صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

فعالیت کریدور ریلی شمال-جنوب با اتصال به چین، روسیه و هند


 با ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری، رشد اقتصادی وابسته به دریا با محوریت کریدور شمال-جنوب برنامه راهبردی حوزه حمل و نقل، به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های اقتصادی دریامحور قرار گفته است.  از این رو توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی دریا، بنادر و سواحل در سال‌های آینده، محور رشد اقتصادی قرار گرفته است.
کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های حمل و نقلی، بنادر جنوب و شمال کشور را به هم متصل کرده و از سوی دیگر گذرگاه‌های ترانزیتی ایجاد کرده است که کشورهای بسیاری در همسایگی ایران و در منطقه در انتظار تکمیل این کریدور و حمل بار از آن هستند. در دو سال اخیر با توجه به راهبرد توسعه ترانزیتی که دولت دنبال می‌کند، بخش محور مهم کریدور شمال-جنوب در شرق و مرکز دریای خزر راه‌اندازی شده که انتقال بار روسیه، چین، هند و کشورهای حوزه cis و سایر کشورها از این دو محور با حمل دریایی، ریلی و جاده‌ای میسر شده است. سال گذشته حدود 600 هزار تن کالا از محور شرقی کریدور شمال-جنوب از ایران عبور کرده که امسال برنامه عبور دو میلیون تن کالای روسی از این کریدور است. این در حالی است که ظرفیت کریدور حدود 15 میلیون تن برآورد شده است که به گفته متولیان حوزه حمل کالا، تکمیل کریدور شمال-جنوب می‌تواند بهره‌برداری از ظرفیت کامل ترانزیتی کریدور شمال-جنوب را محقق کند.
به منظور تبیین سیاست‌های اقتصادی دریامحور و ارائه برنامه‌های دستیابی به رشد اقتصادی بنادر، روز گذشته در همایش «اقتصاد دریامحور ایران، کریدور شمال-جنوب» تکمیل و راه‌اندازی محورهای کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل و بنادر در این کریدور، اصلی‌ترین راهکار اجرایی سیاست‌های رشد اقتصادی دریامحور عنوان شد.
 
حمل ۵ روزه بار ریلی
از سرخس به بندرعباس
درهمین رابطه، سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در همایش با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای حمل ذغال‌سنگ روسیه به هند، ادامه داد: در شبانه‌روز 300 لکوموتیو باری در کشور خدمت‌رسانی می‌کند.  وی بیان کرد: براساس توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی 3 تا 5 روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بین‌المللی تخفیف قائل شده و بارهای بین‌المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار داده‌ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب 6 محور ریلی دارد، گفت: 2کریدور در شرق، 2 کریدور در غرب و دو کریدور به‌واسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم‌اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون به‌صورت ریلی حمل می‌شوند. علاوه بر این بندر امیرآباد نیز به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می‌شود.  صالحی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات اتصال ریل به بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی رفع شده ‌است.

جستجو
آرشیو تاریخی