط‌های اجتماعی و مطالبه مغفول مانده مردم است.نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات با اشاره به اینکه رسانه‌ها به صورت منطقی و بدون هیچگونه پیش‌داوری می‌توانند مطالبات جامعه را پیش چشم کاندیداها به تصویر بکشند، گفت: این تصویر قطعاً تصویری واقع نمایانه‌ای است که مانع از طرح وعده‌های خارج از مرز و لحظه آخری در شعار‌های انتخاباتی می‌شود.
به باور پاک آیین، فضای خبر و مطبوعات همچنین می‌توانند وعده‌های نامزدها را ارزیابی کنند تا از انباشت انتظارات غیر واقعی و به دنبال آن احساس نارضایتی در جامعه جلوگیری کنند.این فعال رسانه‌ای در پایان با اشاره به وقفه 6 ساله در برگزاری دورهمی اهالی رسانه گفت: در این مدت پدیده‌های جدیدی در رسانه ظهور کردند، بویژه فعال شدن شبکه‌های اجتماعی در حوزه اطلاع‌رسانی که حضور اینها در نمایشگاه رسانه ولو به صورت نمادین، می‌تواند یک آینه تمام نمایی از آرایش رسانه‌ای کشور باشد.

اکبری: رسانه‌ها رابط مردم و حاکمیت باشند
 رئیس دانشکده دین و رسانه دیگر میهمان روز گذشته غرفه روزنامه ایران در نمایشگاه رسانه‌های ایران بود. کمال اکبری در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» با اشاره به اینکه انتخابات مجلس 1402 برای رسانه‌ها آورده‌های بسیاری به همراه دارد، گفت: رسانه‌ها باید رابط بین مردم و حاکمیت باشند و انتخابات نیز مهم‌ترین واقعه برای استحکام این ارتباط است، لذا رسانه‌ها می‌توانند به حضور مردم در انتخابات ضریب دهند.اکبری، اخلاق حرفه‌ای رسانه در جامعه را امری ضروری خواند و اظهار کرد: نظام اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها مطلوب است و رسانه‌ها باید همگرایی رسانه‌ها را رقم زنند، چراکه پایه همگرایی اخلاق است. وی خبرنگاران را مهم‌ترین نیروهایی برشمرد که جامعه را از فساد و معضل دور می‌کنند و عنوان کرد: نقش خبرنگاران در توسعه کشور بسیار پررنگ است؛ از این رو در صورت عبور از اخلاق حرفه‌ای دچار تنش می‌شوند. به باور اکبری، خبرنگاران نباید اجازه دهند انتشار برخی از اخبار جامعه را مکدر کند، همچنین اصحاب رسانه باید رابط بین مردم و حاکمیت باشند و انتقادات مردم را بدرستی منتقل کنند تا نقدها به رویشی جدید مبدل شود و نارضایتی‌ها را به زمینه‌ای برای صلح و دوستی تبدیل کنند.رئیس دانشکده دین و رسانه همچنین از برگزاری همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» در نیمه اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: تاکنون برای همایش پیش رو 314 چکیده مقاله و بیش از یکصد مقاله ارسال شده است و محققان و علاقه‌مندان به این حوزه تا دهم اسفندماه فرصت دارند مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

 مروتی: رسانه‌ها صدای معلولان باشند
در کنار میهمانان رسانه‌ای، سیاسی و دانشگاهی، برخی چهره‌های اجتماعی نیز روز گذشته از غرفه «ایران» بازدید کردند. از جمله بهروز مروتی، فعال حقوق افراد دارای معلولیت و مدیر کمپین معلولان که در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» از دغدغه‌های معلولان و توان‌یابان کشور گفت. وی با اشاره به قانونی که سال ۹۶ برای کمک به معلولان تصویب شده است، از این مسأله ابراز تأسف کرد که تاکنون بسیاری از بخش‌های این قانون اجرایی نشده است. مروتی، نمایشگاه رسانه‌های ایران را فرصتی برای کمک خواهی از رسانه‌ها دانست تا به گفته وی، صدای افراد دارای معلولیت را به سراسر کشور برسانیم تا شاید بازتاب بیشتری در جامعه داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی