صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

خبر پلاس

آماده‌باش طوفانی بایدن برای نوادا

چند روز مانده تا انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در نوادا (که امشب برگزار می‌شود)، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در جمع هوادارانش در لاس‌وگاس، به انتقاد شدید اللحن از دونالد ترامپ، بزرگ‌ترین رقیبش پرداخت و با فهرست کردن دلایلش درباره ناکارآمدی رئیس‌جمهور سابق برای بازگشت به کاخ سفید، پیروزی او در انتخابات 2024 را آغاز کابوسی برای آینده امریکا عنوان کرد. او گفت: «ما باید کاخ سفید را حفظ کنیم، سنا را مال خود نگه داریم و مجلس نمایندگان را نیز پس بگیریم.»
وی در سفر به این ایالت در حالی که سعی داشت با برجسته کردن جرایم تاریخی ترامپ مانند آشوب 6 ژانویه و سوءاستفاده او از قدرت و پیش رفتن او به سوی دیکتاتوری محض، فضا را به سود خود کند از هوادارانش خواست نه تنها در انتخابات مقدماتی بلکه در رأی‌گیری اصلی که در ماه آبان برگزار می‌شود، او را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزینند.
کمپین اخیر بایدن در حالی این بار برای جذب رأی‌دهندگان از سیاست تخریب رقیب بهره گرفته است که در تازه‌ترین نظرسنجی‌های شبکه ان‌بی‌سی، میزان رضایت از عملکرد رئیس‌جمهور فعلی 37 درصد کاهش یافته است و ترامپ 77 ساله در محبوبیت همچنان از رقیب 81 ساله‌اش 5 درصد پیش است.
اما کمپین ترامپ نیز در برابر این انتقادات سکوت نکرد. استیون چونگ، سخنگوی کمپین رئیس‌جمهور سابق در این باره گفت: «بایدن در مدت سه سال و نیم حضورش در کاخ سفید، کابوسی برای کشور بوده است و با هیچ ترفند و شعبده‌ای نیز نمی‌توان این همه فضاحت و تخریبی را که او برای کشور به ارمغان آورده فراموش کرد.»
بایدن در انتخابات امروز نوادا با ماریانه ویلیامسون نویسنده و چند نامزد ناشناس دیگر رقابت خواهد کرد. او در حالی آماده انتخابات نوادا می‌شود که در نوامبر 2020 با اختلاف کمی بیش از 3 درصد از ترامپ پیروز این ایالت شد. در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 حزب بایدن توانست جایگاهش در سنا را حفظ کند اما در انتخابات فرمانداری شکست خورد. بایدن در انتخابات مقدماتی در ایالت کارولینای جنوبی، بیش از 95 درصد آرا را به خود اختصاص داد و ویلیامسون و فیلیپس دو رقیب اصلی او با فاصله بسیار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
جستجو
آرشیو تاریخی