صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حملات اخیر امریکا به عراق و سوریه:

پیام صریح تهران به واشنگتن رسیده است


«پیام صریح تهران به واشنگتن رسیده است»؛ این را ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته در واکنش به پرسش‌هایی پیرامون حملات اخیر نظامی ایالات متحده به عراق و سوریه به بهانه مقابله با آنچه گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران خوانده، مطرح کرد؛ گروه‌هایی که ایران بارها بر استقلال عمل‌شان در روند مقابله با مداخله‌گری‌های امریکا و اسرائیل در منطقه و کشتار مردم بی‌دفاع غزه تأکید کرده است. امریکا چند روز پیش شماری از پایگاه‌های نظامی مقاومت عراق و سوریه را هدف حمله قرار داد و ادعا کرد این اقدام را به تلافی کشته شدن سه نیروی نظامی‌اش در منطقه و با هدف حمله به نیروهای مستشاری ایران در این کشورها انجام داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته این حملات را محکوم کرد و خبر داد که از طریق واسطه‌ها درباره ابعاد و عواقب این اقدامات به واشنگتن پیام داده است. کنعانی در این رابطه گفت: پیام ما به امریکا رسیده و در مواردی که آنها از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را منتقل کرده‌اند ما از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های واضح و صریحی دادیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی که یادآور می‌شد نیازی به مذاکره مستقیم ایران و امریکا نیست، تأکید کرد که کانون بحران فلسطین است و دولت امریکا متأسفانه بخشی از راه‌حل نیست بلکه بخشی از بحران است و در کنار تشدید تنش و بحران در منطقه قرار گرفته است.
 
دعوت از ایران برای حضور مستشاری در سوریه و عراق
سخنگوی وزیر امور خارجه همچنین ادعاهای مطرح شده در خصوص حمله به سوریه و عراق و اینکه مواضع ایران را هدف قرار داده‌اند، رد و تصریح کرد: آنچه اتفاق افتاد، تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی سه کشور در منطقه و نقض مقررات و حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل است. حضور ایران در سوریه قانونی، رسمی و مستشاری با هدف مبارزه با تروریسم و در چهارچوب دعوتی است که از ایران به عمل آمده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در توضیح بیشتر این موضوع، ادعاهای امریکایی‌ها را باطل خواند و افزود: آنها نمی‌توانند با برخی اتهام‌زنی‌ها و ادعاها آنچه را به عنوان نقض منشور ملل و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست، توجیه کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خبر داد که ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سطح نماینده دائم نزد سازمان ملل حضور خواهد داشت.
 
موفقیت طرح ایران در تشکیل گروه تماس منطقه‌ای
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خبری خود به پرسش‌هایی درباره روابط میان ایران و افغانستان و طرح ایران در تماس منطقه‌ای پرداخت و با اشاره به اینکه ایده گروه تماس منطقه‌ای برای حل موضوعات افعانستان از سوی ایران حدود چهار ماه پیش در نشست مسکو مطرح شد، افزود: در این رابطه با طرف‌های مختلف گفت‌و‌گوهایی را انجام دادیم و در نهایت گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، چین، روسیه و پاکستان شکل گرفت و توافق کردند نشستی در کابل برگزار شود که نتیجه آن هم نشست ۹ بهمن در کابل شد. کنعانی تصریح کرد: در این نشست طرف‌های حاضر در خصوص موضوعات مختلف و روند تحولات جاری در افعانستان و کمک برای ایجاد و گسترش ثبات، صلح و توسعه در افغانستان بحث و تبادل نظر داشتند و امیدواریم در نهایت وضعیت بهتری را برای مردم آن کشور شاهد باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی