صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در پی سفر وزیر خارجه سودان به ایران صورت گرفت

بازگشایی سفارت «خارطوم» در تهران پس از هفت سال


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته میزبان «علی الصادق علی» وزیر خارجه سودان بود که برای نخستین بار در هفت سال گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود. این سفر در پی آن صورت گرفت که ایران و سودان مهرماه گذشته از توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال قطع روابط خبر دادند و توافق کردند که روابط دوستانه را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز توسعه دهند. دولت سودان در سال ۱۳۹۴ در پی رویدادهای رخ داده در سفارت‌ عربستان در تهران، همراه با شماری دیگر از کشورهای عربی، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده بود.
پس از بازگشایی رابطه تهران و ریاض، مقام‌های سودانی نیز برای ترمیم رابطه با ایران ابراز تمایل کرده و پس از آن در بیانیه‌ای بر بازگشایی مناسبات دوجانبه تفاهم کردند. چند ماه پس از این تفاهم، وزیر خارجه سودان روز گذشته به تهران آمد و ابراز امیدواری کرد که طرفین با از سرگیری فعالیت سفرای دو کشور، شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و پیگیری توافقات فی مابین دو کشور باشند.
 
گشایش صفحه جدیدی از توسعه روابط
امیرعبداللهیان روز گذشته در دیدار با همتای سودانی خود بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری فعالیت سفرا در دو کشور را برای پیگیری توسعه همکاری‌های مشترک مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوان همکاری‌های فیمابین را افزایش داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر گشایش صفحه جدیدی از تحکیم و توسعه روابط تهران و خارطوم به توافقات و نکات مهم مطرح شده در دیدار رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض اشاره کرد و افزود: حضور هیأت سودان در تهران نشانگر اراده جدی مقامات عالی‌رتبه سودان برای تحکیم و توسعه روابط است و اراده و تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت از تقویت همکاری و توسعه روابط با سودان است.
امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌ها و تجربیات ارزشمند کشورمان در عرصه صنعتی و خدمات فنی مهندسی، فناوری‌های نوین و برتر، زمینه‌های پزشکی و دارویی، آمادگی کشورمان را برای ارائه این تجربیات در راستای توسعه و پیشرفت سودان اعلام کرد.
 
ابراز تأسف از قطع رابطه
وزیر خارجه سودان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، به سابقه روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و با ابراز تأسف از قطع روابط و ایجاد وقفه در روند روابط بین دو کشور و ملت مسلمان، بر اراده و اهتمام جدی کشورش برای تحکیم و توسعه روابط در عرصه‌های مختلف تأکید و ابراز امیدواری کرد با از سرگیری فعالیت سفرای دو کشور شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و پیگیری توافقات بین دو کشور باشیم.
وی همچنین گزارشی از روند تحولات داخلی و بحران در این کشور و تلاش‌های رئیس‌جمهور کشورش برای فائق آمدن بر مشکلات مردم سودان ناشی از جنگ و بحران و حل و فصل بحران از راه‌های مسالمت‌آمیز و با کمک و حمایت کشورهای همسایه و سازمان ملل متحد و از طریق ابتکار عمل‌های صلح منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرد. وزیر خارجه سودان همچنین در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به توطئه‌های رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ و بحران داخلی در سودان، بر موضع اصولی دولت و مردم کشورش در حمایت از آرمان مقدس فلسطین و محکومیت تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به‌خصوص در غزه تأکید کرد.

 

بــــرش

دیدار سرپرست وزارت خارجه سودان با رئیس جمهور

دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز دوشنبه در دیدار «علی الصادق علی» سرپرست وزارت خارجه سودان، با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقرار دولت قوی در سودان و تمامیت ارضی آن کشور، از درخواست سودان برای احیای روابط تهران-خارطوم استقبال کرد و آن را زمینه‌ساز جبران فرصت‌های از دست رفته و خلق فرصت‌های جدید دانست. رئیس جمهور در این دیدار همچنین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو کشور و اراده متقابل مسئولان برای ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تبادل سفرا و بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و خارطوم را زمینه مناسبی برای احیا و توسعه روابط دو کشور دانست.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر منطقه و تأکید بر اینکه فاصله‌گذاری کشورها با رژیم صهیونیستی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: غفلت برخی کشورهای اسلامی از این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران خسارات سنگینی به امت اسلامی تحمیل کرده است.
«علی الصادق علی» سرپرست وزارت خارجه سودان نیز در این دیدار بر آمادگی کشورش برای احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
سرپرست وزارت خارجه سودان همچنین ضمن تقدیر از حمایت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران از ملت سودان در مجامع و محافل بین‌المللی، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید و آمادگی کشورش را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی