صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

جدیدترین سامانه موشکی بومی کشورمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد

آرمان و آذرخش در خدمت دفاع از ایران

دو سامانه ضدبالستیک «آرمان» و پدافند هوایی ارتفاع پست «آذرخش» روز گذشته طی مراسمی با حضور امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بنابر رسالتی که به عنوان تأمین کننده تجهیزات و تسلیحات دفاعی کشور دارد، پس از «15خرداد»، «سوم خرداد»، «باور 373»، حالا سامانه ضدبالستیک «آرمان» را برای تقویت ساختار دفاعی کشور، در اختیار نیروهای مسلح قرار داده است؛ سامانه‌ای که ترکیب و تلفیق ارتقا یافته از سایر سامانه‌هاست و به همین خاطر از ویژگی‌های ممتازی بهره می‌برد.

تنها 3 دقیقه زمان برای آمادگی رزم
سامانه پدافند هوایی آرمان(مزین به نام شهید آرمان علی‌وردی) در دو نسخه با رادارهای متفاوت ارائه شده که یک مدل از این سامانه دارای رادار پسیو و مدل دیگر با رادار اکتیو ارائه شده است. سامانه صیاد تاکتیکی (نسخه اول آرمان) برای اولین بار در رژه روز ارتش در فروردین سال 1401 مشاهده شد. ساختار کلی آن شامل سه پرتابگر موشک از خانواده صیاد‌ 2 و 3 بود که نشان می‌داد با قرار دادن رادار و پرتابگرهای موشک روی یک خودرو، در جهت فشرده و چابک‌سازی حداکثری سامانه گام برداشته شده است. این ساختار در سامانه‌ای مانند سوم خرداد هم دیده می‌شود.
سامانه پدافندی آرمان، یک سامانه راهکنشی پدافندی است که رادار آن می‌تواند اهداف را تا 150 کیلومتر کشف، شناسایی و رهگیری کند. همچنین اهداف تا شعاع 120 کیلومتری نیز در تیررس این سامانه قرار دارند و توسط آرمان مورد هدف قرار خواهند گرفت. علاوه بر این باید به این نکته اشاره کرد که مهم‌ترین ویژگی این سامانه این است که تلفیقی از سایر سامانه‌هاست. سامانه آرمان، یک سامانه راهبردی است و می‌تواند با موشک‌های بالستیک و کروز مقابله کند. لازم به ذکر است که این سامانه از موشک‌های «صیاد ۳F» عمودپرواز بهره می‌برد.

کمتر از 3 دقیقه تا اجرای عملیات
امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه آیین رونمایی از سامانه پدافند هوایی شهید آرمان و آذرخش، اظهار کرد: وزارت دفاع در راستای ارتقای توان دفاعی کشور و استمرار رونمایی‌ها تمام توان خود را معطوف بر تأمین نیازمندی‌های حوزه‌های دفاعی و پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی از نیروهای مسلح کرده است.
وی افزود: سامانه شهید آرمان با یاد و خاطره شهید والامقام آرمان علی‌وردی و یک سامانه راهکنشی به معنای تام و‌دارای برد متوسط و ارتفاع بلند است که می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی و در ۱۲۰ کیلومتری با آن درگیر شود و منهدم‌شان کند. وزیر دفاع تأکید کرد: این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از ۳ دقیقه آماده عملیات می‌شود. این سامانه پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند.

تقویت محافظت از مراکز حساس با آذرخش
همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در کنار سامانه ضدبالستیک شهید آرمان، از سامانه آذرخش نیز رونمایی کرد. آذرخش یک سامانه کوتاه‌برد و ارتفاع پست است که همزمان از رادار و سامانه الکترواپتیکی برای کشف و رهگیری اهدافی چون ریزپرنده‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این موشک‌های سامانه آذرخش از سیکرهای حرارتی هم بهره می‌برند.
یکی دیگر از دستاوردها برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و کوادکوپتر‌ی، سامانه آذرخش است که برد کوتاه دارد و دارای قابلیت‌های مختلف عملیات با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته است.
امیر آشتیانی در حاشیه مراسم دیروز، با اشاره به اینکه سامانه آذرخش یکی از دستاوردها برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و ریزپرنده‌هاست، اظهار کرد: این سامانه برد کوتاه دارد و دارای قابلیت نصب روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز و با بهره‌گیری از سامانه راداری سه بعدی و سرچ اپتیکی و سیکرهای پیشرفته بسیار چابک است و مانند سامانه شهید مجید، می‌تواند اهداف را در کمترین زمان ممکن منهدم کند.

جستجو
آرشیو تاریخی