صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

لایحه بودجه امنیت ملی امریکا مورد حمله احزاب قرار گرفت

دعوای حزبی کنگره برای کمک به متحدان جنگ‌طلب

زهره صفاری
خبرنگار


تصویب لایحه تخصیص بودجه 118 میلیون دلاری در سنا برای افزایش تمهیدات مرزی و کمک‌های تسلیحاتی و نظامی به متحد جنگ‌طلب امریکا؛ رژیم صهیونیستی، در همان ایستگاه نخست چالش برانگیز شد. این لایحه که به باور ناظران، تصویب آن فرصت طلایی بایدن در مسیر انتخابات 2024 است، در حالی با مقاومت و شروط جمهوریخواهان روبه‌رو شده که قرمزها موافقت با آن را مقابله با ترامپ دانسته و از آن اجتناب دارند و دموکرات‌ها نیز برای تأیید آن یکدست نیستند.
واشنگتن‌پست نوشت، سنا روز یکشنبه پس از ماه‌ها مذاکره درباره امنیت مرزها حاضر به رونمایی از این لایحه شد، اما نکته قابل تأمل در آن که حتی از سوی دموکرات‌های ارشد مانند برنی سندرز نیز مورد اعتراض است، گنجانده شدن تخصیص میلیاردها دلار کمک به متحدان واشنگتن بویژه رژیم صهیونیستی آن هم در اوج قتل‌عام غزه به شمار می‌رود. مخالفت‌ها با این لایحه که جو بایدن و کاخ سفید خواستار تسریع در روند بررسی و تصویب آن هستند تا حدی است که بسیاری از راست‌های جمهوریخواه و برخی از چپ‌ها حتی پیش از بررسی مفاد دقیق آن زبان به انتقاد گشودند و مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان نیز آن را رد شده خوانده و گفت: «این لایحه اگر به مجلس نمایندگان نیز برسد رأی نخواهد آورد.»
اما نگاهی به مفاد این لایحه نشان می‌دهد که امریکا در بسته امنیت ملی خود 60 میلیارد دلار کمک به اوکراین، 14 میلیارد دلار کمک به رژیم صهیونیستی و 10 میلیارد دلار برای کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ زده در اوکراین، نوار غزه و کرانه باختری تخصیص داده است. همچنین 2.4 میلیارد دلار نیز برای مقابله با حملات در دریای سرخ و 4.8 میلیارد دلار در جهت حمایت از تایوان تعیین شده است. به باور ناظران، سنا در تعیین بندهای این لایحه به اولویت‌های مورد تأیید جو بایدن مانند انتقال تسلیحات و موشک به اوکراین اهمیت داده است، اما جمهوریخواهان معتقدند تأکید بر تصویب این لایحه یعنی باز کردن راه ورود مهاجران غیرقانونی در مرزهای جنوبی و این فاجعه‌ای است که بسیار خطرناک خواهد بود.
 
لابی ترامپ
شـــنیده‌ها حاکـــی از آن اســـت کـــه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا منتقد تلاش‌های سنا برای تبیین مفاد این لایحه هستند و معتقدند سنا با اکثریت دموکرات طوری اولویت‌های بایدن را در نظر گرفته که اصل موضوع که امنیت مرزهاست، در این طرح چندان مورد توجه نیست و نمی‌تواند امنیت مورد انتظار را در مرزها فراهم کند.
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان در شبکه ایکس نوشت: «این لایحه بدتر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم و نمی‌تواند بحرانی را که رئیس‌جمهور در مرزها به وجود آورده رفع کند.»
به گزارش سی‌ان‌ان، اما این مقاومت جمهوریخواهان از سوی رئیس‌جمهور سابق و تیمش مهندسی شده به نظر می‌رسد. به طوری که یک منبع نزدیک به جمهوریخواهان مدعی شده در چند هفته اخیر ترامپ و تیمش در جلسات خصوصی و عمومی برای متقاعد کردن اعضای این حزب به مخالفت با این لایحه مورد پسند بایدن تلاش‌هایی داشته‌اند. تحلیلگران معتقدند آنچه ترامپ را به این مذاکرات پشت پرده واداشته نگرانی از عبور بایدن از بزرگ‌ترین نقطه ضعفش در مسیر انتخابات 2024 است.
همین امر نیز بایدن را از طرح لایحه مشعوف کرده و رئیس‌جمهور امریکا توپ را در زمین جمهوریخواهان انداخته و گفته است: «حالا مجلس نمایندگان باید تصمیم بگیرد، آیا می‌خواهد مشکل مرزها را حل کند یا همچنان می‌خواهد این معضل را اسیر بازی‌های سیاسی کند. من تصمیم خود را گرفته‌ام و برای حل این مشکل آماده‌ام.»
 
حمایت از صهیونیست ها
فدای منافع حزبی
اینکه با مخالفت‌های احزاب امریکایی کنگره این لایحه چه سرانجامی خواهد یافت و آیا در رأی‌گیری فردا می‌تواند حدنصاب 60 رأی موافق را نیز به دست آورد، مشخص نیست چراکه به نوشته شبکه خبری الجزیره، فارغ از دعوای احزاب بر سر اوکراین و مرزها، دموکرات‌ها نیز با توجه به فشارهای بین‌المللی فزاینده علیه رژیم صهیونیستی برای پایان قتل‌عام‌های غیرنظامیان غزه، دید مثبتی به کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی ندارند و همین امر نیز چالش دیگری را پیش روی لایحه مورد اقبال بایدن در مسیر تصویب ایجاد خواهد کرد.
سناتور برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت جدیدترین سنگ را در مسیر کمک‌ها به رژیم صهیونیستی انداخته است. او خواستار حذف 10 میلیارد دلاری است که برای کمک‌های تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده اما با بودجه دفاعی مخالفتی ندارد. در واقع طرح او با هدف جلوگیری از نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی مطرح شده است.
در این میان گرچه در رأی‌گیری هفته جاری سنا 10 نفر از 48 نماینده دموکرات و تنها یک جمهوریخواه از اقدام سندرز حمایت کردند و این آمار حکایت از فاصله گرفتن حزب دموکرات از صهیونیست‌ها و دوستی بیشتر جمهوریخواهان با این رژیم دارد اما قرمزها همواره به عنوان متحدان کمتر صریح تل‌آویو ظاهر می‌شوند. در واقع در این برهه منافع حزب ایجاب می‌کند که راست‌های جمهوریخواه که از خطر تعطیلی دولت و کاهش رتبه اعتباری امریکا برای باج‌خواهی از کاخ سفید و سایر اعضای کنگره در مسیر کاهش بودجه راضی و خوشنود هستند، مسأله کمک به صهیونیست‌ها را نیز از سیاست همه یا هیچ مستثنا ندانند و در این برهه این خواست خود را در مسیر تحقق دیگر خواسته‌ها نادیده بگیرند.
به عبارت بهتر آنطور که پی بی‌اس می‌گوید آنها بودجه چند میلیاردی کمک نظامی به صهیونیست‌ها را در صورتی می‌پذیرند که بایدن کمک به اوکراین را از این بسته حذف کند. مایک جانسون، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت: «همان‌طور که بارها در سه ماه گذشته نیز تأکید داشتیم، مجلس در صورتی همکاری خواهد داشت که اولویت‌هایش در نظر گرفته شود.»این مجلس جمهوریخواه پیش‌تر بودجه کمکی 14.5 میلیارد دلاری به صهیونیست‌ها را مورد تأیید قرار داد اما سنای دموکرات حاضر به پذیرش آن نشد.
هر چند جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفته؛ «لایحه سنا آنچه اسرائیل نیاز دارد تأمین می‌کند.» اما به نوشته هاآرتص این وعده در صورتی محقق خواهد شد که کنگره بتواند بودجه کمکی به صهیونیست‌ها را مستقل از کمک‌ها به اوکراین، تایوان و امنیت مرزها به تصویب برساند. لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی مدعی شد این پرونده تا هفته آینده به نتیجه‌ای نخواهد رسید چراکه تأیید آن نیازمند رفع اختلافات حزبی است.

جستجو
آرشیو تاریخی