صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و نه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و نه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

همزمان با سفر وزیر خارجه امریکا به منطقه، حملات علیه غزه شدت گرفت

تلاش های پشت پرده برای مأموریت دشوار بلینکن

زهره صفاری
خبرنگار


آنتونی بلینکن در پنجمین دور سفرهای خود به خاورمیانه از 7 اکتبر و آغاز درگیری‌های میان رژیم صهیونیستی و حماس، در راستای پروسه اعمال فشار امریکا برای برقراری توافق صلح در میان طرفین این جنگ، پس از سفر به عربستان، دیدارهایی را با مقامات مصر، قطر، رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان در برنامه‌اش قرار داد.
به گزارش فایننشال تایمز، سفر چند روزه وزیر خارجه امریکا به منطقه از روز دوشنبه و با ملاقات بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض آغاز و دیروز با سفر به مصر و قطر پیگیری شد. بلینکن در حالی شروع پنجمین تور خاورمیانه‌اش را با عربستان آغاز کرد که از بعد دیپلماتیک توافق عادی‌سازی میان ریاض و تل آویو برای واشنگتن از اهمیت بسزایی برخوردار است و آن را تضمینی امنیتی برای پایان بحران چندین ساله رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌داند.
 
صحبت درباره عادی‌سازی علنی نشد
مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادعا کرد گرچه عادی‌سازی روابط میان تل آویو و ریاض از اهمیت زیادی برخوردار است اما این نشست به این مسأله اشاره نداشت. وی گفت: «وزیر خارجه و ولیعهد عربستان درباره تعاملات منطقه‌ای برای پایان دادن به بحران غزه و ایجاد توافق صلح پایدار میان فلسطین و اسرائیل مذاکراتی داشتند. اهمیت ایجاد یک منطقه یکپارچه و موفق‌تر و همچنین تأکید بر روابط استراتژیک میان امریکا و عربستان سعودی محورهای اصلی این نشست بود.»
بلینکن در این دیدار بر لزوم کمک‌های بشردوستانه به غزه و جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه نیز تأکید کرد. ناظران آکسیوس بر این باور هستند که گرچه در این دیدار بلینکن و بن سلمان گفت‌و‌گوی مستقیمی درباره فرایند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نداشته‌اند اما جمله «اهمیت ایجاد یک منطقه یکپارچه و موفق تر» همان تعبیر را داشته است. در این میان آن‌طور که سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرده است شاید مهم‌ترین بخش مذاکرات بلینکن و محمد بن سلمان، ضرورت کاهش تنش‌های منطقه‌ای شامل توقف حملات حوثی‌ها و آزاد کردن مسیر دریای سرخ و همچنین پیشبرد پروسه صلح یمن بود.
بلینکن در سفر ماه گذشته خود به سرزمین‌های اشغالی، در دیدار با مقامات تل آویو تأکید کرد؛ عربستان سعودی خواستار عادی‌سازی روابط است اما این امر را به بعد از پایان یافتن جنگ غزه موکول کرده و در صورتی که تل آویو راهکار دو دولتی را نپذیرد بدون شک این توافق نیز صورت نخواهد گرفت. همچنین وزیر خارجه امریکا صراحتاً اعلام کرد، عربستان و دیگر کشورهای عرب بدون تحقق این شرط به هیچ طریقی در روند بازسازی اراضی اشغالی کمکی نخواهند کرد. اما به نظر می‌رسد نتانیاهو چندان بر این شروط باور ندارد.
 
نتانیاهو بر ادامه جنگ اصرار دارد
همزمان با سفر وزیر خارجه امریکا به منطقه با محور تقویت صلح و ثبات و برقراری آتش بس، ارتش اشغالگر رفح را از هوا و زمین زیر آتش گرفته بود و هر لحظه غیرنظامیان بیشتری آن هم زنان و مردان و کودکان آواره‌ای که به این منطقه پناه آورده بودند، شهید و زخمی می‌شدند.
این امر نشان می‌داد فشار بزرگترین حامی صهیونیست‌ها نیز نتوانسته است نتانیاهو و کابینه‌اش را از جنایتی که پیش گرفته‌اند عقب براند و آنها همان‌طور که پیش‌تر هم تأکید کرده بودند عزمی جز جنگ تا نابودی کامل فلسطین ندارند. اظهارات چند روز اخیر بی‌بی درباره شروط حماس نیز صحتی بر این موضوع است. بنیامین نتانیاهو که همواره مخالفت خود با اجرای طرح دو دولتی را مطرح کرده به تازگی حتی حاکمیت فلسطین را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.
پس از مذاکرات صلح پاریس و طرح شروط حماس برای آتش بس، روزنامه هاآرتص مدعی شد نه دولت نتانیاهو و نه حماس برای آتش بس شتاب نمی‌کنند چراکه حماس خواهان پایان جنگ و عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از غزه و کرانه باختری است و کابینه افراطی نتانیاهو پذیرش این شرط را پیشکش کردن پیروزی به مقاومت می‌دانند.
براساس گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی، حماس علاوه بر شرط راستی آزمایی صهیونیست‌ها با آزادی روزانه یکی از گروگان‌ها در مقابل چند نفر از نیروهای دستگیر شده حماس در طوفان الاقصی، خواهان پایان کامل جنگ و تجاوز صهیونیست‌ها شده است.
به نوشته تایمز اسرائیل، با اینکه بسیاری از صهیونیست‌ها با توافقی که به آزادی اسرای امنیتی فلسطینی تمام شود موافق نیستند اما نتانیاهو را برای تضمین امنیت و آزادی گروگان‌ها حتی به قیمت پایان جنگ نیز تحت فشار زیادی قرار داده‌اند. با این حال آخرین پاسخ بی‌بی به شروط حماس این بود: «حماس شروطی درباره آزادی اسرا دارد که تل آویو هرگز آن را نخواهد پذیرفت.»

 

خبر پلاس

سفر مهم بلینکن به مصر
وزیر خارجه امریکا تا پیش از چهارشنبه با سران مصر و قطر نیز دیدار داشت. بلینکن در سفر به قاهره، علاوه بر دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با هیرو مصطفی گارگ، سفیر واشنگتن در این کشور ملاقات کرد و مهم‌ترین هدف او از این سفر حل بحران غزه و توافق جدید برای توقف پایدار جنگ در این باریکه است. اما گرچه آتش بس اولویت مذاکرات است اما افزایش نگرانی‌ها در مصر پس از اظهارات سران تل آویو برای تشدید جنگ در محل تجمع آوارگان در مرز مصر، لزوم مذاکره امریکا با سران قاهره را بیشتر نشان داده است. این در حالی است که در حال حاضر بیش از 2.3 میلیون نفر از آوارگان غزه در شرایطی اسفناک در این منطقه اسکان داده شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی