صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

هواداران عمران خان خیابان‌ها را اشغال کردند

روزهای پرالتهاب پاکستان

امیر فرشباف
خبرنگار


نتایج نهایی انتخابات پاکستان درحالی پس از چند روز تأخیر اعلام شد که از یک سو، هر یک از احزاب، مدعی تشکیل دولت هستند و از سوی دیگر، ناآرامی‌هایی در مناطقی از این کشور، خصوصاً توسط طرفداران حزب «تحریک انصاف» در اعتراض به نتایج انتخابات رخ داده است.
به گزارش فرانس 24، روز گذشته هزاران نفر از حامیان عمران خان، نخست‌وزیر زندانی سابق پاکستان و اعضای دیگر احزاب سیاسی همسو، بزرگراه‌های کلیدی را مسدود و در اعتراض به «وقوع تقلب در انتخابات»، روند اعتراضات را آغاز کردند.
گفتنی است در این انتخابات هم خود عمران خان و هم حزب حامی او، یعنی «تحریک انصاف» برای شرکت در رقابت‌ها با منع قانونی روبه‌رو بودند و کاندیداهای همسو با خان در قامت نامزدهای «مستقل» در انتخابات شرکت کردند و موفق به کسب 101 کرسی از مجموع 266 کرسی شدند. بعد از احزاب مستقل، حزب راست‌گرا و محافظه کار «مسلم لیگ» به رهبری نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق، 75 کرسی را به دست آورد و حزب چپ‌گرای «مردم پاکستان» یا PPP به رهبری بلاول بوتو زرداری (فرزند بی‌نظیر بوتو) نیز با کسب 54 کرسی، در جایگاه سوم قرار گرفت. دو حزب یاد شده، یعنی «مسلم لیگ» و «مردم پاکستان» به همراه چند حزب دیگر، کمپین خروج عمران خان از قدرت را دنبال کردند که در نهایت به برکناری خان از نخست‌وزیری در آوریل 2022 منجر شد.
با این حال، پس از اعلام نتایج نهایی، جریان مردمی و سیاسی حامی عمران خان، در مناطقی از پاکستان دست به اعتراض زدند. به گزارش گاردین، روز یکشنبه، این حزب تظاهراتی را در خارج از دفاتر کمیسیون انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی سراسر کشور و جاهایی که ادعای تقلب در آنها صورت گرفته بود، سازماندهی کرد. در لاهور و شهر راولپندی، در جنوب اسلام‌آباد، درگیری‌هایی گزارش شد که پلیس برای متفرق کردن ده‌ها نفر از هواداران «تحریک انصاف» مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد. براساس این گزارش، پلیس قبلاً هشدار داده بود، با تجمعاتی که غیرقانونی تلقی شوند، برخورد خواهد کرد.
تقلب گسترده و تخلفات متعدد مانند تأخیر در شمارش آرا و قطع خطوط ارتباطی، از جمله مواردی هستند که معترضان ادعا می‌کنند در نتیجه انتخابات مؤثر بوده‌اند. به گزارش الجزیره به نقل از فایننشال تایمز انگلیس، هواداران «تحریک انصاف» ادعا می‌کنند، شواهدی دال بر تقلب گسترده در روند رأی‌گیری در دست دارند که ثابت می‌کند حدود 70 کرسی دیگر هم به ایشان تعلق دارد؛ تخلفاتی مانند تأخیر در روند شمارش آرا، قطع شبکه تلفن همراه و اینترنت و سایر بی‌نظمی‌ها.
سلمان اکرم راجا از جمله رهبران حزب «تحریک انصاف» مدعی شد که «حدود 150000 رأی در برابر 50000 رأی رقیب خود کسب کرده، اما تقلب عریان مانع پیروزی او شد.» به گزارش گاردین، راجا، مدعی شد کیسه‌های رأی، پیش از انتخابات پر شدند تا نتیجه به نفع نامزدهای نزدیک به ارتش رقم بخورد. وی با بیان اینکه قطع شدن کلیه خدمات تلفن همراه و اینترنت توسط دولت، به بهانه مسائل امنیتی باعث «تقلب» شده است، افزود: قطعی اینترنت با هدف تعرض به کل انتخابات، از پیش برنامه‌ریزی شده بود.
پاکستان با مجموعه‌ای از چالش‌های سیاسی، ژئوپلیتیک و اجتماعی به استقبال تشکیل پارلمان و کابینه جدید می‌رود. همچنین مجموعه‌ای از بدهی‌های بین‌المللی به قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور را تهدید می‌کند. در گزارش فایننشال تایمز آمده است «پاکستان در وضعیت ناپایداری قرار دارد و با یک بحران اقتصادی جدی مواجه است، زیرا نرخ تورم به حدود 30 درصد رسیده و ذخایر ارزی در حال کاهش است و در نتیجه نیاز به راه‌حل‌های سریع و ثبات بخش دارد. در این شرایط، آنچه ضرورت دارد، تشکیل دولت قدرتمندی است که بتواند دست به اصلاحات اقتصادی بزند.»

جستجو
آرشیو تاریخی