صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

هدفگذاری صادرات ۵ میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این ظرفیت در شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان وجود دارد که میزان صادرات محصولات خود را تا پنج سال آینده به رقم 5 میلیارد دلار برسانند. تحقق این مهم نیازمند تأمین مالی است و حمایت بانک‌ها می‌تواند زمینه صادرات و ارزآوری را برای کشور فراهم کند.
به گزارش ایرنا، محمدصادق خیاطیان در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری میان این صندوق و بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: بسته ویژه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم تا به تولید و صادرات این شرکت‌ها و همین‌طور بحث تولید فراسرزمینی آنها کمک کنیم. در قالب تولید فراسرزمینی، شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کوچکی از تولیدات خود را به خارج منتقل می‌کنند، در حالی ‌که اصل و ریشه تولید آنها داخل کشور است. امیدواریم با همکاری بانک توسعه صادرات در زمینه این بسته صادراتی اتفاقات مهم و خوبی را رقم بزنیم.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که هم به حوزه حل مسائل کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، آب، امنیت غذایی و صنایع مختلف ورود کرده‌اند و هم در بعد توسعه فناوری در کشور ایفای نقش می‌کنند.

راه‌اندازی خط تولید قلب یخچال فریزر
همچنین خط تولید کمپرسورهای هرمتیک خانگی به عنوان قلب یخچال فریزرهای خانگی با ۸۰ میلیون دلار ارزبری با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در شهرک صنعتی عباس‌آباد راه‌اندازی شد.
خیاطیان با بیان اینکه این خط تولید با ‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری ستارگان راه‌اندازی شده است، این محصول بومی‌سازی شده در حوزه لوازم خانگی را محصولی کلیدی خواند و افزود: واردات این قطعه مربوط به زنجیره محصول پرمصرفی همچون یخچال فریزر، عدد کمی نیست.
وی با بیان اینکه کمپرسورهای هرمتیک تجهیزاتی هستند که برای فشرده‌سازی گاز استفاده می‌شوند و به دلیل پیچیدگی، تولید آن نیازمند دانش بالایی است، افزود: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی جریان سرمایه‌گذاری مشترک را به شکل جدی برای کاهش هرچه بیشتر خطرپذیری حوزه نوآوری با فناوران دنبال می‌کنیم.
 
پیام‌رسان‌های بومی
 100میلیون کاربر فعال دارند
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در حال حاضر پیام‌رسان‌های روبیکا، ایتا، بله، گپ، آی‌گپ و سروش پلاس ماهانه در مجموع بیش از ۱۰۷ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند.
به گزارش مهر، مهدی مظفری افزود: به ترتیب پیام‌رسان‌های روبیکا با ۴۴ میلیون و ایتا با حدود ۳۰ میلیون، بیشترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده‌اند. پیام‌رسان ایتا با تجربه رشد ۸ برابری طی ۱۸ ماه گذشته و پس از آن پیام‌رسان روبیکا با تجربه رشد ۳ برابری طی همان بازه زمانی، بیشترین رشد را از منظر کاربران فعال ماهانه به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به افزایش کاربری و خدمات پیام‌رسان‌های بومی تصریح کرد: طی یک سال گذشته پیام‌رسان‌ها تلاش کردند علاوه بر اضافه کردن خدماتی نظیر پیام‌های صوتی و تصویری، گروه‌های صوتی و همچنین خدماتی نظیر دریافت کد پستی و یا خلافی خودرو، کاربری خود را افزایش داده و علاوه بر رفع نیاز پیام‌رسانی، خدمات کاربردی را هم ارائه کنند.
مظفری، اتصال متقابل را یکی از امکاناتی دانست که پیام‌رسان‌های ایرانی را از پیام‌رسان‌های خارجی متمایز می‌کند.

شناسایی سریع استرس با یک حسگر
کورتیزول یکی از نشانگرهای مهم در هنگام بروز استرس در بدن است و به تازگی یک حسگر گرافنی طراحی شده که می‌تواند روی سطح پوست بچسبد و به صورت شبانه‌روزی میزان کورتیزول را اندازه‌گیری کند.
به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست برای ساخت حسگری شبیه به خالکوبی که می‌تواند با استفاده از گرافن، ترکیبات موجود در عرق بدن را آنالیز کند، جایزه‌ای را دریافت کردند. این حسگر مانند یک نقاشی روی سطح پوست قرار می‌گیرد و می‌تواند مولکول‌های موجود در عرق نظیر کورتیزول را ارزیابی کند.
این حسگر امکان پایش مستمر سلامتی کاربر را فراهم کرده و در صورت بروز مشکلات سلامتی، به صورت زودهنگام نشانگرهای بیماری را شناسایی می‌کند. دیمیتری کرئف سازنده این حسگر موفق به دریافت کمک هزینه ۲۰۰ هزار دلاری شده که برای مدت دو سال به وی داده می‌شود. به گفته وی، این حسگر کاملاً شفاف و رساناست و در فاز اول، روی اندازه‌گیری کورتیزول، نشانگر استرس، سکته مغزی، سندروم کوشینگ و بیماری نادر مزمن آدیسون تمرکز خواهد کرد. با این حال، وی امیدوار است که این فناوری را به ترکیبات دیگر مانند گلوکز، لاکتات، استروژن، نشانگرهای التهابی و بسیاری از ترکیبات زیستی گسترش دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی