صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه گزارش تکان‌دهنده خود را از وضعیت آوارگان غزه منتشر کرد

رنج شکنجه

امیر فرشباف
خبرنگار


یکصد‌وبیست‌و‌دومین روز جنگ در باریکه غزه در حالی سپری شد که فضای رسانه‌ای تحت‌الشعاع گزارش تکان‌دهنده ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه مبنی بر تعرض جنسی و شکنجه آوارگان فلسطینی توسط صهیونیست‌ها قرار داشت.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ناظر حقوق بشر Euro-Med اعلام کرد که ارتش اسرائیل در حال گسترش دامنه آوارگی اجباری در خان‌یونس از طریق کشتار، تخریب و آزار همه‌جانبه به عنوان بخشی از نسل‌کشی مستمر غیرنظامیان فلسطینی است. یورو-مد با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه، تأیید کرد که رنج شدید هزاران نفر از ساکنان غزه را در جریان جابه‌جایی اجباری آنها از اردوگاه آوارگان خان‌یونس و چندین منطقه دیگر در میان هوای بارانی و سرد توأم با ضرب و شتم، تعرض جنسی مستقیم و رفتار تحقیرآمیز نیروهای اسرائیلی ثبت کرده است. براساس مشاهدات عینی این سازمان حقوق بشری، نظامیان صهیونیست آوارگان فلسطینی را به بهانه بازرسی و اسکن مشخصات، مجبور به کشف حجاب و درآوردن لباس‌هایشان و سر دادن شعار علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌کنند. این بیانیه همچنین بر لزوم توقف کوچ اجباری فلسطینیان و رعایت قوانین جنگ تأکید کرد و افزود که هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را به هر بهانه‌ای ممنوع و جابه‌جایی اجباری آنها را نقض جدی و در حد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت می‌داند.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، برخی از بازداشت‌شدگان در ازای تخفیف شکنجه یا آزادی در ازای همکاری با ارتش اشغالگر و سرویس امنیت عمومی (شین‌بت)، مورد باج‌خواهی قرار گرفتند. نیروهای اشغالگر شکنجه و اعمال خشونت وحشیانه علیه اسرا را از بدو بازداشت تا لحظه آزادی برخی از آنها ادامه می‌دهند.
 
مواضع دشمن، زیر آتش یکپارچه مقاومت
به لحاظ میدانی، روز گذشته حملات اشغالگران روی بمباران مناطق مسکونی خان‌یونس در جنوب باریکه غزه و محاصره چند مدرسه متمرکز بود که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. به گزارش منابع فلسطینی، بر اثر بمباران هوایی یک منزل مسکونی در «دیرالبلح» در مرکز نوار غزه، 4 نفر شهید و تعدادی مجروح شدند. نظامیان اسرائیلی همچنین با تهاجم به کرانه باختری تعدادی از شهروندان فلسطینی را بازداشت کردند. بنا به اعلام وزارت بهداشت فلسطین، شمار شهدای غزه به 27هزار و 478 نفر رسید.
در مقابل نیروهای مقاومت فلسطینی با مسلسل‌های سنگین، موشک‌های گراد و پهپاد با نیروهای اشغالگر درگیر شدند. نکته قابل توجه رویدادهای میدانی دیروز، مشارکت هر سه گروه بزرگ مقاومت فلسطینی یعنی حماس، جهاد اسلامی و جنبش فتح بود. این گروه‌ها موفق شدند چند دستگاه تانک مرکاوای ارتش صهیونیستی را منهدم کنند. به گزارش سما، گردان‌های عزالدین قسام اعلام کردند:«مجاهدان ما کاروانی از خودروهای نظامی دشمن را هدف قرار دادند و با کار‌گذاری 3 بمب در یک تانک مرکاوا آن را منفجر کردند. نیروهای قسام همچنین تانک دیگری را با دوش‌انداز یاسین 105 در محله‌ای در غرب خان‌یونس هدف قرار دادند. به گزارش المیادین، شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین آنها توانستند یک هواپیمای جاسوسی اسرائیل را که در حال انجام مأموریت اطلاعاتی بود منهدم کنند. طبق این گزارش، سرایا‌القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز از بمباران تجمع سربازان و خودروهای اشغالگر در «الصبره»، «تل‌الهواء» و اطراف آن با رگبار موشک و تعدادی گلوله خمپاره خبر داد.
گردان شهدای الاقصی، وابسته به جنبش فتح نیز اعلام کرد که تجمع نظامیان و خودروهای دشمن را با خمپاره و موشک «الاقصی» هدف قرار داده و با مسلسل و سایر سلاح‌ها با نظامیان اشغالگر درگیر شده است. در مقابل، ارتش اسرائیل همچنان به محاصره و هدف قرار دادن مراکز عمومی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌های آوارگان و قطع دسترسی اهالی غزه به کمک‌های پزشکی ادامه می‌دهد. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که نیروهای اشغالگر، حیدر القدره و ماهر عطاالله، مدیران ارشد بیمارستان الامل در خان‌یونس را دستگیر کردند. سازمان عفو بین‌الملل نیز گفت که نیروهای اسرائیلی مانع ارائه کمک‌های پزشکی به مجروحانی شدند که آسیب‌های خطرناکی دیده‌اند.

 

درگیری‌ها در جبهه شمالی

روز گذشته در جبهه شمالی، جنگنده‌های دشمن صهیونیست در چند مرحله مناطقی از جنوب لبنان را هدف قرار دادند. به گزارش خبرنگار شبکه المنار، هواپیماهای اسرائیلی طی چند عملیات مناطق میس‌الجبل، بیت‌لیف، الناقوره، کفر‌کلا و برعشیت را بمباران کردند. همچنین توپخانه رژیم‌صهیونیستی حومه شهرک شبعا و منطقه «جبل سدانه» در ارتفاعات «العرقوب» را هدف قرار داد. مقاومت اسلامی لبنان نیز در پاسخ به جنایات ارتش صهیونیستی در غزه طی سه عملیات، مواضع و تجمعات نظامیان اسرائیل در جبهه شمالی را هدف قرار داد. در حمله اول و سوم، موقعیت السماقه و مزارع اشغالی شبعا و در عملیات دوم، پایگاه «رویسات‌العلم» و مزارع شبعا را با موشک مورد اصابت مستقیم قرار دادند. کانال رسمی اطلاع‌رسانی مقاومت همچنین از شهادت سه نفر از نیروهایش به نام‌های سلمان محمد حسن، عباس احمد حسام و عباس خضر ناصر خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی