صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

رئیس جمهور در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری:

لغو روادید زمینه خوبی برای توسعه فراهم کرده است

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست‌بوم

 هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور، زوراب پولولیکاشویلی رئیس سازمان جهانی گردشگری، وزیران، سفرای کشورهای خارجی، کارشناسان و فعالان گردشگری، روز 23 بهمن ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح شد.
رئیس‌جمهور گردشگری را شتاب‌دهنده اقتصاد کشورها دانست و گفت: اینکه دولت‌ها نسبت به توسعه و فعال شدن گردشگری در کشورهای خود بسیار تأکید دارند، برای این است که پیشران و شتاب‌دهنده اقتصادی است.
آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی درباره شیوه جذب سرمایه‌داران در حوزه گردشگری، گفت: باید سرمایه‌گذاران احساس کنند سرمایه آنها تضمین شده و این سرمایه به خودشان برمی‌گردد.
وی گردشگری را یکی از حوزه‌های مهم برای تک محصولی نبودن در اقتصاد و اتکا نکردن به نفت دانست و گفت: افراد زیادی تمایل دارند از طبیعت زیبا و آثار تمدنی و فرهنگی ایران اسلامی دیدن کنند؛ اما برخی قصد دارند با ایران‌هراسی آنها را منصرف کنند که البته مسئولان وظیفه دارند حضور گردشگران را تسهیل کنند.
رئیس‌جمهور لغو روادید گردشگری را از اقدامات مهمی خواند که در کشور انجام شده و گفت: لغو روادید گردشگری زمینه بسیار خوبی را برای توسعه فراهم کرده است. رشد صنعت گردشگری القائات دشمنان را نقش بر آب خواهد کرد و موجب ارائه تصویر درست از ایران خواهد شد.
 رئیسی با بیان اینکه «ما در کنار گردشگری طبیعی و فرهنگی، گردشگری سلامت داریم»، گفت: بحمدالله جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی حرف اول را می‌زند؛ هم در تجهیزات پزشکی و فعالیت‌های دانش‌بنیان و هم در تولید دارو که بیش از ۹۸ درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، هم نیروهای کارآزموده و متخصص که دستان توانای آنها می‌تواند به اذن پروردگار سلامت را به بیماران برگرداند.
وی با اشاره به اینکه ۲۷۷ مرکز درمانی کشور آماده پذیرش از گردشگران سلامت است، گفت: بسیاری از کشورهای منطقه برای درمان، جمهوری اسلامی ایران را به اروپا ترجیح می‌دهند. آنها درمان در جمهوری اسلامی ایران را ارزان‌تر، سهل‌تر و مؤثرتر می‌دانند.
رئیس‌جمهور گفت: پارک‌های علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران برای پژوهشگران و دانشمندان، می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری باشد که موجب فعال شدن گردشگری می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه تمام ایران اسلامی زمینه توسعه گردشگری را دارد، گفت: از همه استانداران و وزرا می‌خواهم که به حوزه گردشگری به عنوان اقتصاد پیشران و شتاب‌دهنده سایر حوزه‌های اقتصادی توجه کنند.
رئیسی با نادرست خواندن بهانه‌جویی برخی که می‌گویند اگر بخواهیم گردشگری فعال شود باید نسبت به یکسری اصول و مبانی تجدیدنظر کنیم، گفت: با حفظ اصول امروز جاذبه‌ها در ایران اسلامی به میزانی است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.
رئیس‌جمهور تسهیل رفت‌وآمد، اسکان در جای مناسب و تغذیه در توسعه گردشگری را بسیار بااهمیت دانست و گفت: کسی که به ایران اسلامی سفر می‌کند، باید از لحظه ورود تا لحظه خروج احساس آرامش کند. نحوه برخورد با گردشگران در کشور بسیار اهمیت دارد تا گردشگر احساس آرامش داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری می‌تواند تصاویر نادرستی را که از ایران اسلامی در برخی رسانه‌ها ساخته شده،  به تصاویر صحیح و دقیق تغییر دهد، بیان کرد: یکی از سفرا که در ایران دفتر نمایندگی دارد در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت که مأموریتم در ایران به اتمام رسیده، تا دیروز سفیر کشورم در ایران بودم، اما از امروز سفیر جمهوری اسلامی ایران در تمام دنیا خواهم بود.
 
ظرفیت جهانی شدن روستاهای ایران
دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد براساس آخرین آمار سازمان گردشگری ملل متحد، رشد گردشگری را امیدوارکننده دانست و گفت: آمار گردشگری جهان به ۸۴درصد قبل از شیوع کرونا رسیده است و گردشگری جهان در مسیر بازیابی قرار دارد.
زوراب پولولیکاشویلی به آخرین آمار گردشگری ایران اشاره کرد و افزود: در دسامبر و اکتبر میزان گردشگران ایران ۵ درصد بیشتر از زمان مشابه قبل از شیوع کرونا بوده است که جای خوشحالی دارد.
وی لغو روادید ایران با ۳۳ کشور را پیشرفتی بزرگ در راستای گشودن درهای ایران و رشد گردشگری دانست و ادامه داد: انجام این امر به ترویج تبادلات فرهنگی و همکاری‌های اقتصادی منجر خواهد شد.
دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد حضور مدعوین از کشورهای مختلف را پیام‌آور وحدت عنوان کرد و افزود: گردشگری رکن اقتصاد و اشتغال است.
پولولیکاشویلی برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را فرصتی مناسب برای آینده گردشگری عنوان و تأکید کرد: ایران با فرهنگ و تمدنی غنی و جاذبه‌های بسیار پذیرای گردشگران از سرتاسر جهان است. گردشگری موجب ترویج همبستگی می‌شود. وی با تبریک انتخاب کندوان به‌عنوان یکی از بهترین روستاهای جهان افزود: روستاهای بسیاری در ایران ظرفیت جهانی شدن را دارند و ما برای کمک به این روستاها آماده هستیم. ما با هم می‌توانیم آینده خوبی را برای آینده گردشگری ایران رقم بزنیم.
 
افزایش اعتبارات یک حوزه اشتغالزا
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از کارهای مهم دولت رئیسی را صدور روادید پس از شیوع کرونا دانست و گفت: صدور روادید ۲۰ ماه بود که به دلیل نگاه‌های انقباضی تعطیل شده بود و اجازه صدور نداشت، تلاش‌های ما با حمایت دولت به صدور روادید منجر شد. او لغو یک‌طرفه روادید گردشگری برای ۳۳ کشور را تصمیمی تاریخی و شجاعانه خواند و گفت با تمهیدات وزارت امور خارجه لغو روادید از ۱۵ بهمن برای ۲۸ کشور اجرا می‌شود.
ضرغامی گفت: براساس آماری که از قبل وجود داشت بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا می‌تواند بدون اخذ ویزا با خرید یک بلیت از جمهوری اسلامی و جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کند. ما درهای ایران را به روی دنیا باز کردیم. به‌رغم همه تبلیغات منفی امروز این شرایط فراهم است و می‌توانند بدون ویزا به ایران بیایند.
ضرغامی به تخصیص یک فصل اختصاصی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و آن را از جمله حمایت‌های دولت از گردشگری خواند و گفت: اگر گردشگری حالش خوب باشد می‌تواند همه بخش‌های دیگر را خوب کند. گردشگری پیشران است و جمهوری اسلامی در بالاترین رتبه نسبت به دیگر کشورهای دنیا در گردشگری سلامت، طبیعت، تاریخی، فرهنگی و... قرار دارد.
ضرغامی به تشکیل میز گردشگری اشاره کرد و آن را از قابلیت‌های بسیار ارزشمند حوزه گردشگری ایران خواند و گفت: گردشگری هم می‌تواند اقتصاد را متحول کند، هم در حوزه دیپلماسی جهان  نقش بسیار جدی داشته باشد.
ضرغامی به برنامه دولت برای افزایش رشد ۸ درصدی اشتغال و اقتصاد اشاره کرد و گفت: بخش بسیار مهمی از این اثرگذاری در حوزه گردشگری است. هرچند آمار اشتغال‌زایی حوزه گردشگری تجمیع نشده است؛ ولی آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان از رشد دو برابری اقتصادی در حوزه گردشگری علی‌رغم همه مشکلات دارد.
ضرغامی گفت: این آمار حکم می‌کند که توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شود. وی خواستار ورود معاون اول رئیس‌جمهور برای حل و فصل مسائل گردشگری بین دستگاه‌های مختلف شد. او اعتبارات این حوزه را به رغم اشتغال‌زایی بالا بسیار اندک خواند و خواستار تخصیص اعتبار به وزارتخانه مثل سایر وزارتخانه‌های دیگر شد.
 
رشد ۵۲ درصدی ورود گردشگر خارجی طی ۱۰ ماه
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی از رشد ۵۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور خبر داد و گفت: در ۱۰ ماه امسال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته است.
علی‌اصغر شالبافیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه امسال در مساحتی به وسعت ۶۰ هزار متر مربع، در ۲۰ سالن، افزود: ۵۰ برنامه تخصصی برای این دوره از نمایشگاه تدارک دیده شده و همزمان با برپایی این نمایشگاه، ۲۰ اینفلوئنسر به‌منظور تولید محتوا در حوزه گردشگری وارد کشور شده‌اند.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با تأکید بر توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه گردشگری، ادامه داد: در این دولت ۱۶۰۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست. همچنین، ۱۳ طرح تحولی در دولت سیزدهم احصا شده که با نظارت مستقیم رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند و یکی از آنها، محور جذب گردشگر خارجی است. در دولت سیزدهم ۵۰ پروژه بزرگ‌مقیاس در حوزه گردشگری شناسایی و مشکلات آنها برطرف شده است.
شالبافیان با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت از حضور 70 بیمارستان در این نمایشگاه خبر داد و تأکید کرد: در این نمایشگاه ۱۳۰۰ متر مربع فضا به حوزه گردشگری اختصاص پیدا کرده است.
وی با اظهار اینکه ۱۲ کشور در این نمایشگاه صاحب غرفه هستند، ۱۳ هیأت خارجی از نمایشگاه بازدید می‌کنند و ۶۸ غرفه از کشورهای مختلف در آن حضور فعال دارند، ادامه داد: در این دولت ۱۶۰۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است. همچنین ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری با همکاری استانداری‌ها همزمان با برپایی نمایشگاه گردشگری تهران، تدوین شده است.

 

بــــرش

دیدار دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با رئیس‌جمهوری
رئیسی: شناخت جاذبه‌های ایران نقش مهمی در معرفی آنها دارد

رئیس جمهوری در دیدار دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، این صنعت را حائز اهمیت دانست و گفت: شناخت هر چه بیشتر سازمان جهانی گردشگری از ایران و ظرفیت‌های فرهنگی، تمدنی و جاذبه‌های گردشگردی آن در معرفی این ظرفیت‌ها به کشورهای مختلف نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
 «زوراب پولولیکاشویلی»، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، در حاشیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهوری در این دیدار ضمن ابراز رضایت از تعامل و همکاری‌های خوب سازمان جهانی گردشگری با وزارت میراث فرهنگی، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با صنعت گردشگری را حائز اهمیت دانست و ضمن تشویق دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران افزود: شناخت هر چه بیشتر سازمان جهانی گردشگری از ایران و ظرفیت‌های فرهنگی، تمدنی و جاذبه‌های گردشگردی آن در معرفی این ظرفیت‌ها به کشورهای مختلف نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
رئیسی همچنین با اشاره به پروژه ایران‌هراسی برخی کشورهای غربی، رویکردهای استعماری را از اهداف پشت پرده چنین اقداماتی دانست و بر ضرورت مقابله با آن تأکید کرد. «زوراب پولولیکاشویلی»، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز در این دیدار، حضور رئیس جمهوری در اجلاس بین‌المللی گردشگری را اقدامی کم‌سابقه و نشان دهنده اهمیت و اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران به موضوع گردشگری توصیف کرد و گفت: این حضور پیامی بسیار مثبت برای فعالان صنعت گردشگری در ایران و منطقه خواهد داشت. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با انتقاد از تبلیغات منفی برخی رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، معرفی فرهنگ و تمدن غنی ملت ایران و همچنین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کشورمان را از جمله اهداف سفرش به ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش گردشگردی به ویژه گردشگری سلامت دارد و اقدام دولت این کشور در لغو روادید با ده‌ها کشور جهان گامی بسیار مهم در توسعه گردشگری ایران است.

جستجو
آرشیو تاریخی