صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

تاکسی هوایی به اتریش رسید

میترا جلیلی- به دنبال افزایش ترافیک در شهرها و هدررفتن زمان مسافران در مسیرهای مختلف، حالا دیگر به لطف توسعه فناوری‌های مختلف، تاکسی‌های هوایی یکی از موضوع‌ها و بحث‌های داغ در جهان است. به همین دلیل هم بسیاری از شرکت‌های توسعه دهنده پهپاد و هواپیماهای سبک در این مسیر گام گذاشته‌اند. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌ها روی تکنولوژی eVTOL تاکسی‌های هوایی (بلند شدن و نشستن عمودی الکتریکی) کار می‌کنند که بیشتر آنها کمی شبیه به نسخه‌های بزرگ‌تر یعنی کوادکوپترهای بدون سرنشین هستند. با این حال نمونه جدیدی که ساخته شده کمی متفاوت است.
کمپانی FlyNow بتازگی از یک نمونه تاکسی هوایی کوچک و جمع و جور به نام eCopter
رونمایی کرده است. این نمونه، به گونه‌ای متفاوت است که می‌تواند احتمال استفاده از آن به عنوان تاکسی هوایی در دنیای واقعی را بیشتر کند. eCopter که در حال حاضر توسط استارتاپ اتریشی FlyNow Aviation در حال توسعه است، یک پیشران الکتریکی هم‌محور(coaxial) با دو پروانه روتور ضد چرخش دارد و البته یکی از پروانه‌ها بالای دیگری قرار گرفته است.
این تنظیمات اجازه می‌دهد تا eCopter توسط آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا به عنوان یک هلیکوپتر الکتریکی طبقه‌بندی شود. به همین دلیل هم انتظار می‌رود که صدور گواهینامه برای آن، بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از تاکسی‌های هوایی با چند روتور مانند هواپیماهای بدون سرنشین باشد.
از سوی دیگر این هلیکوپتر کوچک الکتریکی قطعات متحرک و سخت‌افزار کمتری دارد که خود باعث کاهش وزن، هزینه مواد و پیچیدگی تولید آن می‌شود. در نتیجه، احتمال می‌رود که ساخت، خرید و استفاده از eCopter در مقایسه با اکثر تاکسی‌های هوایی دیگر ارزان‌تر باشد. مزیت دیگر این وسیله این است که نسبت به سایر تاکسی‌های هوایی تولیدشده، برد باتری بهتری نیز دارد.
کمپانی FlyNow قصد دارد نسخه‌های تک نفره و دو سرنشین این هواپیما را هم به همراه مدل باری ارائه دهد.
هر سه مدل با یک قاب تولید خواهند شد بنابراین لازم نیست هر کدام از ابتدا طراحی یا ساخته شوند.
به همین دلیل هم هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود کرایه این تاکسی هوایی تفاوت چندانی با آنچه کاربران در یک تاکسی زمینی که بین همان دو نقطه سفر می‌کنند، نداشته باشد.
در حالی که FlyNow هنوز نمونه اولیه پروازی ندارد، آزمایش‌های زمینی را روی یک مدل کاملاً انجام داده و تخمین زده است که هر سه نسخه eCopter در نهایت سرعت 130 کیلومتر در ساعت و حداکثر ظرفیت حمل بار 200 کیلوگرم داشته باشند.
یورگن گریل، مدیر عامل FlyNow در این باره گفت: تولید تجاری eCopter قرار است در سال 2026 آغاز شود.
 ابتدا مدل باری ساخته خواهد شد زیرا کسب مجوز آن آسان‌تر است و سپس نسخه‌های مسافربری عرضه می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی