صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

رسانه‌های امریکایی در انتقاد از حملات نظامی بی‌اثر دولت «جو بایدن» به عراق و سوریه مطرح کردند

علنی تر شدن وحشت واشنگتن از قدرت تهران

حملات اخیر امریکا به عراق و سوریه نه‌تنها ایجاد بازدارندگی بلندمدت را ممکن نمی‌کند که به تشدید تنش‌ها می‌انجامد. این تحلیل اغلب ناظران امریکایی در پی اقدام نمایشی دولت ایالات متحده در حملات موشکی به شماری از پایگاه‌های نظامی مقاومت در منطقه است. روزنامه «نیویورک‌ تایمز» در گزارشی با پرداختن به حمله اخیر نظامی امریکا، انتظارات شکل گرفته مبنی بر پایان یافتن درگیری‌های منطقه در پی اقدام تلافی‌‌جویانه ایالات متحده به گروه‌های مقاومت را مورد توجه قرار داده و با تصریح اینکه این حملات عملاً هیچ یک از منافع ایران در منطقه را هدف قرار نداده است، به این مهم اشاره کرده که سیاست خارجی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا اجتناب از تشدید تنش است؛ اقدامی که به اعتقاد «کوری شاک»، مدیر پژوهشکده «امریکن انترپرایز» نه‌تنها باعث عقب راندن دشمنان امریکا نشد که بیشتر ترس ایالات متحده را از جنگ‌هایی که پیش‌تر تصور می‌شد، امکان پیروزی در آنها را دارد، نمایان کرد.

حمله نمایشی؟
به گزارش این رسانه امریکایی، فاصله زمانی برای انجام حمله واشنگتن به نیروهای نیابتی ایران فرصت داد تا این کشور فرماندهان ارشد و سایر پرسنل را از پایگاه‌های خود تخلیه کرده و در مکان‌های امن پناه دهد. به اعتقاد نویسنده این گزارش، در واقع مذاکره رویکرد نتیجه‌بخش‌تری برای دولت امریکا در قبال ایران بوده است. زمانی که واشنگتن و تهران سال گذشته از طریق مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری عمان و قطر برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی مسدودشده ایران در ازای مبادله زندانیان مذاکره کردند، حملات به پایگاه‌های امریکا در عراق و سوریه به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
از سوی دیگر، «سی‌ان‌ان» نیز در تحلیلی هدف «بایدن» برای ایجاد بازدارندگی را زیر سؤال برده و اشاره می‌کند که حملات نظامی اخیر امریکا به منطقه به‌جای بازدارندگی ابهام راهبردی ایجاد کرده است. با توجه به سابقه تا حد زیادی ناموفق حملات امریکا علیه گروه‌های شبه‌نظامی فعال در خاورمیانه، هرگونه اقدام نظامی واشنگتن بعید است مانع حملات بیشتر این گروه‌ها علیه مواضع امریکا در خاورمیانه یا کشتیرانی شود. به اعتقاد نویسنده این مطلب، امریکا برای رفع خطر بروز یک جنگ گسترده‌تر در منطقه، باید تلاش‌ خود را بر برطرف کردن علت اصلی این تنش‌ها که همان تداوم جنگ غزه است، بیشتر کند.

CNN: واشنگتن ناموفق بوده است
«سی‌ان‌ان» در ادامه با اشاره به حملات پیشین ایالات متحده علیه گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در خاورمیانه، یادآور شده است که واشنگتن پیش از این هم در توقف حملات این گروه‌ها ناموفق بوده است. به عنوان نمونه، هدف گیری یمن توسط امریکا و انگلیس به منظور توقف حملات در دریای سرخ تاکنون بی‌نتیجه مانده و دو روز پیش نیروهای یمن نزدیک بود به یک کشتی جنگی امریکایی دیگر حمله کنند. این رسانه امریکایی در نهایت تصریح کرده که با توجه به نتایج به‌دست آمده از حملات علیه مواضع نظامی مقاومت در عراق و سوریه، باید اذعان کرد که این حملات، اهداف استراتژیک واشنگتن را برای جلوگیری از تهاجم آینده گروه‌های شبه‌نظامی علیه مواضع امریکا تأمین نمی‌کند و تهران همچنان به پیشبرد چشمگیر نفوذ خود در خاورمیانه از شمال تا جنوب ادامه خواهد داد. در پی طرح این انتقادات، تحلیلگران امریکایی به «بایدن» توصیه کرده‌اند که باید تلاش کند تا مانع گسترش درگیری‌ها به سایر مناطق شده و هر چه سریع‌تر برای توقف جنگ در غزه و داشتن برنامه‌ای قابل قبول برای فردای پایان جنگ در نوار غزه وارد عمل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی