صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

گجت همه‌کاره، حافظ سلامت کاربران

 میترا جلیلی/ از زمان شیوع کرونا بسیاری از خانواده‌ها به این نتیجه رسیدند که وجود تب‌سنج و اکسیمتر(دستگاه تست میزان اکسیژن خون) در خانه ضروری است ولی خرید هر یک از این وسایل می‌تواند هزینه زیادی به خانوارها تحمیل کند. برای رفع این دغدغه، فعالان حوزه فناوری در دنیای گجت‌ها به این حوزه ورود کرده و یک دستگاه چندکاره ارائه داده‌اند که در عین کوچک بودن، می‌تواند با کمترین دردسر بیشترین ارزیابی سلامت را داشته باشد. فناورهای شرکت Withings با طراحی دستگاهی به نام BeamO و ارائه آن در نمایشگاه‌های مختلف فناوری ازجمله CES امریکا مورد توجه قرار گرفتند.
 این دستگاه یک ابزار تشخیصی همه‌کاره است که می‌توانید برخی پیش‌علامت‌های بیماری را چک کرده و در صورت نیاز، زودتر به پزشک مراجعه کنید. BeamO در واقع دماسنج، گوشی پزشکی، پالس اکسیمتر و EKG را در قالب یک دستگاه خانگی ارائه داده است. با کمک این دستگاه که تقریباً اندازه یک کنترل از راه دور تلویزیون است، می‌توانید به دقیق‌ترین شکل ممکن دمای بدن را اندازه‌گیری کنید.
این دستگاه کوچک می‌تواند علائم مشکلات عمده سلامت از جمله فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، کمبود اکسیژن خون و سوفل قلبی(Heart murmur) را بررسی کند. (سوفل قلبی به صداهای غیرمعمول قلب گفته می‌شود که در اثر گردش متلاطم خون در بدن ایجاد می‌شود و معمولاً نتیجه تنگ شدن یا نشت داشتن دریچه‌های قلب یا وجود گذرگاه‌های غیرعادی در نزدیکی قلب است که خون در آنها جریان یافته باشد). با کمک این دستگاه می‌توان در خانه به بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری انسداد ریوی مزمن COPD و موارد دیگر هم مشکوک شد و سراغ دکتر رفت. (COPD یک بیماری مزمن التهابی ریه است که مسیر جریان هوای ریه‌ها را مسدود می‌کند و علائم آن شامل مشکلات تنفسی، سرفه، تولید موکوس (خلط) و خس‌خس است).
این دستگاه همچنین یک دستگاه الکتروکاردیوگراف در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با ارائه نوار قلب، بیمار بتواند از راه دور با پزشک خود ارتباط بگیرد و در صورت نیاز به حضور اورژانس، این کار به‌سرعت انجام شود. کاربران باید داده‌های BeamO را ثبت کنند و آنها را از طریق برنامه Withings با یک متخصص به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند علائم را ردیابی و ثبت و یادآورهایی را تنظیم کنند. حتی می‌توانند صدای قلب خود را با کمک بخش گوشی پزشکی این دستگاه به گوش پزشک مجازی خود برسانند تا هرگونه مشکل قلبی به سرعت شناخته شده ودر صورت نبود علائم پرخطر، از مراجعه غیرضروری به بیمارستان پرهیز شود. این برنامه همچنین از چندین پروفایل کاربری پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توان از یک دستگاه برای کل خانواده استفاده کرد. یکی دیگر از موارد جالب این دستگاه، نگهداری میزان شارژ است که با هر بار شارژ تا حدود 8ماه می‌توان از آن استفاده کرد. در صورتی که همه چیز طبق روال پیش برود، قرار است این دستگاه از تابستان 2024 به صورت محدود راهی بازار شود.
جستجو
آرشیو تاریخی