صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و نه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و نه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

افزایش تحرک جریان‌های سیاسی با نزدیک شدن به موعد انتخابات

جبهه پایداری برای فهرست مشترک با شورای ائتلاف اعلام شرط کرد

تندروها، کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات در تهران را تهدید به عدم حمایت کردند

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

در فاصله 25 روز مانده تا موعد انتخابات و در حالی که تا پایان مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان تنها دو روز باقی مانده است، تحرک جریان‌های سیاسی برای تهیه فهرست‌های انتخاباتی و معرفی‌شان به رأی‌دهندگان شتاب بیشتری گرفته است. احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالگرا، جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب موسوم به «شانا» از جمله طیف‌های متعددی هستند که خود را برای حضور جدی در رقابت 11 اسفند آماده می‌کنند.

درخواست جلیلی برای فراهم کردن زمینه حضور گسترده
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گویی با سایت خبری «جماران» که روز گذشته منتشر شد، با اشاره به ضرورت فراهم شدن زمینه‌های حضور گسترده مردم و مشارکت بالای آنها در انتخابات و یادآوری سیاست کلی مورد تأکید رهبری در این باره، گفت: یکی از مواردی که به مشارکت بالا کمک می‌کند رقابت است؛ در رقابت نیز افراد باید نگاه‌های مختلف را عرضه کنند. شورای محترم نگهبان با این نگاه خیلی از آن بحث‌هایی  را که وجود دارد  انجام داده و بیان کردند، برای یک کرسی ۴۰ نفر می‌توانند رقابت کنند و این یک عرصه بسیار خوب است. غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب هم در گردهمایی طلاب و روحانیت با عنوان «نقش ائمه جماعت در افزایش مشارکت مردمی» با اشاره به بیانات اخیر رهبری در خصوص وظیفه خواص برای تشویق مردم به مشارکت در انتخابات گفت: بنای ما این است که افراد صالح را انتخاب و به مردم معرفی کنیم. مردم هم آزاد هستند به هرکس می‌خواهند رأی بدهند.

شرط جبهه پایداری برای شورای ائتلاف
مرتضی آقا تهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری درباره فهرست انتخاباتی این حزب با بیان اینکه ۴۰ شاخصی را که رهبر انقلاب در خصوص کاندیدای اصلح مدنظر دارند در نظر می‌گیریم، گفت: توجهی به این نداریم که کاندیدا جزو جبهه پایداری باشد یا نباشد؛ ملاک عمل شایستگی افراد است و رفاقت و آشنابودن در لیست جبهه پایداری جایی ندارد. به گزارش تسنیم، آقا تهرانی در نشست جوانان جبهه پایداری مشارکت را در انتخابات پیش رو بالای ۵۰ درصد پیش‌بینی کرد و درباره احتمال ائتلاف جبهه پایداری با شورای ائتلاف گفت: به دوستان خود در شورای ائتلاف صراحتاً گفته‌ایم که اگر منظور وحدت و همگرایی بر اساس شاخص‌هاو معیارها باشد، آماده‌ایم و از ائتلاف استقبال می‌کنیم اما اگر مقصود قرار گرفتن دوستان و آشنایان در لیست و ترجیح آنها به شاخص‌ها باشد، راه خودمان را خواهیم رفت.
لاله افتخاری عضو شورای وحدت اصولگرایان هم با اشاره به تصمیم این تشکل برای حضور حداقل 7 کاندیدای زن در لیست‌های انتخاباتی به خبرآنلاین گفت: شورای وحدت لیست خود را دارد اما در حال رایزنی با سایر گروه‌های اصولگراست.
وی همچنین در پیش‌بینی از اردوگاه رقیب گفت: اصلاح‌طلبان نیروهای قَدر خود را از شهرستان‌ها به مجلس می‌فرستند.

برنامه اصلاح‌طلبان برای حوزه انتخابیه تهران
درحالی که دو حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه راهبرد انتخاباتی خود و حمایت‌شان از گزینه‌های اصلاح‌طلب را اعلام کرده‌اند، جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در حساب کاربری خود در شبکه ایکس مدعی شد که این جبهه در انتخابات اسفند ماه در تهران امکان ارائه لیست ندارد.
این ادعا یک روز پس از آن مطرح شد که حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در نشست شورای مرکزی این حزب تأکید کرده بود که برای بهبود وضعیت کشور و از هر جهت انتخابات را امکان مهمی می‌داند. با این حال به گزارش مهر، برخی تندروهای منسوب به این جریان در تقابل با احزاب مشارکت‌جو، نامزدهای اصلاح‌طلب را در صورت شرکت در انتخابات از حوزه تهران تهدید به عدم حمایت کرده‌اند.
روز گذشته اما خبری که در رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب بازتاب داشت اعلام نشدن دلایل رد صلاحیت حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین برای حضور در انتخابات خبرگان بود.
خبرگزاری ایلنا، در این باره نوشت که روحانی با وجود اعتراض نکردن به رد صلاحیتش در موعد مقرر هفته گذشته در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی