صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

نخست‌وزیر و رئیس جمهور عراق نشست‌های ویژه‌ای با محور پایان حضور امریکا در این کشور برگزار کردند

تکاپوی بغداد برای پایان حضور امریکا

حسین فاطمی
خبرنگار


پس از حملات امریکایی‌ها به خاک عراق، دولت و مجلس این کشور به دنبال اجرایی شدن روند خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از عراق هستند. درهمین باره ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق یکشنبه شب به دعوت «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر و همچنین «عبداللطیف رشید»، ‌رئیس جمهورعراق برای پیگیری جنایت اخیر یانکی‌ها در هدف قرار دادن مراکز حشد الشعبی و شهادت چند نفر از رزمندگان این سازمان، جلسه اضطراری برگزار کرد.
به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه‌های عراق، این ائتلاف در پایان جلسه اضطراری خود در بیانیه‌ای حملات تروریست‌های امریکایی‌ به پایگاه‌های نیروهای الحشد الشعبی در شنبه شب گذشته را که منجر به شهادت یا زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای این سازمان و غیرنظامیان شد بشدت محکوم کرد و این اقدام را یک حمله جدی به یک نهاد رسمی امنیتی عراق و نقض حاکمیت و امنیت این کشور و همچنین نقض قوانین بین‌المللی و مغایر با عرف و قوانین تنظیم کننده روابط بین کشورها دانست.
در همین حال دفتر رسانه‌ای «محسن المندلاوی»، رئیس موقت پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، المندلاوی صبح روز یکشنبه از پایگاه نیروهای امنیتی در منطقه «عکاشات» واقع در غرب عراق که مورد حمله هوایی امریکا قرار گرفته بود، بازدید کرد. در این دیدار عباس الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق و شماری از اعضای آن و همچنین عبدالعزیز المحمداوی، رئیس ستاد سازمان حشد الشعبی او را همراهی کردند. المندلاوی تأکید کرد که پارلمان عراق با کسانی که در ریختن خون مردم نقش دارند، سازش نخواهد کرد و پارلمان به اجرای فوری قطعنامه شماره ۱۸ سال ۲۰۲۰ اصرار دارد که بر خروج تمامی نیروهای خارجی از عراق تأکید دارد.
پیرو این مواضع، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق هم روز یکشنبه تأکید کرد، دولت اجازه نمی‌دهد خاک این کشور عرصه تسویه حساب میان کشورهای متخاصم شود. به گزارش ایسنا، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق با سفرای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، برزیل و استرالیا در بغداد دیدار کرد. در این دیدار درباره حملات امریکا علیه عراق، هدف قرار دادن نیروهای امنیتی عراق و اماکن غیرنظامی در منطقه عکاشات و القائم که منجر به خسارات جانی ومادی قابل توجهی شد، گفت‌وگو شد. به نقل از کانال خبری الشرق، وزیرخارجه عراق دراین دیدار گفت کشورش مکانی برای ارسال پیام و نمایش قدرت بین مخالفان نیست و بغداد اجازه نمی‌دهد خاک این کشور عرصه تسویه حساب میان کشورهای متخاصم شود.
 
دور جدید تجاوزات امریکا
و واکنش تند بغداد
 آنچه از زبان نخست‌وزیر، رئیس مجلس و نیز وزیر امورخارجه عراق درباره لزوم خروج ایالات متحده از این کشور مطرح شده پس از آن بود که امریکا بامداد شنبه از انجام حملات به مواضعی در خاک سوریه و عراق خبر داد. درهمین راستا، وزارت امور خارجه عراق نیز اعلام کرد که در اعتراض به تجاوزات امریکا به خاک این کشور، کاردار سفارت واشنگتن در بغداد را احضار کرده‌ است. به نظر می‌رسد که این حملات جدید ایالات متحده به عنوان کاتالیزور در تسریع روند خروج امریکایی‌ها عمل کرده است، چون ائتلاف احزاب تشکیل دهنده دولت عراق در نشست روز یکشنبه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور بار دیگر به دولت این کشور اجازه داد تا برای پایان دادن به حضور نظامیان ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی امریکا با این ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی گفت‌و‌گو کند، به گونه‌ای که روابط دوجانبه بین عراق و کشورهای ائتلاف بین‌المللی را تضمین کند. ائتلاف یاد شده در عین‌حال مخالفت خود را با هر نوع حملاتی که پایگاه‌های نظامی عراق را هدف قرار می‌دهد و همچنین هدف قرار دادن مستشاران نظامی کشورهای ائتلاف بین‌المللی که در مأموریت‌های مستشاری و آموزش ویژه در این کشور فعالیت می‌کنند، اعلام کرد. این ائتلاف همچنین بر حمایت خود از دولت عراق به ریاست «محمد شیاع السودانی» تأکید کرد و از دولت این کشور خواست تا به هیچ طرفی اجازه ندهد عراق را به صحنه درگیری که منطقه شاهد آن است بکشاند. ائتلاف احزاب تشکیل دولت عراق با اشاره به اینکه منافع ملی این کشور باید بالاتر از هر منفعت دیگری قرار گیرد بر مسئولیت جمعی در تضمین حفظ امنیت و ثبات عراق که با فداکاری‌های مردم و نیروهای مسلح این کشور به دست آمده است، تأکید کرد.
درهمین حال خبرها حاکی است در حمله بامداد دوشنبه مقاومت اسلامی عراق به پایگاه امریکا در العمر سوریه 6 نظامی حامی امریکا از نیروهای قسد کشته شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی