صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

«فرونشست» صنایع خراسان رضوی را تهدید می‌کند

مشهد- رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مشکل بروز پدیده فرونشست در استان جدی است و این مسأله واحدهای صنعتی را نیز تهدید می‌کند.«محسن خندان دل» گفت: سال گذشته فرونشست باعث انحراف چند درجه‌ای ساختمانی در خیابان جانباز مشهد شد؛ چون قنات قدیمی آن منطقه خشک و لایه‌های زیرین آن شکسته بود. این موضوع نشان می دهد که خطر جدی فرونشست و تبعات آن ما را تهدید می کند.
وی ادامه داد: زمانی که ماشین‌آلات بخش صنعت در داخل فونداسیون یک کارخانه قرار گرفته و با پیچ و مهره به آن سفت شده است، در صورت بروز یک فرونشست چند میلیمتری، فونداسیون نشست کرده و باعث وارد شدن آسیب به چندین تن ماشین‌آلات و خط تولید می شود.
خندان دل خاطرنشان کرد: فرونشست روتور نیروگاه نیشابور را چند درجه تحت تأثیر قرار داده و امکان دارد اتفاق بدتری برای آن رخ دهد. در صورت نشست 2 تا 5 میلیمتر از یک واحد صنعتی ، پیچ و مهره ماشین‌آلات قفل شده روی فونداسیون برهم خورده و باعث می شود تا دیگر محصول آن واحد، قابل استحصال از ماشین‌آلات نباشد. به همین دلیل، باید با بهره‌گیری از ابزارها و شیوه‌های نوین، اثر فرونشست را بر سازه‌ها و زیرساخت‌ها کاهش دهیم؛ زیرا این پدیده زیرساخت‌های حیاتی ما در استان را تهدید می کند.خندان دل، حرکت به سمت بهره گیری از روشهای نوین در مقابله با فرونشست را ضروری دانست تا کشور و به تبع آن خراسان رضوی گرفتار حادثه ناخواسته ای نشود؛ زیرا جبران تخریب و از بین رفتن بخشی از سرمایه کارآفرین و سرمایه انسانی بسیار هزینه بر است.رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در آخر افزود: سازه‌های تحت فرونشست نیازمند روش نوینی برای ترمیم هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی