صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات مجلس به حدود 14 هزار نفر رسید

جلیلی: رقابت باید بر سر اولویت‌های اصلی کشور باشد مرعشی: انتخابات رقابتی با مشارکت بالای مردم تضمین‌کننده امنیت ملی است

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صلاحیت 750 داوطلب دیگر نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ارسال اسامی آنها به وزارت کشور خبر داد. با احتساب این آمار باید گفت که تاکنون ۱۳ هزار و ۹۵۰ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در رقابت انتخاباتی 11 اسفند تأیید صلاحیت شده‌اند. آمار و ارقامی که نشان می‌دهد تا 19 بهمن، پایان مهلت شورای نگهبان برای رسیدگی به صلاحیت‌ها همچنان امکان رقابتی‌تر شدن میدان انتخابات فراهم است. همچنان که پیمایش‌های آماری از افزایش تمایل اقشار و طبقات مختلف مردم به مشارکت در انتخابات حکایت دارد.

ملت ایران با انتخاب درست اهداف‌شان را عملی کنند
تمایلی که سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین آن، دلیل ناکامی دشمن را ایستادگی و وفاداری مردم پای آرمان‌های انقلاب دانست و تصریح کرد: دشمن از ۲۴۰ شبکه ماهواره‌ای برنامه پخش می‌کند تا ملتی را دچار تردید کند اما این ملت دچار تردید نمی‌شود. وقتی دشمن می‌بیند در میدان نمی‌تواند ملت را از مسیرش باز دارد، می‌خواهد ملت را دچار تردید و یا از مسیر منحرف کند، اما ملتی که این فهم را دارد تحت تأثیر فضای رسانه‌ای غرب قرار نمی‌گیرد. وی در نشست «انتخاب برگ ملت ایران، انقلاب اسلامی» که عصر دیروز در جماران برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید بین داوطلبان نمایندگی مجلس بر سر اولویت‌های اصلی کشور رقابت باشد و نباید وقت و انرژی را صرف مسائل غیراولویت‌دار کرد، افزود: ملت ایران در این عرصه باید با حضور مؤثر خود به داوطلبان نمایندگی مجلس این مسأله را تفهیم کنند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نظر که انتخاب یک امر لحظه‌ای، مقطعی، تشریفاتی و نمایشی نیست و مردم اگر انتخابی انجام دادند، باید پای انتخاب‌شان بایستند و سایه به سایه آن حرکت کنند، افزود: اگر می‌گوییم ادامه حضور ما با مردم است، دولت و مجلس باید بسترساز حضور بهینه و حداکثری مشارکت مردم باشند. وی در ادامه  تأکید کرد: برای حضور مردم در انتخابات اسفندماه باید انتخابات را مؤثرتر، دقیق‌تر و مبتنی بر صلاح کشور برگزار کنیم. امیدوارم تلاش‌هایی که در دست انجام است به سرانجام خوبی برسد و به خیر و صلاح کشور تمام شود. وی همچنین با بیان اینکه یک نماینده مجلس در بزنگاه‌های حساس می‌تواند با یک رأی، سرنوشت یک طرح یا لایحه را تغییر دهد، گفت: در یک دوره‌ای در مجلس عده‌ای از نمایندگان نامه‌ای را امضا کردند که حالا اگر انرژی هسته‌ای را متوقف کردید، اشکالی ندارد ولی ما با استناد به اندیشه متمایز امام(ره) ایستادیم و اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد. وی متذکر شد: اگر حرکت نماینده‌ای بعد از ورود به مجلس دچار نقص و ایرادی بود باید با نظارت مستمر و یاری مردم کمک کرد تا نقایص رفع شود؛ این همان اندیشه امام و رهبری در حوزه انتخاب است. هرجا که انتخابات انجام و بر آن نظارت شد، مشکلات کشور هم رفع شده است و هرگاه این قاعده الهی رعایت شد توانستیم بر مشکلات فائق بیاییم.

سلامت انتخابات مهم‌ترین خط قرمز دولت
سیدمحمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور هم روز گذشته با اشاره به جنگ رسانه‌ای دشمنان و کوبیدن آنها بر طبل ناامیدی و حضور نداشتن در صحنه انتخابات، گفت: در مقطعی می‌گفتند رقابت وجود ندارد اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که بیش از ۱۳ هزار نفر تاکنون تأیید صلاحیت شده‌اند و احتمالاً این تعداد تا ۲ یا ۳ روز آینده افزایش پیدا خواهد کرد و به واجدین شرایط افزوده می‌شود. شاهچراغی در گفت‌و‌گو با ایرنا، با بیان اینکه هیچ یک از احزابی که مجوز قانونی دارند و کار می‌کنند، موضوع تحریم انتخابات را مطرح نکرده‌اند و معمولاً موضع عدم مشارکت از سوی کسانی مطرح می‌شود که به لحاظ سیاسی جایگاهی در بین مردم ندارند، گفت: سلامت انتخابات ازدیگر مؤلفه‌ها و خط قرمز دولت و ستاد انتخابات است، همه ظرفیت‌ها برای اجرای سالم انتخابات فراهم شده است و از این رو هیچ تخلفی را از هیچ کسی نمی‌پذیریم.
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز از برگزاری سه مرحله مانور فناوری انتخابات با رویکرد نظارت بر برگزاری و دستگاه‌های احراز هویت خبر داده و گفت: در این مانورها برای شبیه‌سازی شعبه، رأی‌گیری انجام می‌شود که در آن دستگاه احراز هویت روشن می‌شود و رأی‌دهنده صوری رأی می‌دهد. سپس سیگنال شعبه، کارآمدی دستگاه و پاسخگویی سامانه را کنترل کرده و به نوعی سامانه زیر بار برده می‌شود تا امکان ارتباط دستگاه با مرکز را شبیه‌سازی کنیم.
 
اعلام برنامه انتخاباتی کارگزاران و شانا
در این بین،  باوجود تکرار مواضع اصلاح‌طلبان تندرو در قالب راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات که در روزهای گذشته منتشر شد، حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از احزاب اصلاح‌طلب تأثیرگذار یک‌بار دیگر بر رویکرد مبتنی بر مشارکت حزب متبوعش تأکید کرد.
به گزارش جماران، مرعشی با اعلام اینکه برنامه انتخاباتی کارگزاران حضور در حوزه‌هایی است که نامزدی با سوابق روشن حزبی یا اصلاح‌طلبی داشته باشد، گفت: در شرایط پیچیده امروز جهان بویژه منطقه خاورمیانه، در برابر تهدیدهای فزاینده نظامی هیچ سلاح بازدارنده‌ای جز یک انتخابات باز و رقابتی با مشارکت بالای مردم نمی‌تواند امنیت ملی ایران را تضمین کند.
محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هم که در زمره کاندیداهای تأییدصلاحیت شده قرار دارد در این باره گفت: رویکرد حزب اعتدال و توسعه به صورت ائتلافی با دیگر جریان‌ها بوده و بر همین اساس با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل درحال رایزنی هستیم و منتظریم تا ۱۹ بهمن شورای نگهبان لیست نهایی کاندیدا‌های تأییدصلاحیت شده را اعلام کند. در جبهه انتخاباتی اصولگرایان هم غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب از تشکیل کانون‌های تخصصی این تشکل برای گفت‌و‌گو با داوطلبان خبر داد و اعلام کرد: باید بزودی لیست سی نفره‌ این ائتلاف برای انتخابات تهران را به مردم معرفی کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی